• دوشنبه ١١ اسفند ١٣٩٩-١١:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٩٨
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 276 شورا؛

تصویب کلیات تبصره‌های بودجه 1400 در صحن شورا

محسن هاشمی: بررسی تبصره‌ها در قالب لایحه بودجه سبب شفافیت بیشتر می‌شود

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با کلیات 41تبصره بودجه شهرداری موافقت و آنها را تصویب کردند. در بودجه1400 شهرداری تهران، متفاوت از بودجه‌های سال گذشته با هدف شفاف‌سازی‌، بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه و البته مرتبط با مأموریت‌های پنجگانه تخصصی شهرداری تنظیم شده است. 
به گزارش همشهری، شهردار تهران سند بودجه1400 را با 33تبصره پیشنهادی به شورای شهر تهران ارائه داد و اعضای پارلمان شهری هم در روند بررسی سند بودجه 200پیشنهاد دادند که 65مورد رأی نیاورد و 135پیشنهاد به متن تبصره‌ها اضافه شد. اما درنهایت 8تبصره هم به‌صورت الحاقی به‌آن افزوده شد و دیروز اعضای شورای شهر به 41تبصره پیشنهادی بودجه1400 رأی موافق دادند.
سید حسن رسولی، عضو شورای شهر در جلسه روز گذشته هنگام خواندن گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص تبصره‌های بودجه سال1400 شهرداری تهران گفت که جمع درآمد و هزینه‌هایی که در لایحه بودجه1400 به شورا تقدیم شد 49هزار و 960میلیارد تومان بود اما در کمیسیون تلفیق و صحن شورا به رقم 48هزار و 880میلیارد تومان کاهش یافت. او افزود: «پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسعه محلی که به‌شدت مورد استقبال شهروندان و شورایاری بوده، در بودجه1400 مدنظر قرار گرفته و شهردار تهران هم 2هزار و 274میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها پیشنهاد داده بود که در کمیسیون تلفیق هزارمیلیارد تومان هم به این عدد اضافه شد و بودجه نهایی برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسعه محلی به 3هزار و 274میلیارد تومان رسید.»  در نهایت 16عضو شورای شهر با کلیات 41تبصره موافقت و آن را تصویب کردند.

حذف واسطه‌ها با نظام توزیع مدرن وکارآمد 
محسن هاشمی رفسنجانی قبل از شروع جلسه به افتتاح پروژه‌های خدماتی ازجمله میادین میوه و تره‌بار که روزهای اخیر شاهد آن بودیم، اشاره و عنوان کرد: «در کشور 115میلیون تن محصولات کشاورزی و 16میلیون تن محصولات پروتئینی توسط کشاورزان و دامداران تولید می‌شود. متأسفانه نه‌تنها ما نتوانسته‌ایم یک نظام توزیع مدرن و کارآمد را ایجاد کنیم بلکه از همان نظام توزیع سنتی و منصفانه و با سود پایین هم فاصله گرفته‌ایم و منافع این بازار نه به تولیدکننده و نه به مصرف‌کننده، بلکه به دلالان و واسطه‌ها می‌رسد.» 
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: « در دولت سازندگی، شهرداری تهران تحول و توسعه در میادین میوه و تره‌بار را در دستور کار خود قرار داد و امروزه بخش قابل توجهی از نیاز شهروندان را تأمین می‌کند اما نتوانسته زنجیره معیوب توزیع محصولات کشاورزی و دامی را به‌صورت بنیادین اصلاح کند.» 

تبصره‌ها سبب شفافیت می‌شوند
همچنین رئیس شورای شهر روز گذشته به جمع خبرنگاران رفت و در موافقت با تبصره‌های ارائه‌شده در بودجه1400 گفت که بررسی تبصره‌ها در قالب بودجه سبب شفافیت بیشتر می‌شود و امیدواریم با تصویب سریع‌تر تبصره‌ها، بررسی هزینه‌های بودجه هم در موعد مقرر انجام شود. محسن هاشمی افزود: «در گذشته تبصره‌ها خارج از عدد و رقم بودجه در نظر گرفته می‌شد اما در راستای ابلاغ بخشنامه وزارت کشور که درخصوص شفافیت بودجه بود، مکلف شدیم تا تبصره‌ها را در قالب بودجه بررسی کنیم. با توجه به اینکه عدد بودجه و تبصره‌ها معمولاً همپوشانی داشته‌اند و بعضاً عدد واقعی بودجه دیده نمی‌شد لذا تبصره‌ها در بودجه آمده است.» 
وی درباره منابع درآمدی شهرداری تهران در چنین شرایطی هم گفت: «شهرداری تهران 41سازمان و شرکت دارد که هرکدام درآمدهای خود را دارند. به‌عنوان مثال شرکت اتوبوسرانی بلیت می‌فروشد و بخشی از یارانه مربوط به‌خود را از شهرداری و بخشی هم از دولت دریافت می‌کند. شرکت مترو و پسماند هم چنین وضعیتی دارند. بنابراین خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری بخشی از بودجه را از فعالیت‌های خود درآمد‌زایی می‌کنند.» 
رئیس پارلمان شهری به موضوع ساخت‌وساز هم اشاره و عنوان کرد: «بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری از طریق ساخت‌وساز در شهر است که براساس طرح جامع سال86 و بعد هم طرح تفصیلی، طبق ضوابط انجام می‌شود و بر این اساس هر پلاک شهری می‌تواند حجم مشخصی از ساخت‌وساز را انجام دهد و باید پرداختی به‌عنوان عوارض داشته باشد که البته به این پرداختی شهرفروشی اطلاق نمی‌شود. عوارض دیگری هم تحت عنوان عوارض کسر پارکینگ در جایی که امکان ساخت پارکینگ نیست و یا قطع درخت و یا عوارض نوسازی که همه شهروندان می‌پردازند هم دریافت می‌شود.»

200هزار میلیارد تومان برای تکمیل مترو 
همچنین در نوبت عصر جلسه شورای شهر، شهربانو امانی، عضو شورا پیشنهادی درباره یکی از تبصره‌ها که به  نهادینه‌کردن تی‌او‌دی (توسعه حمل‌ونقل محور شهر) می‌پردازد، ارائه داد و گفت: در این تبصره پیشنهاد ما اضافه‌کردن صدور پروانه و گواهی و درنظرگرفتن ایستگاه‌های بی‌آر تی و شعاع 300متری است. شورا در دوره پنجم به‌درستی توجه به تی‌او‌دی را مدنظر قرار داد و اگر این کار نهادینه و اجرا می‌شد ما می‌توانستیم از درآمد این بخش برای توسعه تجهیزات حمل‌ونقل استفاده کنیم و امروز ناوگان حمل‌ونقل عمومی خیلی روان‌تر حرکت می‌کرد و در شرایط کرونایی بیشتر به‌کار می‌آمد. 
پس از او رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی گفت: برای تکمیل مترو تهران 200هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با روند کنونی 20سال طول می‌کشد تکمیل شود درحالی‌که با استفاده از درآمد زون‌های تی‌او‌دی می‌توانیم این کار را سریع‌تر کنیم.
محمد علیخانی افزود: اگر قرار باشد درآمد‌ها در شعاع 300متری ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی جدی گرفته نشود، نوشتن این برنامه چه فایده‌ای دارد. به‌نظر من اگر شورا مصمم است باید طرح تفصیلی اصلاح شود تا نهایتا بتوانیم توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق همین منابع تامین شود. او گفت: ما 200هزار میلیارد تومان برای تکمیل شبکه مترو اعتبار نیاز داریم و اگر با همین روند کنونی پیش رویم یعنی 3500میلیارد در سال اعتبار تخصیص یابد به اهدافمان نخواهیم رسید. درحالی‌که اگر هر درآمدی در شعاع 300متر ایستگاه‌ها، به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد؛ مشکلات حل می‌شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: