• يکشنبه ١٠ اسفند ١٣٩٩-١٨:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٩٢
در دویست و هفتاد و ششمین جلسه علنی شورا صورت گرفت؛

تصویب تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۰

اعضای شورای شهر تهران تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بررسی کردندند و با درج پیشنهادات اصلاحی تبصره های بودجه لایحه بودجه سال 1400 به تصویب رسید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین ‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و هفتاد و ششمین جلسه شورا، در نوبت بعد از ظهر ادامه بررسی  تبصره های  لایحه بودجه 1400  از سر گرفته شد.  در ادامه بررسی این تبصره ها شهربانو امانی درباره تبصره چهارپیشنهادی مبنی بر نهادینه شدن TOD در شعاع 300 متری ایستگاه های حمل و نقل عمومی مطرح کرد.
وی گفت: نهادینه کردن TOD یکی از تصمیمات بسیار بجا و تاثیرگذار است مانند بسیاری از تغییر رویکردهایی که شورای پنجم در برنامه سوم و هم در بودجه سنواتی سال 98 انجام داد منتهی برای اینکه اجرایی تر شود نیاز یه یک تصمیم زیربنایی و جدی‌تر دارد.
امانی افزود: انتظار داشتم عبارت صدور پروانه و گواهی در لایحه بودجه برای طرح های TOD افزوده شود، به این دلیل که هر یک از بحث هایی که داریم، خود امکان درآمدزایی دارد و می‌تواند به توسعه تجهیزات و حمل و نقل عمومی کمک کند. در تعریف TOD هم زون های مترو وجود دارد که شورا طی دو سال گذشته نیز به آن در تبصره ٣٧توجه کرد.
امانی افزود: با مصوبه شورا و الزام شهرداری برای گنجاندن در بودجه و با اصلاح طرح تفصیلی درآمدی را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو داشته باشیم، با جدیت بیشتری به این موضوع نگاه شد. در تعریف اصلی، TOD  توسعه شهری بر اساس حمل و نقل عمومی است که مترو و ایستگاه‌های BRT نیز جزء آن محسوب می‌شود، یعنی جایی که مردم در آنجا تجمع می‌کنند، حرکت می‌کنند و... که دربرنامه ۶٠٠ متر در نظر گرفته شده ولی در بودجه زون مرکزی با ٣٠٠ متر مطرح شده است.
امانی گفت: اگر درآمد حاصل از سال گذشته از محل TOD را در سال 99 برای توسعه و تجهیز واگن‌های مترو و خرید اتوبوس مورد استفاده قرار می‌دادیم بسیار کمک کننده بود، حتی در خصوص کرونا چرا که مستحضر هستید که اگر تراکم افراد در هنگام عبور و مرور کاهش پیدا می‌کرد کرونا نیز کمتر منتقل می‌شد. 
در ادامه سید حسن رسولی در واکنش به پیشنهاد شهربانو امانی درباره استفاده 100 درصد درآمدهای وصولی حاصل از عوارض ساختمانی در راستای توسعه  حمل و نقل عمومی مبتنی بر TOD گفت: بخشی از پیشنهاد خانم امانی در نظر گرفته شده است. 
رسولی ادامه داد: این 700 میلیارد تومان شامل دو زیر ردیف است. ردیف اول فروش اموالی است که در این زوم ها بارگذاری می‌شود و ارزش افزوده ایجاد می کند. 400 میلیارد تومان از آن هم عوارض ساختمانی تا شعاع 300 متر است. سایر تقاضاها در پیشنهاد مثل پروانه‌های ساختمانی مازاد بر تراکم پایه مسکونی، بالکن و غیر هر کدام برای خود ردیف درآمدی و ردیف هزینه ای  دارد و ردیف‌های بودجه را به هم می‌ریزد. 
رسولی افزود: بخش حمل و نقل ریلی سه بخش لاینفک شامل زیربنا، ناوگان و تجهیزات دارد و همه آن را شامل می شود. نباید این سهم با ایستگاه BRT تقسیم کرد. درست است که ایستگاه BRT  محل سوار و پیاده شدن مسافر است ولی اصلا قابل قیاس با ایستگاه های ثابت مترو نیست. این به ضرر حوزه حمل و نقل عمومی است و همچنین ردیف‌های درآمدها را به هم می ریزد.
در ادامه محمد علیخانی نیز گفت: اگر قرار باشد درآمد های در شعاع 300 متری در خصوص ایستگاه های حمل و نقل عمومی جدی گرفته نشود نوشتن این برنامه چه فایده ای دارد و امروز هم  چیزی قرار نیست از جایی کم شود. 
وی افزود: منتهی نکاتی که اضافه شده بحث بی ار تی و گواهی را اضافه کردند. به نظر من اگر شورا مصمم است باید طرح تفصیلی اصلاح شود تا نهایتا بتوانیم توسعه حمل و نقل عمومی از طریق همین منابع تامین شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل شبکه مترو اعتبار نیاز داریم و اگر با همین روند کنونی پیش رویم یعنی  3500 میلیارد در سال اعتبار تخصیص یابد تا بیست سال آینده تکمیل نخواهد شد. در حالی که اگر  در شعاع 300متر ایستگاه های حمل و نقل عمومی هر درآمدی حاصل شود به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد مشکلات حل می شود.
در نهایت این پیشنهاد به تصویب نرسید .
در ادامه حجت نظری در خصوص تبصره ۱۲ اظهار داشت که این تبصره کلا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را حذف می‌کند و فعالیت های اجتماعی را از ید آن خارج می‌کند. از همین رو پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کرد که این پیشنهاد  پس گرفته شد.
نظری در خصوص تبصره ۲۴ نیز اظهار داشت، که بهای خدمات سازمان ورزش شهرداری سطح بندی و دسته بندی شود.
این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۲ رای موافق به تصویب اعضا رسید.
در این جلسه همچنین سیدمحمود میر لوحی در خصوص تبصره 30 و اینکه بند 2 این تبصره ایجاد انحصار می کند  پیشنهاد حذف این بند را ارائه داد. وی گفت : در این بند آمده کلیه سازمان ها و شرکت ها مکلف هستند خدمات بهداشتی بهداشت محیط و خدمات بهداشتی کار را در چارچوب بودجه مصوب از شرکت شهر سالم با کارمزد صفر دریافت کنند که این ایجاد انحصار می کند.
این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
در ادامه این جلسه زهرا نژاد بهرام پیشنهاد  اختصاص ۱۵ درصد اعتبارات به مناسب سازی معابر را مطرح کرد. بنابر این پیشنهاد ۱۵ درصد از سر جمع اعتبارات  به مناسب سازی فضاهای شهری برای توان یابان، سالمندان، کودکان و سایر اقشار آسیب پذیر جسمی- حرکتی اختصاص مییابد. این پیشنهاد نیز به تصویب رسید. 
در ادامه بعد از تصویب تبصره های بودجه محمد علیخانی پیشنهاد حذف تبصره الحاقی را ارائه کرد مبنی بر اینکه درآمد حاصل از صدور مجوزهای حفاری شرکت اب فاضلاب محل هزینه اش مشخص است و باید برای تامین حفاری ها مورد استفاده قرار گیرد  لذا اختصاص درآمد مذکور و تهاتر جهت تامین آب فضای سبز خلاف قانون است.
این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.
 
276-8

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: