• شنبه ٩ اسفند ١٣٩٩-١٤:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٨٠
محسن هاشمی در آیین بهره برداری از 8 بازار جدید میوه و تره بار؛

اختلاف قیمت بین تولید کننده و مصرف کننده باید هر چه بیشتر کاهش یابد/ میزان رضایت مردم از سازمان میادین در سطح خوبی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مردم از عملکرد سازمان میادین میوه و تره بار رضایت دارند گفت: با این وجود هنوز اهداف اولیه این سازمان که همانا کاهش هر چه بیشتر واسطه ها و اختلاف قیمت بین تولید کننده و مصرف کننده نرسیده ایم و باید در این مسیر حرکت کنیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران آیین بهره برداری از 8 بازار جدید میوه و تره بار و افتتاح ساختمان متمرکز ستادی سازمان مدیریت میادین با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، زهرا صدر اعظم نوری ، سید آرش حسینی میلانی، افشین حبیب زاده، شهربانو امانی و مجید فراهانی از اعضای شورای شهر تهران، سردار هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ،مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران و سعید راد مدیر عامل سازمان مدیریت میادین و شهرداران مناطق 19،9،15 و 13 برگزار شد.

محسن هاشمی در این مراسم گفت: شبکه توزیع ناکارآمد محصولات غذایی و  میوه  تره بار باعث شد تا از گذشته بازارها و میادینی برای توزیع کارامد این محصولات و  کم کردن واسطه ها که سبب افزایش قیمت می شدند ایجاد شود. تا  این مکان ها ایجاد شد فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده را کم کنند و در نهایت منجر به جلب رضایت مردم شود.

وی اظهار داشت: نخستین بازار میوه و تره بعد از انقلاب اسلامی هم در تهران و در زندان «قزل قلعه» ایجاد شد و هدف آن، کم کردن واسطه های زیادی بود که سبب افزایش قیمت محصلات کشاورزی می‌شد.

محسن هاشمی افزود: البته تا کنون نیز این سازمان توانسته نمره بسیار بالایی را در جلب رضایت مردم کسب کند و این جای تقدیر و قدردانی دارد.

ریس شورای شهر تهران گفت: اما اگر بخواهیم با نگاه آسیب شناسی به این میادین نگاه کنیم باید بپرسیم آیا واقعا واسطه ها حذف شده اند یا نه؟

هاشمی اظهار داشت : سازمان مرکزی میادین میوه و تره بار در زمان آیت الله هاشمی و در زمان شهرداری آقای کرباسچی به مکان فعلی منتقل شد و همانطور که اشاره شد این سازمان و سازمان های زیر مجموعه در سطح شهر توانسته رضایت نسبی مردم را جلب کند اما هنوز اختلاف قیمت بین سازمان مرکزی و سطح شهر تهران وجود دارد و در برخی مواقع اختلاف قیمتی از تولید کننده تا مصرف کننده  به 10 برابر هم می رسد.

وی ادامه داد: میشود گفت با این نگاه آسیب شناسی هنوز  به اهداف اصلی این سازمان ها نرسیدیم هر چند بخشی از قیمتها کاسته شده است.

محسن هاشمی افزود: من وقتی تاریخچه، وظایف و طرح های توسعه ای سازمان میادین میوه و تره بار را تورق می کردم و با شرایط امروز مقایسه می کنم می بینیم هنوز مشکلاتی در قیمت غرفه ها و نحوه واگذاری ها و قمیت محصولات وجود دارد و اگر این ها رفع شود رضایت مندی مردم به نزدیک 100 درصد خواهد رسید . مجددا از تلاش همه همکاران تشکر می کنم .

شهردار تهران: میادین میوه نمونه موفق مدیریت یکپارچه شهری است

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم  گفت: سازمان میادین میوه و تره بار به شکل معنی داری نمره قابل قبولی از مردم دریافت کرده و این نشان دهنده تاثیر خدمات این سازمان به مردم تهران است.

حناچی افزود: یکی از ویژگی های سازمان میادین میوه و تره بار ، ارائه خدمات یکسان و قابل قبول در تمام نقاط تهران، با قیمت ثابت و کیفیت قابل قبول است. این طور نیست که میادین شمال شهر با جنوب شهر فرق داشته باشد. این تحقق بخشی از شعار « تهران شهری برای همه» است.

شهردار تهران سازمان میادین میوه و تره بار را نمونه ای موفق از تجربه تمرکز در مدیریت شهری دانست و گفت: این سازمان یک تجربه خوب در خصوص مدیریت یکپارچه است؛ تجربه ای قابل قبول برای این موضوع که اگر اختیارات و مسئولیت ها را یک جا متمرکز کنیم می توانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

او با بیان اینکه در میادین میوه و تره بار قیمت محصولات  ۳۴ تا ۴۰ نسبت به سایر بازارها ارزان تر است، افزود: تلاش کردیم با ابزارهایی سازمان های عظیمی مانند شهروند و همشهری که مثل همین سازمان میادین میوه و تره بار هستند را از نظر مدیریت بهبود دهیم و بر همین اساس، با توافق شورا به دنبال عرضه این دو سازمان به بورس و فرابورس هستیم و مقدمات کار انجام شده است.

او اضافه کرد: ما در این دوره ۷۴ بازار تره بار را احداث کردیم و ۵۴ میدان هم نوسازی شده است و از همه مهمتر این که مثل مابقی فضاهای شهری، میادین میوه و تره باری افتتاح نمی شود مگر این که مناسب سازی شده باشد .

او با بیان این که امروز شاهد ثبت روزانه بالغ بر یک میلیون نوبت خرید از ۲۴۵ میدان موجود هستیم،  ادامه داد: رضایت نسبی مردم از سرویس و خدمات موید این نکته است که کیفیت محصولات ارائه شده قابل قبول و مورد رضایت مردم است و درمقایسه با میانگین قیمت های سطح شهر ۳۲ تا ۴۷ درصد ارزان تر است. و به زودی با توافقی که با وزارت جهاد شده است در حوزه پروتئین هم محصولات گسترده تر  ارائه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی: انعطاف پذیری میادین میوه یک ضرورت است

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم ، از افزایش تولید محصولات کشاورزی به ۱۳۰ میلیون تن خبر داد و گفت: در بخش باغبانی هیچ مشکلی وجود ندارد و درواقع با «بیش بود» مواجه هستیم، به طوری که در بخش میوه و سایر محصولات زراعتی و کشاورزی به جز بذر دانه‌های روغنی با یک قیمت گذاری خودکفا خواهیم شد و در بخش محصولات پروتئینی هم ۱۶ میلیون تن، محصول تولید می شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی، تولید محور شده است، توضیح داد: برای ایجاد محصول، رویکرد ما کشاورزی مبتنی بر بازار است، زنجیره عرضه به این معناست که پیش از آنکه کشاورز بخواهد محصولی بکارد و تا پیش از مصرف نهایی، تمام حلقه‌های این میان متناسب و هم وزن دیده شده باشد. درواقع زمانی که خریدی انجام می‌شود، کشاورز هم سهمی در فیش نهایی مصرف کننده داشته باشد که البته امروز این سهم بسیار کم رنگ است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ تمام دنیا به دنبال افزایش سهم کشاورزان هستند و در برخی کشورها این سهم به ۵۰ درصد رسیده است، این همان کشاورزی مبتنی بر بازار است. رویکرد وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش سهم کشاورزان از مبلغ نهایی است که مصرف کنندگان پرداخت می‌کنند.

خاوازی برخی انتقادها درباره سلامت محصولات کشاورزی را وارد ندانست و توضیح داد: کشاورزی ایران به گونه‌ای است که سلامت ترین محصولات را در اختیار شهروندان قرار می دهد؛ چرا که کود شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی ایران به مراتب از متوسط جهانی پایین‌تر است، از نظر آفت کش‌ها و باقی مانده عناصر هم کمترین میزان را داراست.

وزیر جهاد کشاورزی، میادین میوه و تره بار را پناهگاه اقشار آسیب پذیر جامعه عنوان کرد و گفت: اگر شهرداری و سایر بخش‌ها کمک کنند در بخش نخست می‌توان همه را به خرید از میادین ترغیب کرد و در بخش دوم وزارت جهاد کشاورزی هم کمک می‌کند که به اندازه کافی محصول وارد میادین شود اما؛ جای یک عده در میادین میوه و تره بار خالیست. نگاه ما در سازمان نگاه مصرف کننده است اما تولید کننده هم باید جای خود را در این مکان پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی به «انعطاف پذیری» میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: وقتی اتفاقی در کشور رخ می دهد میادین باید جایگاه خود را پیدا کنند، مثلا در مسایلی درباره محصولات پروتئینی فقط دو غرفه در میادین وجود دارد در صورتی که باید تعداد غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات پروتئینی بیشتر از این میزان باشد. یا در مورد دیگری، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در کشور وجود دارد، همین عدد برای گوجه فرنگی در ماه‌های پیش رو ایجاد خواهد شد. در این مواقع میادین کمک زیادی می‌تواند به توازن بازار کند.

وزیر جهاد کشاورزی با ابزار امیدواری نسبت به افزایش توجه بیشتر مدیران شهری به محصولات پروتئینی افزایش پیدا کند، خواستار امضای تفاهم نامه برای ایجاد بارانداز بزرگ محصولات پروتئینی در شرق، غرب و در جنوب شرقی تهران شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: