• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٧:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٥٢
حجت نظری:

سمن سراها دستاورد مدیریت شهری برای سازمان‌های مردم‌نهاد است

 بدون شک یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر پنجم گسترش فضاهای مشارکت و بســترهای مشارکت‌پذیری شهروندان بوده است که تلاش شد چه در سیاست‌گذاری و چه در اجرا نمودهای قابل‌لمسی داشــته باشد. بدون شــک این بســترها به قدرت گرفتن جامعه مدنی کمک می‌کند که در کارکردی ثانویه اثرات آن را ما در اداره هر چه‌بهتر شــهر خواهیم دید؛ بنابراین پرواضح اســت که ما نیز بخش مهمی از فعالیت‌های خود را در این زمینه متمرکز کنیم که از آن جمله می‌توانم به تمرکز بیشتر در رفع موانع و تفاهمات گسترده با شهرداری به‌منظور در اختیار گرفتن فضاهای لازم برای فعالیت سمن‌ها اشاره‌کنم. تلاش کردیم دست‌کم در رفع نیازهای زیرساختی فعالیت سمن‌ها قدم‌های بزرگی برداریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به در اختیار گرفتن سالن‌ها و مراکز همایش اشــاره کرد.

البته این روزها شاید خیلی از این موارد به دلیل شرایط کرونا قابل بهره‌برداری نباشد اما به‌هرحال این زیرساخت به‌طور دائم قرار است که در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار بگیرد. همین‌طور تلاش شــد تا استفاده از فضاهای تبلیغی شهری در این دوره نظام‌مند شــود، با هماهنگی که با ســازمان زیباسازی و شرکت بهره‌برداری مترو داشــتیم، مقرر شد که این فضای تبلیغی به‌صورت نظام‌مند با معرفی ســتاد سمن‌ها در مواعد مختلفی از سال در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار بگیــرد تا آن‌ها بتوانند پیام‌هایشان را به جامعه مخابره کنند. سمن ســراها ازجمله اقدامات قابل دفاع است که به نظرم تبعات مثبت آن به‌زودی عیان خواهد شــد و امیدواریم تا پایان ســال هر ۲۲ منطقه از فضای سمن ســرا بهره‌مند شوند. سمن سراها درواقع در ۲۲ منطقه با ۲۲ ساختمان مجزا و مختص فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد قرارگرفته که نیمی از آن‌ها نیز آماده بهره‌برداری هستند. سمن سراها درواقع فضاهای مخصوص به فعالیت‌های مردم‌نهاد در سطح شهری هســتند و از این باب تفاوت‌های عمده‌ای با ســراهای محله خواهند داشــت.

درواقع اگر ســرای محله فضایی اســت برای فعالیت امور محلی و مردم بناســت که در آن فضا امورات مربوط به محل را دنبال کنند، سمن سراها امکانی است برای سازمان‌های مردم‌نهاد که قرار است برای کلیت شهر همکاری داوطلبانه بکنند. اهمیت این موضوع آنجاست که سمن سراها استقلال قابل قبولی را برای «ان جی او» ها به وجود می‌آورند؛ بنابراین امیدواریم بتوانیم با کاهش تعداد ســراهای محله بر تعداد سمن سراها اضافه کنیم. اساساً برای حضور سمن‌ها در سمن سراها دو نوع دسته‌بندی قرار داده‌ایم؛ اول بر اساس منطقه و دوم بر اساس موضوع و تخصص. به‌عنوان نمونه با این مسئله مواجه شده‌ایم که سمن‌هایی که در منطقه ۱۲ هســتند عمدتاً جنس فعالیتشان در حوزه آسیب است و فکر کردیم مثــال چه خوب‌تر اســت که سمن ســرای منطقه ۱۲ را حوزه آســیب پیش‌بینی کنیم البته هرکدام از این دو نگاه نقاط ضعف و قدرتی دارند که باید در تعامل با خود سمن‌ها و کارشناسان به بهبود آن‌ها و انتخاب یک مدل اقدام کنیم.

در کنــار این دســت زیرساخت‌ها یکــی از عمــده فعالیت‌ها در ســتاد آموزش بوده اســت. ما «ان جی او» هایی داریــم که از هر نظر توانمندند که شــاید نتوانیم به لحاظ آموزشی کمکی به آن‌ها بکنیم. ایــن «ان جی او» هــا امکانات زیرســاختی از ما می‌گیرند. مــا با این‌ها در تعامل هســتیم و گاهی می‌خواهیم که کلاس‌های آموزشــی ما برای ســایر سمن‌ها را خودشــان برگزار کنند؛ بنابراین اولویت ما در برگزاری دوره‌های آموزشــی با خود «ان جی او» هاســت. ما به‌غیراز سمن‌هایی که توانمندند، سمن‌های نوپا هم داریم یا آن‌هایی که از عمر فعالیتشان چند سالی می‌گذرد اما ضعف‌ها و مشکلاتی دارند که برای بهبود عملکرد نیازمند مشــاوره و آموزش هســتند؛ درواقع نیازمند توانمندســازی هستند که این آموزش‌ها از چگونگی فعالیت در یک تشکیلات تا برگزاری جلسات و نحوه پروپوزال نویسی و تعامل با سازمان‌های دیگر و حتی دوره‌های پیشــرفته نظیر نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی را شــامل می‌شود.

همچنین تلاش شد تا بانک مطالعاتی یکدســتی از «ان جی او» های شهر تهران به وجود بیاید که قطعاً غنی‌تر از ســایر بانک‌های مطالعاتی موجود است. در این زمینه تمام مطالعات همه سازمان‌ها جمع‌آوری و سعی شده بانک یکدست و جامعــی به وجود بیاید. این بانک مطالعاتــی در تعامل با مدیریت شــهری می‌تواند کمک‌کننده باشــد. در مرحله بعدی هم قرار است طرحی در قالب نظامنامه به تصویب شورای شهر برسانیم که از این به بعد تمام سازمان‌های مردم‌نهاد با شاخص مشخصی با شهرداری در تعامل باشــند؛ مثال ممکن اســت سالن سازمان پســماند با شیوه خاص خودش با سازمان‌های مردم‌نهاد در تعامل باشد اما اگر مثال مدیرعامل عوض شود، شیوه و سبک تغییر می‌کند که این ضربه‌ای به راه طی شده است و در تلاش خواهیم بود این نکته مهم را به قانونی راهبردی و نقشه راهی تأثیرگذار برای فعالیت‌ها و همکاری‌های بین شهرداری و سمن‌ها تبدیل کنیم.

ویژه‌نامه شهر و شورا- شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: