• چهارشنبه ٦ اسفند ١٣٩٩-١٦:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٥٠
صدراعظم نوری:

نیاز تهران به ۱۴۵ ایستگاه آتش‌نشانی/ هزینه ساخت و تجهیز هر ایستگاه ۵۰ میلیارد تومان است

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جغرافیا، وسعت و جمعیت شهر تهران درباره نیاز تهران به ایستگاه‌های آتشنشانی گفت: شهر تهران با توجه به وسعت، جغرافیا و جمعیت نیازمند ۱۴۵ ایستگاه آتش نشانی بوده که تاکنون ۱۳۳ ایستگاه ساخته و تجهیز شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران آیین افتتاح 3 ایستگاه آتش نشانی و رونمایی از تجهیزات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با حضور زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر، پیروز حناچی شهردار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، و داوری مدیر عانل سازمان آتش نشانی در ایستگاه 133 واقع در صالح آباد برگزار شد.
زهرا صدر اعظم نوری،رييس كميسيون سلامت،محيط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این مراسم گفت: تاب آوری در برابر بحران‌ها و حوادث در ابعاد و سطوح مختلفی مطرح است و هر سازمان، فرد و جامعه‌ای در مواجه با بحران واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهد. 
 
او ادامه داد: مختلف بودن واکنش‌ها ناشی از این است که آن سازمان و جامعه چقدر از خود، ظرفیت‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها شناخت دارد و قدرت انعطاف‌پذیری و توان بازسازی افراد سازمان در برابر حوادث چقدر است. 
 
نوری با بیان اینکه در تجارب جهانی هرچقدر شهرها و کشورها در تقویت زیرساخت‌ها قوی‌تر باشند در مواجه با بحران مدیریت بهتری دارند گفت: سازمان آتش نشانی تهران یکی از سازمان‌های تخصصی و بسیار اثرگذار در هنگام بروز بحران و حادثه است و هرچقدر قوی تر، کیفی‌تر و مجهزتر باشد در نتیجه به هنگام حادثه در امداد و نجات موثرتر است. 
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در دوره پنجم مدیریت شهری تلاش بر این بوده است که با رویکرد افزایش تاب‌آوری تجهیزات سازمان‌ها و به ویژه سازمان آتش نشانی تقویت شود اضافه کرد: هدف از این اقدام افزایش توان پاسخگویی و سرعت عمل بوده و در این زمینه بودجه‌هایی را به منظور مکان یابی، مقاوم سازی، احداث، بازسازی و استقرار ساختمان‌های ستادی در نظر گرفتیم که ثرگذار بوده است. 
 
نوری با اشاره به جغرافیا، وسعت و جمعیت شهر تهران درباره نیاز تهران به ایستگاه‌های آتشنشانی گفت: شهر تهران با توجه به وسعت، جغرافیا و جمعیت نیازمند ۱۴۵ ایستگاه آتش نشانی بوده که تاکنون ۱۳۳ ایستگاه ساخته و تجهیز شده است. 
 
او ادامه داد: در طی چند سال اخیر، در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان برای احداث، مقاوم‌سازی و نوسازی ایستگاه‌های آتش نشانی هزینه شده است. یکی از ابتکارات خوب شورای پنجم که شهرداری نیز به خوبی از آن استقبال و آنرا اجرا کرد؛ اختصاص مستقیم سهم دو درصدی از محل عوارض ایمنی بود که مستقیما توسط سازمان آتش نشانی قابل برداشت باشد و برای ساخت و تامین تجهیزات به کار رود. 
 
نوری گفت: از اوایل سال ۹۷ تا کنون این سازوکار کمک بسیاری به سازمان آتش نشانی کرده و اکنون تجهیزات به روز هستند و امکانات خوبی را دارند و امیدوارم این سازوکار که در بودجه ۱۴۰۰ بالاجبار و براساس نظر وزارت کشور در حال تغییر است اما در شهرداری به گونه‌ای عمل شود که سازمانی مانند آتش نشانی، سازمان بوستان‌ها و سازمان حمل و نقل و ترافیک آسیب نبینند و بتوانند از عوارضی که مستقیم و به صورت ۱۰۰ درصد منظور می‌شد به طور کامل استفاده کنند. 
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تاکید کرد: شهر تهران با جمعیت کثیر خود و شهرهای اقماری در هر زمان آبستن یک حادثه بالقوه است و هرچقدر میزان تجهیزات و تاب آوری بیشتر باشد خسارات می‌تواند به حداقل برسد. در شرایطی که مدیریت شهری با سیاست و رویکرد درست شهر نفروشی کار می‌کند و از نظر درآمد و تامین منابع تحت فشار است و راه آسان شهرفروشی را کنار گذاشته است، اما برنامه ریزی کرده است که نیازها را به صورت اولی فراهم کند. 
 
او در ادامه درباره هزینه کامل هر ایستگاه آتش نشانی گفت: هزینه تجهیز هر ایستگاه آتش نشانی در حدود ۳۰ میلیارد تومان و هزینه ساخت هر ایستگاه در حدود ۱۲ میلیارد تومان است و  در مجموع برای  تجهیز و ساخت یک ایستگاه آتش نشانی در حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. 
 
نوری اضافه کرد: در طی چند سال ۱۳۳ ایستگاه آتش نشانی ساخته شد و در حدود ۵هزار میلیارد تومان به نرخ قدیم برای ساخت آن‌ها هزینه شده است. مدیریت شهر تهران آسان نیست و در شرایط تحریمی و محدودیت‌های خودخواسته‌ای که در این دوره مدیریت شهری وجود دارد تامین منابع به شدت مشکل است و با سربلندی شهر را به خوبی اداره می‌کنیم و امیدواریم این رویه همچنان ادامه یابد. 
 
او با اشاره به اینکه شهرداری تهران در زمینه تاب آوری اقدام خوبی در ارتقا جایگاه اچ. اس. ای در شهر تهران فراهم کرده است گفت: امیدواریم این مصوبه شورای شهر هرچه سریعتر از هیات تطبیق تاییده بگیرد و عملیاتی شود. 
 
نوری در پایان درباره استخدام آتش نشانان زن گفت: طی قول سازمان آتش نشانی نیروهای زن باید در سازمان آتش نشانی به کار گرفته شود و با ۱۶ نیروی زن آغاز شده است که انشالله بیشتر خواهد شد و در زمینه‌های تخصصی نیز از نیروی زن استفاده خواهد شد.

شهردار تهران: تاب آوری تهران بالا رفت

در این مراسم همچنین پیروز حناچی شهردار تهران گفت: نوسازی ایستگاههای آتش نشانی با اعتبار  یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال صورت گرفته و زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به حدود ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده که این مساله مرهون توسعه ایستگاههاست. هر چه ساخت ایستگاها بیشتر شود می توانیم این زمان را کوتاه تر کنیم. همچنین یکی دیگر از راههای کم هزینه ای که در آتش نشانی در پیش گرفته شده، شبکه شیرهای هیدرانت است که بر اساس آمار تا سال  ۱۳۹۵ تعداد ۶ هزار و ۶۹۴ شیر در شهر تهران وجود داشت و این آمار در سال ۹۷ به هفت هزار و ۱۵۵ و امروز به هشت هزار و ۷۷۱ شیر هیدرانت افزایش پیدا کرده و در مناطق مختلف به ویژه در مناطق پرخطر نصب شده است.

حناچی با بیان اینکه حوادثی مانند پلاسکو این خصیصه را داشت که نقطه عطف شود و از آن درس بگیریم توضیح داد: شرایط امروزمان به شکل قابل توجهی با شرایط آن زمان متفاوت است و از نظر تجربیات، هوشمندی و تجهیزات مورد نیاز تغییرات خوبی ایجاد شده است. همچنین با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که حدود یک هزار ساختمان بلند دیگر داریم که نیازمند توجه هستند و بر همین اساس طرح ۹۹۹ طراحی شد.

حناچی اضافه کرد: دربحث اقدامات پیشگیری از حریق، ۳۳ هزار ساختمان مورد بازدید قرار گرفت و بیش از  پنج هزار و ۶۰۰ دستورالعمل ایمنی تهیه و ساختمانها با میزان خطرهای مختلف شناسایی شد. طی تمهیداتی سامانه پایش بر خط درمورد ایمنی ساختمانها راه اندازی شد که بارگذاری هشت هزار ساختمان روی این سامانه با دسترسی برای ذینفعان، مسئولین و مراجع ذیربط انجام شد.

او با اشاره به اینکه ایستگاه جدید آتش نشانی در حریم تهران با همکاری های بین دستگاهی آماده شده، گفت: در شرایط حادثه ،شهرداری تهران وظیفه کمک به شهرهای کوچک اطراف تهران را دارد و امیدواریم این زمینه همکاری در نقاط دیگر شهر تهران نیز تعقیب شود.

در این مراسم همچنین ایستگاه های 115 و 116 آتش نشانی در مناطق 12 و 3 نیز به صورت ویدیئو کنفرانسی و با دستور شهردار تهران افتتاح شدند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: