• دوشنبه ٤ اسفند ١٣٩٩-١١:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٠٣
گزارش همشهری از بررسی لایحه بودجه 1400 پایتخت؛

اداره شهر با حداقل هزینه

در بررسی لایحه بودجه 1400پایتخت مطرح شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری؛ ردیف‌های درآمدی بودجه 1400شهرداری تهران روز گذشته توسط شورای شهر بررسی و به تصویب رسید. ردیف‌هایی که نشان می‌دهد مدیریت شهری رویکردش همچون گذشته فاصله‌ گرفتن از فروش تراکم ساختمانی است که به شهر آسیب می‌رساند و در عوض به سمت کسب درآمدهای پایدار از شیوه‌های خدماتی، فرهنگی و گردشگری پیش می‌رود. به همین‌خاطر محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران دیروز بار دیگر از عبارت «شهرنفروشی» استفاده کرد و گفت: «شهر نفروشی در شورای پنجم جاافتاده است.»
جلسه روزگذشته پارلمان شهری، در حالی برگزار شد که اعضا، بررسی ردیف‌ درآمدهای پیشنهادی لایحه بودجه 1400شهرداری تهران را در دستور کار داشتند و در همان ابتدا هاشمی‌رفسنجانی با استناد به اعداد و ارقام اعلام کرد که بودجه امسال در مقایسه با بودجه سال 96رشد 90درصدی داشته است؛ بنابراین شاهد کاهش هزینه‌های اداره شهر هستیم که این دستاورد بزرگی برای مدیریت شهری و شورای شهر محسوب می‌شود. به‌عبارتی بودجه سنواتی شهرداری با وجود تورم‌های بسیار زیاد اقتصادی به‌طور میانگین طی 4 سال اخیر (از 96تا‌1400) سالانه تنها 22.5درصد رشد داشته است.
به گزارش همشهری، روند بررسی لایحه بودجه 1400در حالی در شورای شهر تهران طی می‌شود که به‌گفته محسن هاشمی‌رفسنجانی، مدیریت شهری در این مقطع یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود را از نظر کمبود منابع مالی به‌دلیل همزمانی رکود اقتصادی با تورم، کرونا و کاهش ارزش پول ملی، سپری می‌کند. 
او گفت: «با وجود این مشکلات تلاش ما بر این بوده تا از طریق کاهش هزینه‌های غیرضروری و چابک‌سازی مدیریت، بدون شهرفروشی و واگذاری سرمایه‌های شهر، هزینه‌های اداره شهر را تأمین کنیم.» به‌گفته او، منابع لایحه بودجه در مجموع بالغ بر 50هزار میلیارد تومان است که بدون احتساب تبصره‌ها، منابع اصلی آن حدود 36هزار میلیارد تومان است و این عدد در مقایسه با لایحه بودجه سال 1396، حدود 90درصد افزایش داشته است: «این افزایش در حالی است که آمار تورم رسمی کشور در این دوره بالاتر از 300درصد بوده و قدرت برابری ارز هم در برابر پول ملی، بیش از 700درصد افزایش داشته است؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم لایحه بودجه نشان می‌دهد هزینه‌های اداره شهر کاهش داشته و آن را باید از دستاوردها و افتخارات دوره پنجم بدانیم.»
 هاشمی‌رفسنجانی در ادامه به رویکرد شورا در بررسی لایحه بودجه1400 مدیریت شهری هم اشاره و عنوان کرد که برآوردهای واقعی و قابل تحقق از منابع بوده و برهمین اساس کمیسیون برنامه و بودجه، منابع لایحه را 1800میلیارد تومان کاهش داد که پس از بررسی اعضای شورا 530میلیارد تومان ترمیم شد و درنهایت با نظر کمیسیون تلفیق 1300میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی شهرداری کم شد.

افزایش بودجه 1400به‌دلیل تبصره‌ها
گزارش کمیسیون تلفیق در جلسه روز گذشته شورای شهر توسط سیدحسن رسولی، قرائت شد: «ردیف‌های درآمدی لایحه1400 ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس در کمیسیون تلفیق مطرح شد. امسال برخلاف سنوات قبل و براساس بخشنامه وزیر کشور که برای همه شوراهای شهر و روستا لازم‌الاجراست، باید تمامی بار مالی تبصره‌های بودجه شهرداری‌ها ازجمله شهرداری پایتخت باز نباشد و هر آنچه در تبصره‌های حوزه درآمدهای عمومی و درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی می‌شود در ردیف مشخصی در بودجه ذکر شود؛ بنابراین یکی از دلایل افزایش کمی رقم کلی بودجه بدون مقایسه با قدرت خرید همین نکته است.» 
او با بیان اینکه تبصره‌ها در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده و در حال بررسی فصل سوم که فصل آخر در ردیف‌های هزینه‌ای است، قرار داریم، گفت: «مجموع درآمدها و منابعی که برای سال1400 در کمیسیون تلفیق تصویب شده حدود 48هزار و 353میلیارد و 376میلیون و 482تومان است که کل ردیف‌های درآمدی بودجه 1400محسوب می‌شود.»

نظرات و پیشنهادهای اعضا
مجید فراهانی در موافقت با منابع درآمدی پیشنهادی بودجه 1400شهرداری تهران گفت که از نقاط قوت بودجه سال آینده تفکیک بودجه سرمایه‌گذاری است: «بودجه سال 99در بخش شهرسازی تقریباً محقق شده است و مشکلات عمدتاً درخصوص ردیف‌های درآمد شرکتی است و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 80درصد بودجه 99تا پایان سال محقق شود.»
حجت نظری که مخالف بخشی از بندهای درآمدی بود، گفت: امسال لایحه‎ای را از شهرداری دریافت کردیم که پیش‎بینی درآمدی آن ۴۹ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است. وقتی نتوانستیم سال گذشته درآمد خود را محقق کنیم، چطور درآمد پیش‌بینی شده سال آینده افزایش داشته است؟
البته در ادامه زهرا نژاد موافقت خود را با بودجه اینگونه عنوان کرد: «اگر در گذشته تبصره‌ها جدا از بودجه حساب می‌شد، افزایش بودجه کمتر بود و نگرانی کمتری پدید می‌آورد. نخستین‌بار در تاریخ بودجه‎نویسی شورا، تبصره‌ها به‌صورت شفاف به مجموعه بودجه پیوسته است و این دستورالعمل می‌تواند سرلوحه دستور اعلام بودجه‌نویسی ملی باشد و با توجه به مدل جدید می‌توان گفت که تحقق این بودجه امکان‎پذیر است.»
محمدجواد حق‌شناس اما به‌عنوان مخالف، گفت: «تدوین بودجه با انحرافات جدی از برنامه سوم توسعه شهر تهران تنظیم شده؛ درحالی‌که باید برش یک‌پنجم سالانه‌ای از برنامه سوم می‌داشته، اما به این مهم توجه نشده است. همچنین قرار بود بودجه اجتماعی‌تر باشد که امروز شاهد هستیم حوزه فرهنگی و اجتماعی کمترین سهم و بیشترین کاهش را داشته و این با شعارهای شورای پنجم همخوانی ندارد.»
در عین حال محمد سالاری گفت، بودجه امسال مدیریت شهری انقباضی و کاهشی بسته شده که یکی از افتخارات مدیریت شهری دوره پنجم به حساب می‌آید.
در ادامه شهربانو امانی هم در مخالفت با درآمدهای پیشنهادی بودجه 1400گفت که یکی از اصول بودجه شفافیت و انعطاف‌پذیری و تحقق‌پذیری بودجه است، اما به‌نظر بودجه ۱۴۰۰ تحقق‌پذیر نیست؛ چراکه درآمدها تقویمی است.

شفاف‌ترین بودجه
در ادامه جلسه رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان بررسی کلیات درآمد بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران پیشنهاد افزایش 30میلیارد تومانی بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی را ارائه کرد. زهرا صدراعظم نوری گفت: «براساس بررسی‌ها فرایندی که برای جمع‌آوری طی می‌شود، خیلی بیش از این هزینه‌بر است.» 
پس از این حامد مظاهریان، معاون برنامه‎ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در دفاع از منابع درآمدی بودجه 1400پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «بودجه سال آینده، شفاف‌ترین بودجه شهرداری تهران طی دهه‌های گذشته است. درآمدها، طبق دستورالعمل وزارت کشور است که در این راستا برای نخستین‌بار بودجه‌ای با عنوان بودجه سرمایه‌گذاری با اعتباری بیش از 19380میلیارد تومان برای 173پروژه درنظر گرفته‌ایم.» درنهایت کلیات درآمدی بودجه سال آینده شهرداری تهران با ۱۶رأی تصویب شد. 

   منابع مالی برای تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی تزریق نشده است

رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه 274شورای شهر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به اهمیت حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت که در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا این موضوع را با حضور شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک بررسی کرده‌اند. محسن هاشمی‌رفسنجانی در تشریح وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: «به‌دلیل شرایط کرونایی تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی حدود یک‌سوم شده و از این‌رو درآمد مترو و اتوبوسرانی به‌ویژه در بخش خصوصی کاهش داشته و برای جبران این کمبود هیچ حرکتی انجام نشده است.» رئیس شورای شهر تهران به عملکرد دولت هم اشاره و عنوان کرد: «با وجود اینکه موضوع حمل‌ونقل عمومی در دولت مورد اهمیت لفظی قرار می‌گیرد و مصوبات زیادی هم در این زمینه وجود دارد، اما هیچ اقدام عملیاتی برای تزریق منابع مالی در راستای تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی تهران نمی‌شود. امیدواریم در مدت باقیمانده تا پایان سال یا اوایل سال آینده این مشکل حل شود.» به‌گفته او، ناوگان اتوبوسرانی با تمام ظرفیت کار نمی‌کند: «چون درآمد در بخش حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل شرایط کرونایی کم شده و از طرفی بیشتر اتوبوس‌های شهر تهران در اختیار بخش خصوصی است، توجیه اقتصادی برای فعال کردن 5هزار دستگاه اتوبوس‌ نداریم و از این رو 2هزار دستگاه اتوبوس فعال هستند؛ به همین دلیل شاهد تراکم مسافران در اتوبوس‌ها هستیم و برای جلوگیری از آسیب دیدن مردم باید کمبودهای حمل‌ونقل عمومی جبران شود.» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اظهارنظر برخی از اعضای شورا مبنی بر شهرفروشی گفت که برخی اعضا تراکم پایه و مازاد تراکم را با شهرفروشی اشتباه گرفته‌اند و فکر می‌کردند فروش تراکم است، درصورتی که ما خارج از طرح تفصیلی که قانون فعلی مورد تصویب شورای‌عالی شهر‌سازی‌ است، تراکم فروشی نداریم و هر نوع تغییر کاربری و افزایش تراکم باید با مصوبه کمیسیون ماده 5باشد. او تأکید کرد: «افزایش تراکم و تغییر کاربری به‌طور حتم در کمیسیون ماده 5تصویب می‌شود و وزارت مسکن و شهر‌سازی‌ هم تأیید می‌کند در نتیجه یک تصمیم ملی است؛ بنابراین شهر نفروشی در شورای پنجم جاافتاده است.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: