• شنبه ٢ اسفند ١٣٩٩-١٢:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٧٧٧
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:

فعلا نمی توان از تفکیک زباله به درآمدزایی رسید/ برخی پیمانکاران پسماند خشک فشار را بر زباله‌گردی بیشتر کرده‌اند

آرش حسینی میلانی گفت: در حالت واقع بینانه شهرداری می تواند هزینه های حوزه پسماند را از طریق تفکیک زباله جبران کند اما نمی تواند مازاد بر آن درآمدی داشته باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به تکلیف بودجه برای درآمدزایی سازمان پسماند به خبرنگار برنا گفت: در برنامه سوم به صورت مشخص عدد و رقمی برای تامین بودجه از محل تفکیک زباله از مبدا تعیین نشده است. سال گذشته در یکی از تبصره‌های لایحه بودجه مصوب شد از محل پسماندهای خشک 600 میلیارد تومان کسب درآمد انجام شود که در 10 ماه گذشته کمتر از 100 میلیارد تومان از این محل حاصل شده است.

او افزود: این نشان می‌دهد که نظام تفکیک پسماند ما ناکارآمد و دارای نواقص جدی است چرا که مخازن روباز در شهر تعبیه شده است که امکان دسترسی به پسماندهای خشک را برای افراد مختلف از جمله زباله‌گردها فراهم می‌کند. معایب این نظام سبب شده است تا منفعت تفکیک به سمت آن نظام غیراصولی سوق پیدا کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند سقف مزایده خود را در همین راستا در سال ۹۷ افزایش داد، اظهار کرد: پیمانکاران پسماند خشک هم فشار بیشتری در سمت مخازن وارد کردند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. آنها برای جبران این هزینه تفکیک از مبدا را که فعالیتی اصولی است، در دستورکار قرار ندادند زیرا این فعالیتی پر زحمتی است و به جای آن مسیر ساده‌تر را در پیش گرفتند.

حسینی میلانی با بیان اینکه برخی پیمانکاران پسماند خشک فشار را بر زباله‌گردی بیشتر کرده‌اند تا درآمد بیشتری به دست آورند، تصریح کرد: این تلاش آنها برای کسب درآمد بیشتر است که منجر به افزایش جمع‌آوری غیرمجاز در برخی از مناطق شهر در سال ۹۷ و ۹۸ شده است. پیمانکاران فشار افزایش قیمت مزایده را در این دو سال به شبکه غیررسمی منتقل کرده‌اند بنابراین نظام موجود در جمع‌آوری پسماند، یک چرخه ناقص است.

او با تاکید بر اینکه پسماند صرفا یک بحث اقتصادی نیست بلکه شهرداری‌ها در تمامی جهان برای آن یارانه داده و هزینه می‌کنند، گفت: تفکیک از مبدا با حمایت همه‌جانبه دستگاه‌ها و به ویژه در درون مدیریت شهری می‌توان این عرصه را مدیریت کرد. امروز طرح کاپ که در چهار منطقه تهران در حال عملیاتی شدن است، به دلیل ماهیت کار تفکیک، با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با بیان اینکه مردم به این راحتی قبول نمی‌کنند که سیستم سهل و آسان فعلی به سیستم سخت‌‌تر مدرن تغییر کند، تاکید کرد: باید شهروندان قانع شوند و آنها را به تفکیک زباله‌هایشان از مبدا تشویق کرد. در این عرصه استفاده از استارت‌آپ‌ها پر پیچ و خم است. استارت‌آپ به ما راهکار می‌دهد و ضرورت دارد تا در ادامه این راهکار آنها تجاری‌سازی شود و بعد به اجرا درآیند اما در وضعیت کنونی با ساختار موجود در نظام جمع‌آوری پسماند با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه اگر دستگاه‌ها به ویژه مدیریت شهری از نظام جدید جمع‌آوری پسماند که در طرح کاپ تجلی یافته، حمایت نکند، باز هم تمامی تلاش‌ها با شکست روبه‌رو می‌شود، افزود: ضرورت دارد تا در ابتدا هزینه انجام شود تا یک شیوه جدید در جامعه نهادینه شود. ما با نهادینه شدن تفکیک فاصله داریم و مقدمات زیادی برای این کار نیاز دارد. اگر طبق برنامه طرح جامع پیش برویم، پس از پنج سال به صورت قابل قبولی در شهر مدیریت شهری قادر به تفکیک زباله خواهد بود زیرا نیاز به یک اصلاح ساختار اساسی وجود دارد.

او با بیان اینکه با یک مصوبه بودجه‌ای و تدوین آن نمی‌توان یک چرخه جدید در عرصه تفکیک زباله ایجاد کرد، اضافه کرد: برای رسیدن به درآمدزایی از تفکیک زباله ضرورت دارد تا برای تمامی زنجیره آن برنامه‌ریزی کرده باشیم. زمانی می‌توان به درآمدزایی رسید که یک کمپوست خوب از زباله‌ها تولید شود و قابلیت فروش داشته باشد. در حالت واقع‌بینانه، شهرداری می‌تواند هزینه‌های حوزه پسماند و رفت و روب را از طریق تفکیک زباله و فروش کمپوست جبران کند اما ایده سودآوری فعلا زودهنگام و خوشبینانه است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر گفت: در برنامه پنج ساله اول طرح جامع مدیریت پسماند مقرر شده است که حدود ۳ هزار میلیارد تومان در پسماند سرمایه‌گذاری شود و مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است. در این وضعیت است که هم شهرداری شهر تمیزتری دارد و هم بخش خصوصی به منافع خود می‌رسد. هزینه‌های حمل و نقل نیز کاهش پیدا کند و با رفت و روب منظم‌تری روبه‌رو خواهیم شد.

رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از این حوزه الزاما دو هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم، عنوان کرد: این عرصه پیچیده‌تر از آن است که بخواهیم در حال حاضر روی این رقم درآمد حساب باز کنیم. طبق برنامه مقرر شده است که سه درصد پسماند شهری تفکیک شود اما عنوان می‌شود این عدد در برخی مناطق به هفت تا درصد رسیده است. مقرر شده شهرداری پایش سالانه انجام دهد و این نتایج را برای راستی‌آزمایی منتشر کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: