• چهارشنبه ٢٩ بهمن ١٣٩٩-١٩:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٧٦١
محمد علیخانی در گفتگو با آفتاب یزد:

مصوبه تعیین نرخ تاکسی‌های رسمی ارتباطی با نرخ تاکسی‌های اینترنتی ندارد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: نرخ تاکسی‌های اینترنتی باعث اعتراض مردم شده است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  محمد علیخانی در گفتگوی با آفتاب یزد گفت: مصوبه تعیین نرخ تاکسی‌های رسمی ارتباطی با نرخ تاکسی‌های اینترنتی ندارد، ما فقط اتوبوسرانی و مترو را که به نوعی تحت مالکیت شهرداری هستند و می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و یارانه بدهیم و قیمت تمام شده را از مردم نگیریم، تعیین قیمت می‌کنیم به این دلیل که قیمت تمام شده بلیط اتوبوس و مینی بوس در حال حاضر 15 هزار تومان است اما قیمت مصوب شورای شهر 1250 تومان است که مابقی آن یارانه‌ای است که ما پرداخت می‌کنیم، هرچند که دولت سهم خود را از این یارانه پرداخت نمی‌کند.
 اما برای تاکسی‌ها باید اتحادیه و صنفشان تعیین قیمت کند مانند تاکسی‌های اینترنتی؛ چون نرخ، وابسته به بازار است و بحث رقابت در میان است و این دو باید با توجه به نوع فعالیت و هزینه‌ها و جذب مسافران بیشتر، اقدام به تعیین نرخ مناسب کنند.
 در حال حاضر درست است که این نرخ را ما تعیین می‌کنیم ولی بحث من این است که ما نباید این کار را انجام بدهیم و درست نیست چون برای مثال تورم در جامعه بین 40 تا 50 درصد است و نرخی که ما تعیین می‌کنیم می‌گویند باید بین 15 تا 20 درصد افزایش داشته باشد چون اگر بیشتر از این مقدار باشد هیئت تطبیق در فرمانداری که نمایندگان دولت هم در آنجا حضور دارند مصوبه را رد می‌کنند و می‌گویند مغایر با سیاست‌های دولت است.
 با این شیوه در این بین تکلیف راننده تاکسی چیست؟ چون در اتوبوس و مترو ما یارانه می‌دهیم و مابه‌التفاوت با قیمت واقعی جبران می‌شود ولی در مورد راننده تکلیف چیست و چه کسی زیان راننده تاکسی را جبران می‌کند؟ 
به همین دلیل است که می‌گویم ما نباید تعیین قیمت کنیم، آن را باید صنف و اتحادیه مربوط به خودش تعیین کند و آن‌ها هم به رقبای خودشان نگاه می‌کنند و نرخی تعیین می‌کنند که نه مشتریانشان را از دست بدهند و نه رانندگان آسیب ببینند. 
وگرنه ما نرخ تعیین می‌کنیم ولی از طرفی رانندگان تاکسی می‌گویند کم است و مردم می‌گویند زیاد است. مسئله این است که ما از جیب مردم نمی‌توانیم ببخشیم و بگوییم رانندگان تاکسی باید مانند سال قبل عمل کنند و با نرخ قبلی مسافر ببرند؛ در این صورت راننده متضرر می‌شود. برای همین ما برای جایی که یارانه می‌دهیم و کمک می‌کنیم باید نرخ تعیین کنیم و مابه‌التفاوت یارانه را بدهیم ولی جایی که ما مالکیتی نداریم خود صنف و اتحادیه باید نرخ تعیین کنند. 
در تاکسی‌های اینترنتی به همین صورت است اما در مورد تاکسی‌های رسمی خیر. ما نمی‌گوییم تاکسی‌های اینترنتی را هم ما باید تعیین کنیم بلکه چون تعیین نرخ بر اساس رقابت و بازار است تاکسی‌های رسمی تفاوتی با تاکسی‌های اینترنتی ندارند. شورای شهر هر سال بین 15 تا 20 درصد کرایه‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین عدم اطلاع تاکسی‌های اینترنتی از میزان افزایش نرخ تاکسی‌های رسمی و تعیین قیمت بر این اساس، بهانه است چون آن‌ها می‌دانند تغییر نرخ در چه بازه و سقفی است که حداکثر 25 درصد است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: