• دوشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٩-١١:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٧٣٠
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 272 شورای شهر تهران :

روی‌خوش‌شهر به‌سالمندان

کلیات لایحه «آیین‌نامه شهر دوستدار سالمند» دیروز توسط اعضای شورای شهر تصویب شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، مدیریت شهری تهران تصمیم دارد تا بهره‌مندی سالمندان از امکانات شهری را تسهیل کند؛ بر این اساس دیروز کلیات لایحه «آیین‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند»، در شورای شهر به تصویب رسید تا در جلسات بعدی جزئیات اقداماتی که باید انجام شود، مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش همشهری، مصوبه شهر دوستدار سالمند، سال۹۱ از سوی شورای شهر تصویب شده بود. بر این اساس، مدیریت شهری وقت ملزم شد تا در مدت۲ ماه، آیین‌نامه‌ اجرای مصوبه را ارائه دهد؛ اما این آیین‌نامه ارائه نشد تا دیروز، لایحه جدیدی برای بررسی مصوبه سال91 و تعیین آیین‌نامه به بحث گذاشته شد. در همین ارتباط معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در صحن شورا به برخی از خدمات که توسط شهرداری تهران به سالمندان ارائه می‌شود اشاره کرد و گفت: «اکنون شهرداری تهران با کارت‌های کاغذی و الکترونیکی با عنوان کارت منزلت در بسیاری از مراکز فرهنگی و ورزشی و... به سالمندان خدمات ارائه می‌دهد که سال گذشته ۱۵میلیارد تومان برای کارت بلیت اتوبوس سالمندان و ۱۹‌میلیارد تومان هم برای کارت بلیت مترو سالمندان هزینه شده است.» محمدرضا جوادی‌یگانه به اهمیت پرداختن به نیازمندی‌های سالمندان در شهر پرداخت و گفت که براساس لایحه مذکور، امکانات خاصی برای این قشر جامعه فراهم خواهد شد.
احترام و تکریم سالمندان، مشارکت فعال آنان در اجتماع، افزایش خدمات یکپارچه رفاهی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش امید و نشاط و کاهش انزوای اجتماعی سالمندان ازجمله اهداف لایحه شهر دوستدار سالمند است. براساس استاندارد بین‌المللی افراد بالای 65سال، سالمند تلقی می‌شوند و با اجرایی شدن این مصوبه همه افراد بالای 65سال شهر تهران، کارت حمایتی دریافت می‌کنند و می‌توانند با تخفیف ویژه از خدمات رفاهی، تفریحی مراکز وابسته به شهرداری تهران مانند برج میلاد و باغ پرندگان، همچنین خدمات فرهنگی، هنری و آموزشی که در سراهای محله و فرهنگسراها ارائه می‌شود، استفاده کنند. به‌گفته جوادی‌یگانه قرار است برای همه سالمندان شهر تهران کارت یکسان صادر شود؛ چراکه با این کار هزینه‌ها بهتر مدیریت می‌شود و راحت‌تر می‌توان شفاف‌سازی کرد.

پیشنهاد برخی از اعضا 
پس از صحبت‌های معاون شهردار تهران، برخی از اعضای شورا پیشنهاداتی مربوط به لایحه شهر دوستدار سالمند ارائه دادند. محمد سالاری، به‌عنوان رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: «کلیات این دستورالعمل و تعاریف درخصوص شهر دوستدار سالمند و کارت سالمندی مشخص شده است. جامعه هدف این طرح هم شهروندان ۶۰سال به بالا در مناطق ۲۲‌گانه تهران هستند.» حجت نظری نیز به دقیق‌تر شدن تعریف سالمند تأکید کرد. افشین حبیب‎زاده هم گفت: «بسیاری از افراد در 60سالگی وضعیتی متفاوت از یکدیگر دارند. برای نمونه کارگران بازنشسته وضعیت فیزیکی فرسوده‎تری دارند که به چنین مسئله‌ای باید توجه شود.» در نهایت کلیات این لایحه با 19رأی تصویب شد.

تراکم فروشی به صفر رسید؛ رسانه ملی سانسور کرد
به گزارش همشهری، در ابتدای جلسه دیروز، رئیس شورای شهر تهران به کنفرانس خبری روز شنبه شهردار تهران اشاره کرد و گفت: «به صفر رساندن تراکم فروشی، کاهش تعداد پرسنل، جلوگیری از تخریب باغات و بناهای ارزشمند، مناسب‌سازی‌ معابر و اماکن برای معلولان و تلاش در جهت ایمن‌سازی‌ گودهای رها شده و ساختمان‌های نا ایمن ازجمله مسائلی است که در این دوره مدیریت شهری رخ داده اما متأسفانه چنین خبرهای خوب شهری تهران در رسانه ملی سانسور می‌شود.»
محسن هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «توقف دور باطل تراکم فروشی و مگاپروژه‌های تبلیغاتی دستاورد مهم مدیریت شهری است. در دهه‌های گذشته شاهد بودیم که شهرفروشی وتراکم فروشی بی‌رویه صورت می‌گرفت و با بخشی از منابع آن، پروژه‌های بزرگ و غیرضروری فعال می‌شد که در این دوره، این شهر‌فروشی متوقف شد و امسال طبقه‌های اضافی در تهران به صفر رسید؛ درحالی‌که در گذشته سالانه 2هزار طبقه مازاد واگذار می‌شد.» جلوگیری از فربه شدن بدنه شهرداری، موضوع دیگری بود که رئیس پارلمان شهری به آن هم اشاره کرد و گفت که تعداد پرسنل در گذشته همواره افزایش می‌یافت اما در این دوره از 70هزار به کمتر از 60هزار رسید و تا پایان دوره به حدود 55هزار نفر می‌رسد. او افزود: «مدیریت شهرداری توانست از تخریب بناهای ارزشمند تاریخی و باغات در این دوره تا حد زیادی جلوگیری و آنان را به‌عنوان سرمایه‌های شهر، تملک کند. همچنین یکی از مسائل جدی شهر، ناایمنی بود که ناشی از 250گود پرخطر که بدون مجوز، اجازه احداث آنان داده شده بود یا ساختمان های ناایمن که حدود 200هزار ساختمان هستند و باید با تعامل دستگاه قضایی مشکلات این گودها و ساختمان‌ها حل شود.»
تعیین تکلیف 5هزار دستگاه اتوبوس و هزار واگن مترو هم موضوع دیگری بود که محسن هاشمی در جلسه دیروز شورای شهر مطرح کرد و گفت که هر چند این کار به دوره ما نرسید ولی زحمتی است که به نام دوره فعلی ثبت خواهد شد و نباید این موضوع را رها کنیم؛ چرا که راه مقابله با آلودگی هوا ایجاد سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد است. رئیس شورای شهر تهران در پایان تأکید کرد: «باید توجه داشته باشیم در موقعیت فعلی، تحمل فشارهای اقتصادی برای اکثریت جامعه، بسیار سخت و طاقت فرسا شده و مردم همه مسئولان را در برابر مشکلات پاسخگو می‌دانند و نمی‌توان در این شرایط جزیره‌ای عمل کرد و مشکلات را به گردن یک نفر یا یک دستگاه و قوه انداخت.»

نگاه فله‌ای به موضوع کودکان کار اشتباه است
وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور دیروز مهمان اعضای پارلمان شهری بود. او در تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه کودکان کار گفت: «کودکان کار و خیابان، موضوع وسیع با ابعاد مختلف است. هدف‌گیری سازمان در وهله اول خود کودک نیست بلکه حمایت از کودک برای جلوگیری از آسیب های مختلف است. این کودک مجرم نیست و باید فرد در معرض خطر دیده شود. ما باید این اصل را بپذیریم که خیابان جای کار برای کودک نیست و معتقدیم داشتن نگاه فله‌ای به این موضوع اشتباه است.
به‌گفته او، در پروژه اخیر که بعد از کرونا عملیاتی شده بیش از 500کودک کار خیابانی ساماندهی شده‌اند و طبق آمار بیش از 80درصد کودکان اتباع غیرایرانی هستند: «اگر امروز به کودکانی که در وضعیت مخاطره آمیز قرار دارند رسیدگی کنیم از حضور ۱۰۰ بزرگسال دارای آسیب در آینده جلوگیری می‌کنیم. بنابراین از شورای شهر تهران درخواست می‌کنم تا به کمک سازمان بهزیستی بیاید تا بتوانیم در مسیر رشد و تعالی که در آن قرار گرفته‌ایم بهتر گام برداریم.»

زیست شبانه، سبب رونق اقتصاد شهر می‌شود
حجت نظری دیروز تذکری را درباره مخالفت فرماندار تهران با اجرای مصوبه طرح زیست شبانه ارائه کرد.
او گفت: «قطعاً اجرای طرح زیست شبانه در ایام پس از کرونا، نه‌تنها باعث تهدید امنیت شهری نمی‌شود، بلکه سبب حفظ امنیت و آرامش در شهر و همچنین رونق اقتصادی خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود طبق نص صریح اصول قانون اساسی و همینطور قوانین و مقررات جاری کشور مصوبات شورا از مجرای قانونی خود دنبال شود و هیأت محترم تطبیق درصورتی که هرکدام از مصوبات شورا با بندی از قوانین یا مقررات در تعارض و مغایرت باشد، نسبت به مخالفت و اعتراض آن اقدام کند و در غیراین صورت مصوبات باید لازم الاجرا شود.»


 آنچه از لایحه شهر دوستدار سالمند برمی‌آید
   جامعه هدف لایحه شهروندان ۶۰‌سال به بالا در مناطق ۲۲ گانه تهران است.
   کارت‎هایی برای بهره‎مندی از خدمات شهرداری در اختیار سالمندان تهرانی قرار خواهد گرفت.
   نظارت بهینه بر حسن اجرای استانداردها و ارتقای آنها برای مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی و خصوصی 
   توجه ویژه به مناسب‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی برای استفاده سالمندان و تعبیه مکان اختصاصی و استاندارد ویژه آنها
   ارائه خدمات، تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه رفاهی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی به سالمندان
   برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی ویژه سالمندان در مناسبت‌های دینی، ملی و آیینی به‌منظور ارتقای‌شان و منزلت آنان
   همکاری و مشارکت و حمایت از آموزش و ترویج فرهنگ تکریم سالمندان و طرح‌های توانمندسازی و ارتقای سلامت آنان در سطح جامعه از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار کتب و بروشور و...
   حمایت از تشکیل و فعالیت سازمان‌ها و کانون‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه سالمندی
   مشارکت و حمایت جهت راه‌اندازی مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ویژه سالمندان

شهر دوستدار سالمند ار نگاه سالمندان
همشهری در گفت‌وگو با چند شهروند سالمند تهرانی نظرات آنها را درباره شهر دوستدار سالمند پرسیده است. همدم مؤذنی، بانوی60 ساله دراین‌باره می‌گوید: «به‌همت مدیران فرهنگی و اجتماعی، خدمات متعددی در حوزه سلامت به سالمندان ارائه می‌شود که تصویب این لایحه می‌تواند نقطه عطفی باشد تا سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها هم به این قشر توجه کنند.» توجه کردن مطالبه اکثر سالمندان است و بیژن میرزازاده، سالمند و از معتمدان اهالی محله وصال بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید: «سالمندان علاوه بر خدمات فرهنگی و اجتماعی و... قطعا نیازمند توجه و محبت هستند. پس چه خوب است مسئولان و متولیان لایحه شهر دوستدار سالمند به این موضوع توجه داشته باشند و در برخی از موارد اجرایی از جهاندیدگان باتجربه و دارای تخصص نظرخواهی کنند تا کارها در راستای خواسته و نیاز سالمندان پیش برود.» خدمت‌رسانی اگر تداوم داشته باشد قطعا مورد مطلوب سالمندان خواهد بود. سکینه ترکی‌نژاد نیز به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدیران مدام از خدمت‌رسانی به سالمندان صحبت می‌کنند و برنامه‌های متنوع و متعدد هم در دستور کار دارند اما برخی از این اقدامات تداوم ندارند و از این‌رو مورد مطلوب سالمندان نیست. پس ضمن تقدیر از مدیریت شهری بابت توجهی که به سالمندان داشته و دارد به‌عنوان کسی که قطعا از شهر دوستدار سالمند سهمی خواهم داشت تقاضا دارم اگر قرار است اهداف پیش‌بینی شده در لایحه فقط در حد شعار باقی بمانند و عملیاتی نشوند یا کارها و برنامه‌ها مستمر نباشند، بهتر است نوید پوچی به سالمندان ندهند؛ چراکه سبب سرخوردگی سالمندان می‌شود و این امر سلامت روحی و جسمی افراد سالمندی چون من را به خطر می‌اندازد.» 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: