• يکشنبه ٢٦ بهمن ١٣٩٩-١٢:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٧٢٠
همشهری در گزارشی بیان کرد؛

شهر بانشاط به استقبال تحویل قرن می‌رود

مدیریت شهری تهران اجرای برنامه‌های سلامت و نشاط اجتماعی، به‌منظور رفع آثار زیانبار روحی و روانی کرونا در جامعه را برای سال۱۴۰۰ در دستور کار قرار داده است

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، کرونا تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دست به‌دست هم داده‌اند تا علاوه بر ضربه‌های سخت بر زندگی شهروندان، روحیه آنها نیز تحت‌تأثیر قرار گیرد. به همین‌خاطر به‌نظر می‌رسد شهرها و ساکنانش بیش از هر زمانی به اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد فضاهایی برای نشاط اجتماعی نیاز دارند؛ برنامه‌هایی که بتوانند رخوت و اندوه نشسته بر دل بسیاری از مردم را پس بزنند و هرچقدر که شده شادی تزریق کنند. با این حساب شهر نیازمند برنامه‌های فرهنگی - اجتماعی برای ایجاد تکاپو است.
به همین منظور در لایحه بودجه شهر تهران برای سال1400، بخش‌هایی از اعتبارات به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص پیدا خواهد کرد؛ مسئله‌ای که شهردار پایتخت هم آن را مورد تأیید قرار داده است. در این راستا قرار است در تهران1400 به جای اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز و توسعه کالبدی شهر، به برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش پرداخته شود و فضاهای خاص شهر برای ایجاد نشاط اجتماعی و تقویت روحیه شهروندان فراهم شود. هر چند که هنوز تا اختصاص بودجه مورد انتظار برای اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی راهی طولانی در پیش داریم.


البته رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران معتقد است که بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای برنامه‌ها کافی نیست. محمدجواد حق‌شناس می‌گوید: « در بودجه سال۹۶ مجموع سهم حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی از کل بودجه (۱۷۹۰۰میلیارد تومانی شهرداری، ۱۴۷۰میلیارد تومان بود) 8.2درصد بود. در لایحه بودجه۱۴۰۰ این سهم از کل بودجه (۴۷۶۰۰میلیارد تومانی بودجه پیشنهادی، ۳۲۸۴میلیارد تومان) معادل 6.8درصد است. به این ترتیب حتی اگر قرار بود فقط سهم سال۹۶ بودجه حوزه فرهنگی اجتماعی حفظ شود، باید مجموع بودجه این حوزه در لایحه پیشنهادی حدود ۳۹۰۵میلیارد تومان می‌شد  بنابراین در بودجه پیشنهادی، شاهد کاهش حدود ۷۰۰میلیارد تومانی سهم حوزه فرهنگی اجتماعی نسبت به سهم آن در سال۹۶ هستیم.»
حق‌شناس در عین حال درباره برنامه‌هایی که باعث افزایش سطح نشاط شهروندی می‌شود، می‌گوید: «کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در سند عملیاتی برنامه سوم توسعه شهر تهران، شاخص‌های سه‌گانه را برای این منظور تعیین کرده و به تصویب رسانده است؛ مسئله‌ای که برای نخستین بار در مدیریت شهری شهرهای کشور رخ داده است. 3شاخص کلیدی عدالت اجتماعی، ارتقای حس تعلق به محله یا همان محله‌گرایی و در نهایت ارتقای طبقه خلاق و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری، اولویت‌های برنامه‌ای مصوب و ابلاغی کمیسیون و شورای شهر است. این موارد باید در بودجه1400 دیده شود. البته دو موضوع کرونا و رویداد۱۴۰۰ نقش محوری در جهت‌گیری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی سال آینده خواهد داشت. در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام یا در دستور کار، همچون احداث مرکز نمایش‌های آیینی صبا، ساختمان بلدیه، آفرینگاه سرخه‌حصار و گرمخانه‌های جنرال از اولویت تکمیل برخوردار خواهد بود. در حوزه برنامه‌ای، سلسله برنامه‌های پیرامون موضوع کرونا ازجمله اجرای برنامه‌های سلامت و نشاط اجتماعی به‌منظور رفع آثار زیانبار روحی و روانی کرونا در جامعه در دستور کار شهرداری تهران برای سال۱۴۰۰ قرار خواهد گرفت. همچنین سال۱۴۰۰، آستانه ورود به قرن جدید شمسی است و این تغییر قرن یک فرصت تاریخی و یک بستر استثنایی خواهد بود برای آنکه بتوانیم با استفاده مطلوب از آن در قالب ویژه برنامه‌های رویداد تهران۱۴۰۰ که از نوروز امسال آغاز و تا پایان سال۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، نشاط اجتماعی و اُمید را به جامعه تزریق کنیم. برگزاری جشن‌های نوروز، تیرگان، مهرگان و یلدا ازجمله برنامه‌های محوری این رویداد به شمار می‌رود.»

به استقبال تحویل قرن خواهیم رفت

محی‌الدین فاضلیان، مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی  شهرداری تهران نیز در این‌باره می‌گوید: «اتفاقی که در تهران سال گذشته افتاد، این بود که در آستانه پایان سال درگیر کرونا شدیم و همه اقدامات شهرداری تهران تحت عنوان نوروزگاه که اصلش بر همان حضور مردم در فضاهای شهری بود، به نوروزخانه و کمپین در خانه بمانیم تبدیل شد. ولی مدیریت شهری به سرعت خود را با شرایط موجود تطبیق داد و کوچی به سمت فضای مجازی داشتیم. برگزاری کنسرت‌های آنلاین و برنامه‌های مشترک با صدا و سیما و... در همین رابطه بوده است. امسال هم تجربه سال گذشته را تقویت می‌کنیم و در فضای مجازی بیشتر حضور خواهیم داشت و از زمان زودتری به استقبال سال نو یا تحویل قرن می‌رویم.»
او ادامه می‌دهد: «فضاسازی نوروزی را در شهر با همکاری معاونت خدمات شهری و زیبا‌سازی‌ برای ایجاد شهر پر رنگ و پرنشاط‌تر پیش خواهیم برد. با توجه به طرح‌هایی که در هویت بصری و گرافیک تهران1400 صورت گرفته است، می‌توانیم این نوید را بدهیم که با یک مجموعه خوش‌رنگ، متنوع و جذاب روبه‌رو شویم که مخاطبان آن از کودکان تا کهنسالان و مردان و زنان و اصناف و... هستند.»
مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌افزاید: «در نوروزخانه قرار است فضای مجازی و سرای محلات فعال شوند. در خیابان ولیعصر از راه‌آهن تا میدان تجریش فضاسازی ویژه‌ای خواهیم داشت. درحال طراحی هستیم که کاروان‌های شادی و نشاط‌بخش در خیابان‌ها حضور داشته باشند.»

مکث
برای ایجاد نشاط اجتماعی باید نیازسنجی کنیم


اردشیر گراوند، ‌جامعه‌شناس: سال‌هاست که برای حوزه فرهنگی و اجتماعی کار چندانی نکردیم، در عوض به جای آن کار کالبدی انجام دادیم. اگر بودجه‌ای که قرار است در مدیریت شهری به حوزه اجتماعی و فرهنگی اختصاص بدهیم، 4 برابر هم کنیم، در حقیقت داریم بدهکاری‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی را پس می‌دهیم. حوزه اجتماعی و فرهنگی تنها جایی است که می‌توان هزینه آن را هر جایی هزینه کرد و برای همین باید نظارت بر این منابع انجام شود. به علاوه ایجاد فضا برای نشاط اجتماعی فقط بستگی به‌کار فرهنگی و اجتماعی ندارد و این‌کار یک پکیج گسترده است. نشاط اجتماعی به 2مقوله اصلی بازمی‌گردد. یک: آیا هزینه درآمد خانواده تنظیم است یا خیر؟ دو: امید شهروندان به آینده چگونه است؟ همچنین اگر برای فراغت و نشاط مردم کاری قرار است انجام شود، باید برنامه‌اش روشن باشد. این روزها مردم حال خوبی ندارند. در حوزه سلامتی، تورم، بیکاری جوانان و عدم‌امیدواری به آینده شرایط خوبی نداریم، باید نیازسنجی انجام شود که مردم با چه چیزی حالشان خوب می‌شود. 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: