• يکشنبه ١٩ بهمن ١٣٩٩-٠٩:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٦٤٣
صدا از ابطال مصوبه لغو محدودیت ارتفاعی ساخت‌وسازها در محله جماران گزارش می‌دهد

بسته شدن پرونده ملک ریاست جمهوری

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران هفته نامه صدا در گزارشی از بسته شدن پرونده ملک ریاست جمهوری در محله جماران نوشت:
خرداد ماه امسال بود که ساخت‌و ساز 4 هزار متری در محله جماران حواشی بسیاری ایجاد کرد. خیلی زود کاشف به عمل آمد که ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و کارفرما بدون دریافت پروانه ساخت از شهرداری تهران اقدام به ساخت‌وساز کرده و حتی بنا دارد طبقه‌ای مازاد و خارج از طرح تفصیلی مصوب بسازد. موضوعی که با واکنش و مخالفت شورای شهر به ویژه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همراه شد؛ به طوری که اعضای شورا به سرعت وارد عمل شده و خواستار توقف ساخت‌وساز شدند و شهرداری منطقه یک نیز قول مساعدت برای توقف ساخت‌و ساز را به شورای شهر داد اما مدتی نگذشت که اهالی جماران از ساخت‌وسازهای شبانه در این ملک پرده برداشته و شکایت خود را به شورای شهر منتقل کردند. اتفاقی که در نهایت سبب تخریب و جمع‌آوری طبقه مازاد شد. البته این اقدام مدیریت شهری باعث نشد تا نهاد ریاست جمهوری از خواسته خود برای ساخت طبقه اضافه دست بکشد. پافشاری مدیریت شهری بر جلوگیری از ساخت‌وسازهای خارج از ضوابط طرح تفصیلی  باعث شد نهاد ریاست جمهوری برای دریافت اجازه ساخت‌وساز طبقه مازاد در محله جماران به اختیارات شورای عالی معماری وشهرسازی کشور متوسل شود. نهاد ریاست جمهوری حتی یک گام فراتر گذاشته و خواستار لغو کلی محدودیت ساخت‌وساز در این محله شد و برای پنهان کردن هدف ابتداییش نارضایتی اهالی قدیمی از محدودیت‌های ساخت‌وساز و کاهش قیمت املاک آنها را بهانه کرد. محله جماران از جمله مناطقی قدیمی و تاریخی تهران است که از محدودیت ارتفاع در ساخت‌وساز برخوردار است و مالکان اراضی این محله نمی‌توانند اقدام به ساخت بیش از دو تا 3 طبقه کنند. این محدودیت ارتفاع در ساخت‌و ساز 15 سال پیش به واسطه تصویب طرح تفصیلی جدید ایجاد شد که افول قیمت املاک در این محله را نیز به همراه داشت. البته از زمان حیات امام خمینی محدودیت ارتفاعی و امنیتی در جماران در راستای حفاظت از منزل و حسینه جماران  وجود داشت. با این حال علاوه بر جماران 100 نقطه تهران از جمله اطراف حرم عبدالعظیم (ع)، چشمه‌علی و ابن‌بابویه، امامزاده قاسم، گلابدره، مسکرآباد و ده ونک  دارای محدودیت ارتفاع در ساخت‌وسازها هستند.  
در ادامه کشمکش‌های دولت و مدیریت شهری درباره لغو محدودیت ارتفاع در محله جماران شواری عالی معماری و شهرسازی 9 عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای نسبت به اعمال فشار غیرقانونی دولت بر شورای عالی معماری وشهرسازی تذکر دادند و خواستار صیانت و حفاظت از ارزش‌های معنوی، تاریخی، فرهنگی و انقلابی محله جماران شدند. در این میان شهردار تهران نیز مورد غضب نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت و ترتیبی فراهم شد تا پیروز حناچی دیگر به جلسات هیات دولت دعوت نشود.
در این میان اعضای شورا به انتقادات خود اعمال فشار دولت ادامه دادند. برخی از اعضا با اشاره به سرعت عمل دولت در لغو محدودیت‌ ارتفاع محله جماران اعلام کردند که اگر دولت به فکر حل مشکلات مردم است بهتر است تنها به یک منطقه بسنده نکرده و محلات دیگر که چنین محدودیتی دارند را نیز مدنظر قرار دهد، چرا که لغو محدودیت ارتفاعی جماران تبعیض میان مردم ساکن شمال و جنوب تهران است. به گفته خلیل‌آبادی عضو شورای شهرتهران در حال حاضر شهروندان تهرانی در بسیاری از مناطق دچار مشکل محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز هستند. در صورتی که محدودیت ارتفاعی در همه محلات تهران یکسان باشد، ساخت و ساز تسهیل شده و بافت فرسوده زودتر به بافت ایمن و پایدار تبدیل خواهد شد. 
با این حال در ادامه تلاش‌های دولت برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران شورای عالی معماری و شهرسازی در اقدامی بی سابقه  برخلاف فرایند قانونی و نظر کارشناسان صاحب صلاحیت کمیته‌های فنی خود، صورت جلسه‌ای را به صورت مخفیانه به امضای وزاری عضو شورای عالی رساند. صورت جلسه‌ای که براساس فرآیندی غیرمتعارف و غیرقانونی و با رویکرد تحکمی با فشار از بالا تصویب و ابلاغ شد. بعدها منابع مطلع از صدور دستور ویژه مبنی بر تنظیم چنین صورت جلسه‌ای با قید محرمانه بودن در شورای عالی معماری و شهرسازی شهرسازی خبر دادند. بر اساس این صورت جلسه  دبیرخانه شواری عالی معماری و شهرسازی موظف شد مشاوری برای بررسی طرح لغو محدودیت ارتفاع و ساخت‌و ساز تا 5 طبقه را با سطح اشغال 60 درصد انتخاب کرده و طرح تفصیلی محله جماران را لغو کند. 
 حتی یک عضو شورای شهر تهران خبر داد که دولت بارها طی تلفن ها و مذاکرات مفصل شهردار تهران را برای اجرای این مصوبه تحت فشار گذاشته است. این در حالی است که این مصوبه خلاف مفاد صریح بند دال ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه کشور است که در آن به حفظ بافت قدیمی و سنتی محله جماران با همکاری مدیریت شهری و دولت تاکید شده است.
با این حال این اقدام غیر قانونی دولت باعث ناامیدی اعضای شورای شهر تهران از ممانعت ساخت‌وسازهای غیر قانونی نشد و شورای شهر به تلاش‌های خود برای شکستن مصوبه جدید شورای عالی معماری و شهرسازی ادامه داد به طوری که محمد سالاری عضو شورای شهر تهران طی توئیتی اعلام کرد که شورای پنجم همه تصمیم‌گیری‌ها در این باره را رصد می‌کند. 
تا این که چند روز پیش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از ابطال مصوبه لغو محدودیت ارتفاعی ساخت‌وسازها در محله جماران از سوی دیوان عدالت اداری خبر داد تا بلاخره پرونده تلاش‌های دولت برای ساخت و ساز غیرقانونی در جماران بسته شود و تلاش‌های شورای پنجم برای پیگیری حقوق مردم و منافع شهر به بار نشیند و به پیروز میدان تبدیل شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: