• سه شنبه ١٤ بهمن ١٣٩٩-١٢:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٦٠٤
محمد سالاری در تذکری به دولت و مجلس :

جبران بودجه وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد با توسل به تغيير كاربري ها از مصاديق كاهش درآمد شهرداري ها و شهرفروشي است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در انتقادی شدید نسبت به بندهای الحاقی لایحه بودجه 1400 دولت و جمع بندی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص مجوز دادن به وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد اسلامی برای تغییر کاربری املاک و اراضی به منظور درآمدزایی، این اقدام را اشتباهی استرتژیک از سوی دولت و مجلس دانست و گفت: جبران بودجه وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد با توسل به تغيير كاربري ها از مصاديق كاهش درآمد شهرداري ها و شهرفروشي است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در دویست و شصت و نهمین جلسه شورا نسبت به بندهایی از لایحه بودجه 1400 دولت و جمع بندی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که منجر به کاهش جدی درآمدها و کاهش اختیارات  شهرداری ها و شوراهای شهر کشور می شود، تذکر داد و گفت: متاسفانه بدنبال وزارت آموزش و پرورش،‌وزارت علوم و وزارت بهداشت اکنون وزارت نیرو و دانشگاه آزاد اسلامی نیز مجوز پیدا کرده اند تا نسبت به تغییر کاربری املاک و اراضی متعلق به خود در شهرها مبتنی بر آیین نامه و دستورالعمل اجرایی هیات دولت اقدام کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، عملا ضمن سلب اختیارات نهاد شوراهای شهر و شهرداری ها، عوارضی که از این محل نصیب شهرداری های کشور می شود نیز رفته رفته کاهش پیدا می کند،‌ضمن اینکه جبران بودجه وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد با توسل به تغيير كاربري ها از مصاديق كاهش اختیارات و درآمد شهرداري ها و شهرفروشي است.این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مجوز دادن به وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد اسلامی برای تغییر کاربری املاک و اراضی به منظور درآمدزایی، اشتباهی استرتژیک از سوی دولت و مجلس است. در سنوات گذشته، از آنجاییکه وزارت آموزش و پرورش به لحاظ منابع درآمدی و پرداخت حقوق و ... بشدت مشکل داشت، مجلس و دولت برای اولین بار،‌چنین تصمیمی گرفتند و سکوت آن زمان شوراییان و شهرداری های کشور، موجب شد تا وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز به آن اضافه شوند و در ادامه امسال به وزرات نیرو و دانشگاه آزاد هم برای جبران بخشی از هزینه هایی که دارند،چنین مجوز داده می شود.

سالاری با اشاره به بند "د" تبصره 9  لایحه بودجه 1400 دولت، اظهار داشت: در این بند آمده است، به وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده می شود به منظور ساماندهی و بهینه سازی بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی نسبت به احداث، بازسازی و بهره برداری از آن ها اقدام کنند، تغییر کاربری موضوع این بند به ترتیب به پیشنهاد، اداره آموزش و پرورش استان، همچنین هیات امنای دانشگاه و تصویب کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری با اصلاحات و الحاقات بعدی صورت خواهد گرفت و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال، اخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب، بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف خواهند بود.

وی با اشاره به بند 4 الحاقی تبصره 15 ادامه داد: در مورد وزارت نیرو اجازه داده می شود با رعایت ملاحظات امنیتی کشور از محل ساماندهی، بهینه سازی و تغییر کاربری بخشی از املاک و اراضی و دارایی های خود و احداثف بازسازی و بهره برداری از آن ها با مشارکت  اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی نسبت به تامین مالی طرح های نوسازی شبکه فرسوده برق کشور اقدام کند. آیین نامه اجرایی، نحوه محاسبه تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک و پروانه های ساختمانی در مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت نیرو با همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای ذیربط تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اساسا  تغییر کاربری، جزئی از اختیارات شوراهای شهر و کمیسیون های ماده 5 است، گفت: وقتی که وزارتخانه ها تغییر کاربری را برای تصویب به دولت ببرند، از آنجاییکه این موضوع تصمیم خود دولت بوده قطعا مخالفتی با وزارتخانه برای تغییر کاربری صورت نخواهد گرفت.

سالاری افزود: من تذکر شدید خودم را، هم به دولت و هم به مجلس شورای اسلامی  و کمیسیون تلفیق مجلس اعلام می کنم، بدین ترتیب ما رفته رفته شاهد خواهیم بود که همه وزارتخانه ها و سازمان و نهادهای کشور به این لیست اضافه شوند و کل املاک و اراضی خود را آنطور که می خواهند تغییر کاربری دهند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به بند "ز" تبصره 8  لایحه بودجه 1400دولت ، اظهار داشت: مطابق تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، در این بند شهرداری ها و دهیاری ها موظف شده اند که برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی، عشایری، بهسازی محیط اسکان حاشیه شهرها و بافت های فرسوده، تامین زیرساخت و بنای حداقل خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه وکلانتری در مناطق خارج از حریم شهرها و روستاها، معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت هر استان را بر اساس آیین نامه اجرایی که به تصویب هیات وزیران می رسد از محل عوارض جزء یک بند "ب" ماده 6 قانون برنامه توسعه ششم را صرف طرح کاهش آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی سازمان بسیج مستضعفین برای محلات آسیب دیده کشور و مناطق آسیب دیده درهمان استان نمایند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار داشت: این درصورتی است که این محدوده ها جزء اختیارات مدیریت های شهری نیست و ما مکرر می گوییم که مدیریت و راهبری و سیاستگذاری در حریم را در اختیار ما بگذارید  اما اکنون می خواهند هزینه مجموعه خدماتی که ذکر شد و در بند "ز" تبصره 8 بودجه آمده را از محل درآمدهای شهرداری ها تامین کنند. من از شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران می خواهم که اعتراض جامعه شوراییان و شهرداری های کشور  را به دولت و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کنند.

269-9

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: