• شنبه ١١ بهمن ١٣٩٩-٢٠:٠٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٧٠
محمود میرلوحی:

۱۵ سال از آخرین اقدام دولت برای نوسازی اتوبوس‌های شهری می‌گذرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت در ۱۵ سال اخیر اقدامی برای نوسازی اتوبوس‌های شهری نکرده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص انتقادها از جایگاه حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، گفت: در بحث حمل و نقل عمومی اگر به قیمت روز محاسبه کنیم، یک کیلومتر از مترو بیش از ششصد میلیارد هزینه در بر دارد. این به آن معناست که اگر بخواهیم سالانه مترو را اندازه ۱۰ کیلومتر توسعه دهیم، باید شش هزار میلیارد هزینه کنیم. این‌گونه منابع فعلا در دسترس ما نیست و قانون هم در چند جا تاکید کرده است که این کارها باید با حمایت دولت انجام شود. هم در بحث هدفمندی یارانه‌ها، هم در قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت و هم در قانون حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی خیلی صریح گفته شده است که دولت باید در تجهیز ناوگان حمل و نقل مشارکت کند.

وی ادامه داد: از زمان دولت اسبق، ۸۲.۵ درصد هزینه اتوبوسرانی را دولت متقبل می‌شده و ۱۷.۵ درصد را مصرف‌کننده یا بخش خصوصی که در حوزه اتوبوسرانی مشارکت می‌کند، می‌پرداخته است. در دنیا هم هر چه جلو می‌رویم، غلظت فعالیت دولت در این زمینه و سرمایه‌گذاری عمومی بیشتر می‌شود. در بعضی از کشورها سهم دولت در تجهیز حمل و نقل عمومی از این سهمی که در کشور ما برای دولت در نظر گرفته شده، خیلی بیشتر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دولت ۱۵ سال است که اقدامی برای نوسازی اتوبوس‌های شهری نداشته است، افزود: چرا دولت باید از کاری که قانون تصریح کرده است سر باز بزند. از طرف دیگر تامین اجتماعی هم مطالبات قبلی خودش را مطالبه می‌کند و حتی بعضی حساب‌های شهرداری را مسدود کرده است. وقتی همه این‌ها را کنار هم می‌گذاریم، وضع نابسامان موجود را بهتر می‌توانیم درک کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: من تصور می‌کنم با وجود همه سختی و مشکلات و کمبود منابع و کاهش درآمدهای شهرداری و افزایش هزینه‌ها به خاطر کرونا، باز هم شهرداری تلاش خودش را کرده و اینکه بعد از پانزده سال اتوبوس نو وارد چرخه حمل و نقل تهران شده است، این یک اتفاق مثبتی است که رخ داده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: