• شنبه ١١ بهمن ١٣٩٩-٠٨:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٦٠
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا؛

در تصمیم‌گیری درباره محله جماران مردم فراموش نشوند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حفظ بافت تاریخی محله جماران را می‌توان طوری پیش‌بینی و تصویب کرد که مردم آسیب نبینند، گفت به نظر می‌رسد در محدودیت‌ها مقداری افراط شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از پانا، اعضای شورای شهر تهران در نشست روز ۳۰ آذرماه خود، طرح الزام شهرداری به حفظ بافت محله جماران را در دستور کار قرار دادند و اعضا به طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی محله جماران و جبران عدم النفع مالکان قدیمی محدوده» رأی دادند. یکی از نگرانی‌هایی که منجر به این تصویب طرح مذکور شده است،حفظ بافت تاریخی محله جماران است که طبق قانون برنامه سوم توسعه حفظ بافت تاریخی این محله الزامی است، در عین حال مشکلات محله جماران به دلیل محدودیت‌هایی که در این محله وجود دارد، موجب اعتراض ساکنان این محله شده است و این شهروندان تهران خواستار حل مشکلاتی هستند که سالهاست با آن مواجه‌اند. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره حل مشکلات محله جماران به پانا گفت: «نباید یکسری محدودیت‌های غیرمتعارف را بر مردم جماران تحمیل کنیم و خواست مردم آنجا باید حتما لحاظ بشود. افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، سال‌ها دچار محدودیت‌ بودند. در زمان حضرت امام یکسری محدودیت‌هایی وحود داشت و بعد از حضرت امام نیز به خاطر حفظ مسائل تاریخی، محدودیت‌هایی در نظر گرفته شد که به نظر می‌رسد در محدودیت‌ها مقداری افراط شده است و به نظرم به این همه افزایش دایره محدودیت نیاز نیست و این مساله مردم را آزار می‌دهد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: «محله جماران متعلق به مردم است و نباید کاری کنیم که به مردم زور گفته شود و باعث ناراحتی مردم شود. معتقدم حفظ بافت تاریخی این محله را می‌توان طوری پیش‌بینی و تصویب کرد که مردم آسیب نبینند.»

وی درباره ابلاغ طرح لغو محدودیت ارتفاعی جماران از سوی شهردار تهران گفت: «جزئیات نامه را نخوانده‌ام. مصوبه‌ای از سوی شورای عالی شهرسازی که وزیر راه و شهرسازی نیز آن را امضا کرده است، ابلاغ شده است. البته نامه محرمانه است. توضیحاتی که داد شد حاوی نکات خوبی بود که بخشی از مشکلات حل شده است. یکسری موارد نیز وجود دارد که شاید نیاز به بررسی و کارشناسی مجدد دارد چون در نهایت باید قابل‌اجرا باشد. یکی از اشکالات قوانین و مصوباتی که وجود دارد این است که بعضی از آنها قابل‌اجرا نیست. در واقع باید چیزی باشد که قابلیت اجرا داشته باشد. بنابراین قرار شد در تعاملی که شهرداری با شورای عالی شهرسازی انجام می‌دهد، آن بخشی که ایراد دارد حل شود.»

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز از مذاکره شهرداری با وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حفظ بافت تاریخی محله جماران خبر داد و به پانا گفت: «بند (د) ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه تاکید دارد که بافت تاریخی و سنتی محله جماران باید حفظ شود. ما هم تاکید داریم مصوبه مجلس باید اجرا شود و آنچه به شهرداری تهران از شوی شورای عالی شهرسازی ابلاغ می‌شود، هم نباید با آن بند قانونی مغایرت داشته باشد.»

معاون شهردار تهران درباره تذکر رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درباره حفظ بافت تاریخی محله جماران اظهار کرد: «بعد از تذکر آقای حق‌شناس، شهرداری تهران با وزیر راه و شهرسازی مکاتبه‌ای انجام داد که در آن نامه یکسری موارد، اشکالات و ایرداتی که مد نظر بود به وزیر اعلام شد. جلسه‌ای هم برای بررسی بندهای نامه با حضور کارشناسان، معاونان وزیر راه و دبیر شورای عالی شهرسازی، مشاور و تهیه کننده طرح تشکیل شد. در این جلسه راجع به همه بندهایی که از نظر ما نقص و اشکال داشت بحث شد و در نهایت قرار شد راجع به بندهایی که پیشنهاد داده‌ایم و چیزی خارج از آنچه با هماهنگی شورای شهر تهران ارسال شده بود، توافقی صورت نگیرد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: