• چهارشنبه ٨ بهمن ١٣٩٩-٠٩:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٤٥
اعتماد در گزارشی عنوان کرد؛

چرا به جاي ايجاد جاذبه گردشگري به سراغ هتل‌سازي رفته‌ايم

در روند بررسي طرح «ساماندهي و توسعه تاسيسات گردشگري در تهران» مطرح شد‌

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اعتماد، اعضاي شوراي شهر به بررسي حذف عوارض هتل‌سازي براي توسعه گردشگري پرداختند، اين در حالي است كه به عقيده سخنگوي شوراي شهر، مشكل اصلي در توسعه اين صنعت، نبود هتل نيست بلكه نبود جاذبه گردشگري است.
به گزارش مهر، بررسي طرح «ساماندهي و توسعه تاسيسات گردشگري در شهر تهران» در دستور كار دويست و شصت و هفتمين جلسه شوراي شهر قرار گرفت.
در ابتدا نيز بهاره آروين، عضو شوراي شهر در توضيح اين طرح گفت: اين طرح براي كمك به ساخت تاسيسات گردشگري، شورا قبلا مصوبه‌اي داشت كه هنگام اخذ صدور پروانه تخفيفي به ساخت اين تاسيسات مي‌داد. بعدا مصوبه صدور پروانه را تصويب كرديم، اين ضرورت ايجاد شد كه ببينيم آيا اين تخفيف هنوز هست يا خير. بنا بر اين ما پيشنهاد داديم كه عوارض «او يك» و «او دو» تا زمان بهره‌برداري گردشگري معادل ۴۰درصد به صورت علي‌الحساب دريافت شود و اين تخفيف باقي باشد تا بتوانيم به ايجاد تسهيلات براي توسعه گردشگري كمك كنيم.
در ادامه حسن خليل‌آبادي، رييس كميته ميراث فرهنگي و گردشگري شوراي شهر گفت: ما تسهيلاتي را براي تاسيسات گردشگري ايجاد كرديم حال ما مي‌خواهيم آن عوارض به باقي عوارض سازندگان گردشگري تسري پيدا كند.
محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر در موافقت با اين طرح گفت: بحث اين طرح توجه به گردشگري است. در مصوبه سال ۹۸ اين موضوع تشويقي اضافه نشده است. در سال‌هاي اخير مصوبه عوارض ارزش بهينه را داشتيم اما در اين طرح هدف ما اين است كه عوارض «او دو» يعني تبديل كاربري و عوارض «او يك» مربوط به اضافه بنا در طبقات است، مشمول فعالان حوزه گردشگري شود.
در ادامه عبدالرضا گلپايگاني، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران نيز گفت: ما طي سال جاري هر دو هفته يك بار تقاضاي ساخت يك هتل داشتيم. منحصرا در بحث هتل نسبت به هزينه ساخت، پيشنهاد اين بود كه عوارض عرصه را بگيريم و عوارض «او دو» يعني عوارض اعيان را حذف كنيم تا درآمد شهرداري كاهش نيابد.
در ادامه حسن خليل‌آبادي، رييس كميته ميراث فرهنگي و گردشگري شوراي شهر گفت: با اين پيشنهاد آقاي گلپايگاني چيزي به نفع گردشگري نخواهد بود. هتل‌هاي ما نسبت به قبل نصف شده است و در حال حاضر نيز ضرر فراواني ديده‌اند. اگر قرار است تهران مقصد گردشگري شود بايد به هتل‌ها توجه بيشتري شود. در ادامه علي اعطا در پيشنهادي گفت: رقم اين عوارض در برابر رقم ساخت هتل مبلغي نيست اما قسمتي از سرفصل‌هاي درآمدي شهرداري را تشكيل مي‌دهد اما براي سازنده هتل رقمي نخواهد بود. در نتيجه اين عوارض نبايد حذف شود.
محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: آيا ما مي‌خواهيم تهران به مقصد گردشگري تبديل شود يا خير و آيا مي‌خواهيم هتل ساخته شود يا خير. اگر به دنبال دريافت عوارض هستيد بايد بعد از ساخت هتل عوارض دريافت شود نه عوارض ساخت. اين شهر نياز به زيرساخت دارد و بايد به ساخت هتل كمك كنيم. در ادامه هاشمي گفت: مشكل ساخت هتل مربوط به شناسنامه است نه هزينه ساخت آن.
حق‌شناس خطاب به هاشمي گفت: اين موضوع را به تمسخر نگيريد. رويكرد شما ساخت هتل نيست.
همچنين ناهيد خداكرمي در موافقت با پيشنهاد اعطا گفت: وقتي هتلي كه در شهر تهران ساخته مي‌شود، نمي‌توانيم از حقوق مردم و عوارض آن بگذريم. به علاوه پرداخت اين عوارض در مدت ۵ سال مبلغي به حساب نمي‌آيد اين مورد يك درآمد پايدار براي شهر است لذا نبايد حذف شود. حجت نظري، عضو شوراي شهر گفت: در بسياري از مسائل حقوق شهروندان را رعايت نمي‌كنيم. در شوراي چهارم بسياري از فضاهاي مذهبي و اطراف آن مورد استفاده تجاري قرار گرفتند تا فعاليت‌هاي مذهبي را تسهيل بخشند. متاسفانه در بسياري از موارد استفاده سوء شده و برخي از مساجد صرفا استفاده تجاري مي‌كنند اما چيزي به آنها گفته نمي‌شود اما به توسعه گردشگري اشكال وارد مي‌شود. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر نيز گفت: اينكه تهران مقصد گردشگري نيست، مشكل آن نبود هتل نيست و هر زمان تهران مقصد گردشگري شد، ساز و كارها به سمت ساخت هتل مي‌رود. بايد ابتدا جاذبه‌هاي كافي براي گردشگري باشد سپس هتل هم ساخته مي‌شود. عوارض ساختماني مگر چند درصد هزينه ساخت است و مگر با حذف اين عوارض جنبش هتل‌سازي رخ مي‌دهد؟
او تاكيد كرد: ابتدا براي توسعه گردشگري برنامه‌ريزي كنيد سپس به ساخت هتل بپردازيد.
همچنين حسن رسولي خزانه‌دار شورا گفت: ما بايد نسبت به تبديل تهران به كلانشهر و توسعه هتل‌سازي اقدام كنيم. البته تنها هتل‌سازي كافي نيست اما لازم است. بيش از ۸۰ درصد هتل‌هاي ايران در مشهد است و اين صنعت ورشكست شده است. اگر شهرداري تهران حدود ۵۰ الي ۶۰ ميليارد منع منفعت داشته باشد بهتر است تا به صنعت گردشگري توجه داشته باشيم.
محمد سالاري نيز گفت: عوارض «او دو» مربوط به هتل‌سازان لاكچري است. ما مي‌خواهيم براي ساخت طبقات مازاد عوارض گرفته نشود. اين عوارض مشمول برخي هتل‌هاي معدود است و هيچ تاثيري در هتل‌سازي و آسيب زدن به هتل ندارد. اين رقم مي‌تواند گرفته شود و مورد استفاده پروژه‌هاي محلي قرار گيرد.
درنهايت حذف عوارض «او دو» با ۸ راي موافق به تصويب نرسيد و راي‌گيري براي حذف عوارض «او يك» نيز به جلسه بعدي شوراي شهر موكول شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: