• چهارشنبه ٨ بهمن ١٣٩٩-٠٩:٢٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٤٤
همشهری گزارش می دهد؛

تهران بیدار می‌شود

لایحه شهر بیدار در راستای احیای حیات شبانه و رفع شب‌مردگی در پایتخت دیروز توسط اعضای پارلمان شهری تصویب شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، اعضای شورای شهر تهران دیروز لایحه‌ای را به تصویب رساندند که هدف آن، خروج برخی از محله‌های پایتخت به‌ویژه محله‌های مرکزی از شب‌مردگی است. بندهایی از این مصوبه می‌تواند حیات شبانه را به تهران آورد؛ موضوعی که هم کسب‌وکار شبانه را رونق می‌بخشد و هم آسیب‌های اجتماعی و مشکلات امنیتی برخی از خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌ها را پس می‌زند. محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران گفت: سند شهر بیدار به شکلی تصویب شده که نه‌تنها زندگی مردم دچار آسیب نمی‌شود، بلکه می‌توان از طریق اجرای آن سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی را تثبیت کرد. قابل دسترس بودن وسایل حمل‌ونقل عمومی از ویژگی و مشخصه‌های شهر بیدار است و درحقیقت با اجرای این طرح شهروندان می‌توانند زندگی در شهر بدون دود و آلودگی را تجربه کنند. معضلی که این روزها نفس‌ها را به شماره انداخته و از این‌رو بار دیگر در جلسه 267پارلمان شهری مورد توجه قرار گرفت و سیدآرش حسینی‌میلانی به‌دلیل مغفول ماندن توسعه حمل‌ونقل عمومی در بودجه1400 تذکر خود را به دولت داد و گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی به تعبیری ستون فقرات مقابله با آلودگی هواست؛ ازاین‌رو پیشنهاد اختصاص ۱۰۰میلیون یورو برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از محل صندوق توسعه ملی، افزایش ردیف اعتباری کمک به حمل‌ونقل عمومی از ۵۰۰میلیارد به 5هزار میلیارد برای کل کشور و اختصاص ردیف اعتباری جدید برای اورهال خطوط مترو، به کمیسیون تلفیق ارائه شده است و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
جلسه پارلمان شهری به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی درحالی برگزار شد که بررسی 12طرح و لایحه در دستور کار اعضا قرار داشت  و به‌گفته رئیس شورای شهر تهران دیروز به‌دلیل بررسی و تصویب لوایح مرتبط به عوارض شهری یکی از پربارترین جلسات بود. لایحه شهر بیدار که هدفش احیای حیات شبانه و رفع شب‌مردگی است در رأس دستور جلسه قرار داشت که اعضای شورای شهر هم نظرات موافق و مخالفی در جزئیات آن داشتند و از این‌رو بیشترین وقت شورا به بررسی آن اختصاص یافت و درنهایت تصویب شد. یک فوریت لایحه اصلاحیه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی، یک فوریت لایحه اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان، یک‌فوریت لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال1400، یک‌فوریت لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران و یک‌فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقای کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران، به‌طور مجزا در دستور کار قرار گرفت و پس از ساعت‌ها بحث و بررسی با رأی اکثریت تصویب شدند.
بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ظرفیت‌های گردشگری در فرایند بازنگری طرح تفصیلی و ایجاد لایه گردشگری در نقشه‌های این طرح و لایحه مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از 8مرکز بهاران به سازمان بهزیستی، به‌دلیل تمام شدن وقت جلسه و البته به‌دلیل حساس بودن موضوعات به جلسه بعد شورای شهر تهران موکول شد.
تصویب یک فوریت لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال1400 آنچنان اهمیت داشت که محسن هاشمی در پایان جلسه به میان خبرنگاران رفت و گفت که برخی از شهروندان ازجمله کسبه و برخی صاحبان املاک و همچنین برخی از ارگان‌های دولتی از فضاهای عمومی شهر به‌عنوان فضای اختصاصی استفاده می‌کنند که غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود. به‌نظرم شهرداری و ناجا اقتدار لازم در برخورد با این موضوع را نداشته‌اند و باید این موضوع برطرف شود.

تصویب پیشنهاد استفاده از مشارکت خیرین
همچنین  رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته پارلمان شهری پیشنهاد استفاده از ظرفیت خیرین در تامین و  ارائه خدمات همگانی و عام المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته، اقشار محروم و آسیب‌دیدگان اجتماعی را مطرح کرد و گفت: «در ﻧــﯿﻢ ﻗــﺮن اﺧﯿــﺮ، ﺷﻬﺮﻧﺸــﯿﻨﯽ ﻣﻘﺪﻣــﻪ رﺷــﺪ و ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﮔﺴــﺘﺮده ﺷــﻬﺮی را ﻓــﺮاﻫﻢ کرده اﺳــﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ ای ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﮔﺰارشﻫﺎی ﻣﺮﮐـﺰ ﺳـﮑﻮﻧﺘﮕﺎهﻫـﺎی اﻧﺴـﺎﻧﯽ ﻣﻠـﻞ ﻣﺘﺤـﺪ در 30ﺳﺎل آﯾﻨﺪه، ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﻬـﻢﺗـﺮﯾﻦ ﻣﺮاﮐـﺰ و ﮐـﺎﻧﻮن‌ﻫـﺎی رﺷـﺪ ﺟﻤﻌﯿـﺖ ﺟﻬـﺎن ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد.»
 به گفته مجید فراهانی اﯾﻦ رﺷﺪ ﺷﺘﺎﺑﺎن ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ و ﻇﻬﻮر ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ و ﺑـﺎ آﺳـﯿﺐﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد از جمله فقر ﻫﻤﺮاه ﺷﺪه اﺳﺖ: «فقر ﭘﺪﯾﺪه‌ ای اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼـﺎدی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻧﺒﻮد ﺣﺪاﻗﻞﻫﺎی ﻧﯿﺎز اﻧﺴﺎﻧﯽ ﯾـﺎ ﻧـﺎﺗﻮاﻧﯽ در ﺗـاﻣﯿﻦ آن ﻧﺎﺷـﯽ ﻣـﯽﺷـﻮد. در ﺣﻘﯿﻘﺖ، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻧﻮاﺣﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻬﺮ دارای ﺗﻀﺎدﻫﺎی ﺑﺎرز و آﺷﮑﺎری است که اﯾﻦ ﺗﻀﺎدﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی در ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﻀﺎﯾﯽ اﻣﮑﺎﻧﺎت در ﺷﻬﺮ ﺷﺪه است.» او با تاکید بر اینکه ﺗاﺳﯿﺲ و ﺗﺸﮑﯿﻞ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی خیرین  و ارﺗﺒـﺎط ﻣﺴـﺘﻤﺮ اﯾـﻦ اﻧﺠﻤـﻦ‌ﻫـﺎ ﺑـﺎ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷـﻬﺮی و ﻣﺴئوﻻن ﺷﻬﺮ منجر به رﻓﻊ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺷﻬﺮوﻧﺪان شده است گفت : «38درصد عدم تحقق بودجه داریم و تا انتهای آذر ماه تنها 62 درصد محقق شده و بخشی از فعالیت های شهری به خصوص در عرصه توسعه پروژه ها و فعالیت‌های خیرخواهانه همگی قطع شده است، بنابراین فعال کردن سرمایه گذاری در چنین شرایطی و جلب مسئولیت اجتماعی و مشارکت خیرین شهر تهران به خصوص برای محلات کمتر توسعه یافته و اقشار محروم بسیار مهم است.» این پیشنهاد با رأی اعضای شورای شهر تصویب شد.

آلاینده‌های صنعتی؛ ابرمسئله زیست‌محیطی ری
روز گذشته اعضای شورای شهر تهران یک مهمان داشتند؛ مسعود امان‌اللهی، رابط شورایاری منطقه‌20. او آمده بود تا گزارشی از توانمندی‌ها و مشکلات منطقه بدهد. امان‌اللهی وقتی پشت تریبون رفت، توضیحاتی از موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های منطقه20 یا همان شهر‌ری داد و سپس به چالش‌ها و کمبودها پرداخت و گفت که پایین‌بودن سرانه‌های خدمات، نابسامانی بافت صنعتی، جداافتادگی کالبدی از تهران، وجود گسل‌های فعال، عبور خطوط فشار قوی برق از بافت‌های مسکونی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور اتباع بیگانه، مشکلاتی هستند که شهروندان با آنها دست به گریبانند. او در ادامه ‌فعالیت صنایع و کارخانه‌های آلاینده در منطقه را به‌عنوان ابر‌مسئله زیست‌محیطی معرفی کرد و گفت: «علاوه بر مشکل آلودگی هوا، ساکنان از سنگین‌بودن بار ترافیک، فراوانی فضاهای بی‌دفاع شهری، عدم‌ساماندهی انشعاب فاضلاب و... گلایه دارند.»

باید نگاه جامعی به ری داشت
 اعضای پارلمان شهری حضور مسعود امان‌اللهی در صحن شورا را به فال نیک گرفتند و مجید فراهانی گفت: انتظار ما این است در سال‌1400 شهرداران مناطق توجه ویژه به چالش‌های تعریف‌شده شورایاران در هر محله و تعریف پروژه‌ها براساس حل این چالش‌ها داشته باشند. احمد مسجد‌جامعی هم با تأییدبراینکه مدیریت شهری باید نگاه جامعی به ری داشته باشد، گفت: «ری مهم‌ترین منطقه گردشگری، صنعتی، مذهبی و طبیعی است و هیچ منطقه‌‌ای در تهران این ویژگی‌ها را توأمان ندارد و باید نگاه جامعی به ری داشت.» محمد سالاری نیز انتقادات شورایاران به مدیریت شهری در صحن علنی شورا را یک فرصت دانست و گفت: اتفاق خوبی است که شورای شهر تریبون را در اختیار منتقدان خود قرار می‌دهد و همانطور که اصل شفافیت را پیشه کرده‌ایم، انتقادها را هم می‌شنویم. سیدمحمود میرلوحی مشکلات شهر‌ری را ناشی از مهاجرپذیری دانست و گفت: در دهه‎های اخیر جمعیت بزرگی از سراسر کشور به تهران سرازیر شده و در شهر‌ری، مهاجرانی از خراسان و جنوب و جنوب شرق کشور ساکن شده‌اند. بنابراین مجامعی از روشنفکران و دانشمندان هر منطقه تشکیل شود تا برای هدفمند‌سازی‌ جاذبه‎های گردشگری این مناطق راهکارهایی پیدا کنند و زندگی جمعیت بومی را به نقطه مطلوبی ارتقا‌ دهند. ناهید خداکرمی هم شهر‌ری را شهری با ظرفیت بالا دانست و گفت: «آنچه باعث شده شهرری با تمام ظرفیت‌هایی که دارد نتواند از نعمت‌های موجود استفاده کند، این است که خلاقیت و نوآوری در اداره منطقه کم است. به همین دلیل نیاز است که شورا و شهرداری مستقل در شهرری تشکیل شود.»

تذکرات جلسه
مجید فراهانی: توقف عملیات بازسازی کانال ابوذر خطرناک است

کانال ابوذر در منطقه 14از معبرهای سیلابی و مسیل‌های مهم تهران است که همواره آب در آن جریان دارد. این کانال چندین دهه است که ایجاد شده و شرکت خاکریزآب برای بازسازی و نوسازی آن با توجه به ضرورت اقدام کرده است، اما مدتی است عملیات نوسازی متوقف شده و این کار در فصول سرد و بارانی سال بسیار خطرناک است.

محمد سالاری: پادگان دوشان‌تپه تعیین تکلیف شود  

پادگان موسوم به نیروی هوایی با حدود 245هکتار مساحت، حدود 20درصد از منطقه 13را احاطه کرده و شهردار تهران همواره تلاش می‌کند تا در توافق با نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع، نسبت به بازآفرینی کالبدی و فضایی و بازآفرینی شهری این محدوده اقدام کند. با توجه به اینکه محلات اطراف پادگان مثل دوشان تپه، به‌شدت غیر برخوردار و دارای تراکم جمعیتی بالا هستند، این توافق می‌تواند مشکل سرانه‌های خدماتی این محلات را حل کند. از این‌رو انتظار داریم شهردار تهران این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: