• دوشنبه ٦ بهمن ١٣٩٩-١٩:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥٢١
اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

خوش‌بینی شهرداری‌ تهران درباره تحقق بودجه۱۴۰۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرداری تهران تحقق بودجه ۱۴۰۰ را در صورت رفع تحریم‌ها و کنترل پاندمی کووید ۱۹ و در عین حال بهبود شرایط ساخت و ساز در تهران میسر می‌داند، موضوعاتی که حل آن‌ها هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اقتصاد آنلاین؛ در بودجه ۱۴۰۰شهرداری تهران که صبح دیروز به شورا ارائه شد، سهم درآمدهای پایدار کاهش پیدا کرده و در عین حال بیشترین تمرکز درآمدی بر حوزه عوارض ساختمانی است. مجموع درآمد پیش‌بینی شده از محل انواع عوارض ساختمانی که در لایحه بودجه با سرفصل درآمدی «درآمدهای ناشی از توسعه شهر» آورده شده از سه جزء اصلی شامل «عوارض صدور پروانه ساختمانی مسکونی و غیرمسکونی»، «عوارض بر پروانه ساختمانی مازاد بر تراکم پایه» و «عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه شهری» تشکیل شده که قرار است در صورت تحقق دست کم ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی سال آینده اداره پایتخت را تامین کند. درآمد پیش‌بینی شده از این محل نسبت به سال جاری حدود ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است. مجموع درآمد این سه ردیف در بودجه مصوب امسال حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 
محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش سهم عوارض ساختمانی در بودجه ۱۴۰۰ و کاهش سهم درآمدهای پایدار به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: اینکه سهم درآمدهای پایدار کاهش پیدا کرده به این معنی نیست که سمت منابع درآمدی مشکوک رفته‌ایم. باید ادبیات بودجه‌خوانی را تغییر داد.
 
او ادامه می‌دهد: منابع پایدار یعنی درآمدی مستمر که به آینده شهر آسیب نزند، ما به هیچ به عنوان تراکم‌فروشی غیرمجاز یا تخریب باغ نکرده‌ایم و نمی‌کنیم.
 
یکی از نقاط مورد توجه لایحه بودجه ۱۴۰۰، رشد قابل توجه رقم بودجه نسبت به سال جاری در شرایطی است که بودجه مصوب امسال تحت شرایط خاص اقتصادی در برش ۹ ماهه، تا  ۷۵درصد محقق شده است. بنابراین این سوال وجود دارد که در شرایطی که بودجه امسال در پایان ۹ماهه، کمتر از ۸۰ درصد محقق شده و چشم‌اندازی برای بهبود اوضاع کسب و کارها وجود ندارد، رشد ۵/ ۱ برابر بودجه اداره پایتخت در سال ۱۴۰۰ چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟
 
میرلوحی در واکنش به این پرسش که با وجود نبود روزنه‌هایی برای افزایش درآمد چه امیدی به تحقق درآمد در سال آتی وجود دارد، می‌گوید: ما در سالی که گذشت کرونا و تحریم را پشت سرگذاشتیم و کنترل پاندمی و در عین حال رفتن ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا قطعا شرایط بهتری را برای ما رقم خواهد زد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پاسخ به این پرسش که حتی در صورت رفع تحریم اثرات آن در کوتاه مدت نمایان نخواهد شد و در عین حال دوران پسا کرونا نیز سخت خواهد بود، توضیح می‌دهد: بله درست است. اما ما در همین شرایط نیز ۷۵درصد تحقق درآمد داشتیم. به اضافه اینکه صدور پروانه ساخت که متوقف نخواهد شد. در عین حال مالیات برارزش افزوده، اجاره ملک، کسب درآمد از حوزه پسماند و سازمان زیباسازی و غیره نیز همه می‌تواند به عنوان منابع کسب درآمد فعال شود.
 
در بودجه ۱۴۰۰همچنین شهرداری تهران پیش‌بینی حدود ۲ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان تامین منابع از محل فروش ملک کرده که نسبت به امسال معادل ۳۲ درصد رشد کرده است. با توجه به رکود شدید بازار مسکن، اتکا به این موضوع هم شاید تا حد زیادی خوشبینانه باشد.
 
میرلوحی در اینباره می‌گوید: در حوزه فروش املاک مشکلات حقوقی داشتیم که امسال آن‌ها رفع کردیم و قطعا برای سال بعد به مشکلات جدی برنخواهیم خورد. املاک در ازای دریافت خدمات به پیمانکاران واگذار خواهیم کرد و معتقدیم آن‌ها هم بی‌تمایل نیستند که در قبال کار ملک دریافت کنند. شرایط فروش هم قطعا مهیا خواهد شد و اینطور نیست که املاک فروش نرود.
 
او با وجود عملکرد ضعیف شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری بازهم ابراز امیدواری کرد که در سال آینده ارقام پیش‌بینی شده برای پروژه‌های مشارکتی تحقق پیدا خواهد کرد.
 
رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در نهایت به متناسب نبودن عوارض دریافتی از شهروندان و خدمات ارائه شده به آن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: متوسط قیمت هر مترمربع ملک در تهران ۲۶ میلیون تومان است که این عدد در مناطق بالایی شهر به متری حدود ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد اما سهم شهرداری از این افزایش قیمت یک و نیم درصد است.
 
او ادامه می‌دهد: شهر باید اداره شود و چاره‌ای جز اینکه شهروندان با عوارض خود به آن کمک کنند نیست. در غیر اینصورت شهرداری‌ها به سمت درآمد از راه‌های غیراصولی می‌روند. دریافت عوارض و نگهداری به وسیله آن هم موضوعی نیست که ما بر آن تاکید داشته باشیم، تجربه جهانی است و شهروندان در اداره شهر مشارکت زیادی دارند.
 
میرلوحی در پاسخ به این پرسش که با افزایش میزان عوارض به سد دولتی برخواهید خورد، توضیح می‌دهد: دولت اگر نمی‌خواهد مجوز افزایش عوارض را بدهد باید خود در اداره شهر مشارکت کند که نمی‌کند. اداره شهر را پیش خواهیم برد اما ادامه این روند امکان‌ پذیر نیست.
 
مطابق با اظهارات رییس کمیته اقتصادی، هنوز پیش‌بینی متقنی درباره شرایط تحقق بودجه ۱۴۰۰ شهرداری وجود ندارد و با خوش‌بینی امیدوار به تامین منابع درآمدی از کانال‌هایی هستند که بازگشایی آن‌ها همچنان با توجه به شرایط اقتصادی کشور در هاله‌ای از ابهام است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: