• دوشنبه ٦ بهمن ١٣٩٩-٠٩:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٥١١
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 266 شورای شهر تهران

اولویت‌های بودجه تهران‌1400 ؛ حمل و نقل‌و نشاط ‌شهری

حناچی دیروز بودجه 49هزار میلیاردتومانی سال آینده پایتخت را به شورا تقدیم کرد.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری: شهردار تهران دیروز صبح به صحن شورای شهر آمده بود تا لایحه دخل و خرج تهران‌1400 را تقدیم پارلمان شهری کند. با این حساب کمیسیون‌های تخصصی شورا، روزهای پرکاری را برای بررسی لایحه بودجه سال آینده خواهند داشت؛ لایحه‌ای که برای نخستین‌بار در دوسطح و در 775صفحه تنظیم شده است. در این سند قطور، سطح نخست مربوط به ردیف‌های درآمدی و هزینه‌‌ای اصلی شهرداری تهران در سال‌1400 است و سطح دوم به تبصره‌هایی برای تکمیل تعدادی از پروژه های خاص ارتباط دارد. پیروز حناچی، شهردار تهران در صحن شورا گفت، محوریت اجتماعی و فرهنگی جدی‌تر از همیشه در بودجه لحاظ شده؛ چراکه جامعه به واسطه سختی‌های اقتصادی و مشکلات ناشی‌ از کرونا نیازمند شادابی است.

بودجه‌1400 به روایت شهردار
شهردار تهران که روز گذشته همراه خود سند بودجه‌1400 را به شورا برده بود، قبل از تحویل آن به رئیس پارلمان شهری، پشت تریبون رفت و گفت: «شهرداری تهران بعد از وزارت بهداشت جزو نخستین دستگاه‌‌هایی بود که با کرونا درگیر شد و بیشترین آسیب را دید و بسیاری از درآمدهای شهرداری تهران دچار اختلال شدند. اکنون حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با 30درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند و بسیاری از سالن‌های ورزشی در تعطیلی به‌سرمی‌برند ، همچنین مجموعه‌هایی که وظایف گردشگری دارند مثل برج میلاد به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند. این در شرایطی است که ما ریالی از کمک‌‌های دولت را در اختیار نداشتیم.» پیروز حناچی با بیان اینکه بودجه‌1400 نخستین بودجه قرن است و امیدواریم بتوانیم با این بودجه سرفصل جدیدی را در شهرداری تهران ایجاد کنیم، گفت: «نگاه ما در بودجه‌1400 اجتماعی است و معتقدیم که خیلی از مسائل و مشکلات لاینحل شهر تهران با نگاه اجتماعی و مردمی قابل حل است، بنابراین رویکرد اصلی در بودجه1400 نسبت به مسائل شهر رویکرد اجتماعی است و پیش‌بینی می‌شود مردم در سال1400 نیز با شرایط سخت اقتصادی مواجه خواهند بود. به همین دلیل تلاش ما این است تا در سال1400 نیز در کنار مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر باشیم.» او ادامه داد: «در بودجه1400 توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توجه به اقشار آسیب‌پذیر مثل دستفروشان، اختصاص بودجه برای محلات آسیب‌پذیر مثل دولاب، فرحزاد و اسلام‌آباد، توجه به پروژه‌های محلی، ارتقای سلامت و ورزش و نشاط شهری مد نظر قرار گرفته است.» به‌گفته حناچی، تحولات ساختاری در بودجه‌1400 رخ داده و بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه لحاظ شده است. او افزود: «بودجه امسال دوسطحی است و شامل بودجه اصلی با رقم ٤٧ هزارو ٦٨٧ میلیارد تومان و بودجه تکمیلی با رقم ٢ هزارو ٢٧٤ میلیارد تومان است. بودجه تکمیلی از افزایش درآمدهای شهری حاصل می‌شود و صرفا به 32پروژه مرتبط با زیرساخت‌های شهر مثل خطوط 6 و 7مترو و خطوط آنتن مترو (خطوط انشعابی مترو) اختصاص خواهد یافت.»
حناچی ادامه داد: ارتقای قانون مداری، شفافیت و پاسخ گویی در جهت تحقق حکمرانی خوب شهری و  اتخاذ رویکرد اجتماعی و تعریف پروژه های توسعه محله ای بر اساس نیازهای شهروندان است. اینها گامی در مسیر جلب مشارکت شهروندان برای اداره شهر و  تحقق آرمان تهران شهری برای همه است و امیدوارم بتوانیم به شعارهایی که داده بودیم پایبند باشیم و بودجه ای تقدیم مردم کنیم که علاوه بر انضباط و شفافیت در شرایط کرونایی در زندگی وحال مردم تهران تاثیر بگذارد.

جایگاه شوراها تقویت شود
جلسه‌ شورای شهر تهران روز گذشته علاوه بر ارائه سند بودجه‌1400 توسط شهردار تهران، روز پرکاری برای اعضای پارلمان شهری بود و در نهایت با تصویب فوریت‌های 2 لایحه و 2 طرح پیشنهادی به کارشان پایان دادند.
این جلسه به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی رأس ساعت‌9 و با تذکر او آغاز شد. رئیس شورای شهر تهران در ابتدای صحبت‌هایش به جلسه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مصوبه اخیر مجلس و نگاه تقلیل‌گرایانه‌ای که به شورای شهر و روستاها شده است اشاره کرد و گفت: «پس از مذاکرات کارشناسی صورت‌گرفته، مقرر شد کارگروه حقوقی بین شوراها و مرکز تحقیقات شورای نگهبان برای بررسی دقیق‌تر موضوع تشکیل شود که امیدواریم به تقویت جایگاه قانونی شوراهای شهر- که مردم‌نهادترین رکن قانونی در نظام جمهوری اسلامی است- منجر شود.» هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت که متأسفانه آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا در مورد اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران پیگیری درستی نشده و این مصوبه باز هم به نتیجه نرسیده است: «قرار بود در مدت 2هفته آیین‌نامه اجرایی این مصوبه اجرایی شود که با گذشت حدود 45روز هنوز کاری انجام نشده، بنابراین لازم است شهردار تهران پیگیری ویژه‌ای برای اجرایی‌شدن این مصوبه داشته باشد.» به‌گفته او، برای ساخت اتوبوس و واگن قطار در داخل کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و مشکل اساسی نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها و اراده مسئولان ارشد اجرایی در برطرف‌کردن موانع است.

احتمال افزایش 20درصدی طرح ترافیک در سال آینده 
اعضای پارلمان شهری در ادامه  به بررسی دستور جلسات پرداختند. ابتدا یک فوریت لایحه «اصلاح مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال99» مطرح شد. سیدمناف هاشمی در توضیح این مصوبه گفت که تغییرات جدی در طرح ترافیک سال آینده پیشنهاد شده که یکی از آنها افزایش 20درصدی طرح ترافیک است. او توضیح داد: «پیشنهادهایی را هم درباره خریدهای 6ماهه و یکساله پیش‌بینی کرده‌ایم و حدود 20درصد برای خرید 6ماهه و 20تا 35درصد برای خرید سالانه تخفیف پیشنهاد شده است. اگر شهروندان تهرانی خریدهای خود را به‌صورت یکساله انجام دهند، رسوب پول شهرداری بیشتر می‌شود و از این منابع می‌توان به‌عنوان وجوه اداره‌شده برای نوسازی تاکسی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد.» به‌گفته او، در بحث صدور مجوز سالانه طرح ترافیک برای واجدین شرایط هم که سال قبل 150هزار تومان بود، امسال پیشنهاد 180هزار تومان داده شده است. در این خصوص نیز مخالفان و موافقان نظرات خود را دادند و در نهایت یک فوریت این لایحه با 17رأی موافق تصویب شد. دیروز همچنین لایحه «تحقق شهر بیدار» توسط زهرا صدراعظم نوری مطرح شد. او که ریاست کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا را برعهده دارد، درباره لایحه گفت: «براساس این لایحه شهر بیدار، شهری است که معاونت خدمات شهری، خدمات ارائه‌شده در روز را طی چارچوبی در ساعات شب هم ادامه دهد که به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.» سرانجام پس از توضیحات او این لایحه بدون اظهارنظر موافقان و مخالفان با 18رأی به تصویب رسید.

تصویب طرح‌های فرهنگی و هنری
بررسی طرح «بهبود فضای عمومی کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران» هم روز گذشته در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار داشت و پس از مطرح‌شدن آن محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری به‌عنوان نماینده شهرداری گفت: «یکی از اقشاری که بیشترین آسیب را از کرونا دیدند، اهالی هنر هستند و خوشبختانه شورای پنجم به این امر توجه دارد. مسئله بعد اینکه بعید است مزاحمت یک کارگاه نقاشی و... بیشتر از فعالیت‌های پزشکی در واحد‌های مسکونی باشد.» در نهایت یک فوریت این طرح با 17رأی تصویب شد و پس از آن اعضای پارلمان شهری بررسی طرح اعطای تسهیلات به اماکن تاریخی ارزشمند را آغاز کردند. حجت نظری هنگام ارائه گزارش این طرح گفت که این طرح با پیشنهاد بهبود فضای عمومی کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران که در دستور قبل یک فوریت آن تصویب شد، همخوانی دارد: «تفاوت این طرح با طرح قبلی در قدمت بناها‌ست و ما عمدتا روی بناهای تاریخی تمرکز کرد‌ه‌ایم. بخشی از بناهای تاریخی براساس ضوابط ممکن است ثبت شده باشند و بخشی دیگر با وجود واجد ارزش‌بودن، ثبت نشده باشند. به همین دلیل دغدغه ما از اجرای این طرح مالکانی هستند که املاک قدیمی و ارزشمندی دارند و ممکن است ثبت شده یا نشده باشند. بنابراین باید مشوق‌هایی را دریافت کنند تا ملک حفظ شود.» او ادامه داد: «اگر ما بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که نه تغییر کاربری بلکه تغییر کاربرد برای بهره‌برداری از این فضاها به مالکان اعطا شود، این امکان برای حفظ این املاک به‌وجود خواهد آمد.» یک فوریت این طرح هم با 19رأی تصویب شد.

واگذاری املاک شهرداری تهراندر انتظار تصویب شورا
 در جلسه علنی شورا، یک فوریت لایحه دوفوریتی که به شهرداری اجازه می‌دهد 10فقره از املاک خود را برای فروش یا واگذاری عرضه کند، تصویب شد. پیروز حناچی، شهردار تهران در جریان بررسی این لایحه دوفوریتی گفت:« 3مورد از این املاک مربوط به توافق با سازمان تامین اجتماعی است؛ چراکه حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و لذا با توافقات صورت‌گرفته، برخی از املاک به تامین اجتماعی واگذار می‌شود. 3ملک دیگر مربوط به بدهی شهرداری به بانک شهر است و 4ملک هم برای تامین بودجه غیرنقد شهرداری است.» او درباره علت دوفوریتی شدن این لایحه گفت: «بخشی از این موضوع مربوط به بودجه غیرنقد است و بخش دیگر مربوط به تسهیلات بانکی و بخشی هم مربوط به مشکلات شهرداری با تامین اجتماعی. لذا توافق کردیم که مشکل به این شکل حل شود.» محسن هاشمی، رئیس شورا هم در موافقت با این لایحه گفت که موضوع ارائه دوفوریت فروش یا واگذاری ملک در شورا، سابقه دارد و در قانون بودجه آمده که شهرداری باید بودجه غیرنقد داشته باشد که شامل تهاتر و... می‌شود. در پایان دوفوریت این لایحه رأی نیاورد اما یک‌فوریت آن با 16رأی تصویب شد.

نظر برخی از اعضای شورا در مورد بـودجـه1400

 پس از ارائه سند بودجه1400 و توضیحاتی که پیروز حناچی، شهردار تهران از رویکردهای تدوین بودجه سال آینده داد، برخی از اعضای شورای شهر تهران واکنش نشان دادند و اظهارنظر کردند که خلاصه‌ای از آنها را در ادامه می‌خوانید.

محسن هاشمی: تحقق بودجه1400 با جدیت مدیریت شهری

بودجه سال آینده به‌نوعی انقباضی تدوین شده و براساس تورم موجود در کشور است و اگر تلاش و جدیت در مدیریت شهری وجود داشته باشد به‌طور حتم محقق خواهد شد، اما برای پرکردن خلأهای موجود به‌ویژه در حمل‌ونقل عمومی همچنان نگاهمان به مجلس شورای اسلامی و دولت است که می‌بایست اعتبارات و مصوبات محقق‌نشده را به اجرا بگذارند.

الهام فخاری: دلایل شهردار برای اجتماعی‌تر شدن بودجه1400 چیست؟

چطور می‌توان گفت بودجه اجتماعی‌تر شده و در مقایسه با کدام بودجه اجتماعی‌تر شده است، زمانی که برخی از سرفصل‌های این حوزه به وضوح حذف شده است؟ این بودجه نسبت به چه چیزی و چه زمانی اجتماعی‌تر شده است؟ آیا روند بودجه در چندسال اخیر به سمت اجتماعی‌تر شدن و فرهنگی‌تر شدن بوده است؟

محمد سالاری: افزایش بودجه1400 منجر به شهرفروشی نشود

بودجه1400عملا بودجه انقباضی است و نه انبساطی و رویکرد ما به‌عنوان شورا این است که این افزایش بودجه منجر به شهرفروشی نشود؛ چراکه ما کاملا جلوی شهرفروشی را گرفته‌ایم. شهرداری تهران از بابت پاندمی کرونا ریالی از صندوق دولت نگرفته و این جای تقدیر دارد که بیشترین نقش را در مقابله با کرونا داشته است.

سید محمود میرلوحی: پروژه‌های محلی یکپارچه شوند

در بررسی بودجه1400 شهرداری پروژه‌های محلی را یکپارچه ببینیم تا صرفه‌جویی صورت بگیرد. همچنین فکر می‌کنم باید خود را برای سال آینده آماده کنیم و به جهش فعالیت و ‌تحولات برسیم.

خبرنگار- زینب زینال زاده

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: