• شنبه ٤ بهمن ١٣٩٩-١١:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٧٦
در نشست اقدامات شهرداری در آرامستان دولاب مطرح شد:

تبدیل خیابان 35 متری کرمان در جوار آرامستان دولاب به پیاده راه/ مجموعه آرامستان های دولاب گنجینه شهری و واجد ارزش فرهنگی است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه مجموعه آرامستانهای دولاب واجد ارزش فرهنگی است از این مکان به عنوان یک گنجینه شهری یاد کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، نشست اقدامات شهرداری تهران در آرامستان دولاب با حضور محمدجواد حقشناس رییس کمیسیون فرهنگی و الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورا، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مصطفی پور شهردار منطقه 14 و آرا شاهوردیان نماینده ارامنه تهران و اعضای خلیفهگری ارامنه و اعضای شورایاری منطقه 14 برگزار شد.

محمد جواد حقشناس در ابتدای این نشست با بیان اینکه بزرگترین بخش آرامستان دولاب متعلق به ارمنیان و سپس آشوریان و مسیحیان کاتولیک تهران است اظهار داشت: همچنین این آرامستان ارتباطی هم با روسیه و لهستان دارد. هم دیپلماتهای روس و هم مهاجران جنگ زده لهستانی که در تهران درگذشتهاند، آنجا دفن شدهاند.

او ادامه داد: بر همین اساس در محله دولاب با پنج آرامستان از پنج قوم مستقل اما با یک حوزه مشترک مواجه هستیم که تمام این قبور مربوط به مسیحیان است. آرامستان دولاب در دوره قاجار پا گرفته است و در اواخر دهه پنجاه تصمیم گرفته شد که آرامستان ها به خارج از شهر منتقل شوند با شکل گیری سازمان بهشت زهرا، دیگر آرامستان های اقلیتهای دینی هم از سطح شهر خارج شدند. این روند منجر به یک رکود آرامستانها و عدم خدمات و درآمد ایشان شد.

حقشناس اظهار داشت: پس از انقلاب شاهد موج مهاجرت اقلیت های دینی بودیم و این سبب کاهش ارتباط ثروتمندان مسیحی با مجموعه خلیفه گری شد. طبیعتا این امر از لحاظ هویت شهری اتفاق پسندیده ای نبود. از این پنج آرامستان، دو آرامستان تحت پوشش سفارت روسیه و سفارت لهستان قرار دارند، اما سه آرامستان مسیحیان ایرانی دچار چالش هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه مجموعه آرامستانهای دولاب واجد ارزش فرهنگی است و پوشش گیاهی مناسبی را هم دارد ادامه داد: بر همین اساس رسیدگی به این مجموعه بعنوان یک گنجینه شهری در دستور کار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و دو سالی میشود که شورا پیگیر امور آن است. متاسفانه برخی اطلاعات نادرست که انتشار یافت، منجر به ناخرسندی شورای خلیفهگری ارامنه تهران شد.

وجود مجموعه هایی از ادیان و مذاهب در منطقه 14 موجب تقویت وحدت است

الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و رییس کمیته اجتماعی شورا ابراز امیدواری کرد که مجموعه رویدادهای فرهنگی اجتماعی با همت و همراهی جامعه ارامنه و جامعه مسیحیان در این مجموعه برگزار شود.

وی برگزاری چنین رویدادهایی را نشانه تقویت وحدت بین ادیان دانست و تصریح کرد: چراکه این منطقه با رویکرد شیعی، به نام دارالمومنین نامیده می شود و وجود چنین مجموعه ای از ادیان و مذاهب موجب تقویت وحدت است.

رییس شورای استان تهران در ادامه افزود: پیگیریهایی از جانب عزیزان مسیحی برای نامگذاری میدانگاهی در کنار آرامستان دولاب صورت گرفته است و این همراهی و همزیستی و در کنار هم بودن نشانگر همبستگی سیاسی و اجتماعی است.

فخاری همچنین با اشاره به همکاری و همراهی ارامنه اصفهان در میدانگاه جلفا گفت: این موضوع نشانگر همزیستی است و معتقدم که میتوان با حمایت و همراهی جامعه ارامنه این همزیستی را در منطقه 14 هم ایجاد کرد.

الهام فخاری ادامه داد: ارامنه دارای نهادهای فرهنگی غنی هستند و خود جامعه ارامنه می‌تواند این مشارکت و همزیستی را بدون هیچ مشکلی برپا کند.

در ادامه شهردار منطقه 14 نیز از مسدود شدن خیابان ۳۵ متری کرمان و تبدیل آن به یک پیاده راه خبر داد

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: