• چهارشنبه ١ بهمن ١٣٩٩-١٠:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٦١
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 265 شورای شهر تهران:

بودجه 1400تهران؛ یکشنبه روی میز شورا

پارلمان شهری پایتخت از هفته آینده جلسات پرفشاری برای بررسی لایحه بودجه سال آینده تهران خواهد داشت

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، جلسه شورای شهر تهران روز گذشته به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی در حالی برگزار شد که پرونده بررسی باغات و نامگذاری معابر روی میز اعضای پارلمان شهری قرار داشت. مهم‌ترین خبر‌جلسه دیروز ارائه لایحه بودجه سال1400 شهرداری تهران در هفته آینده به شورا بود.
به گزارش همشهری، روز گذشته  پیش از ورود اعضای شورای شهر به صحن، جلسه هم‌اندیشی با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران برگزار و موضوع ارائه لایحه بودجه1400 مطرح شد و شهردار تهران گفت که لایحه را تا جلسه آینده به شورا تحویل می‌دهد. رئیس شورای شهر تهران هم گفت که امیدواریم بتوانیم در یک‌ماه آینده رسیدگی به بودجه سال1400 را در دستور کار قرار دهیم. جلسه دیروز شورا با بررسی 6پرونده پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن منطقه یک شروع شد و محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به ارائه گزارش در مورد هریک از پلاک‌ها پرداخت که درنهایت باغ‌بودن یک پلاک ثبتی در خیابان لواسانی و 2 پلاک در خیابان نیاوران، تصویب شد. باغ‌بودن یک پلاک ثبتی در سوهانک اما رأی نیاورد و در پایان هم تصمیم‌گیری در مورد پلاک ثبتی خیابان شهیدباهنر به جلسه آتی موکول شد.

نام شهید رضایی‌نژاد بر خیابانی در منطقه2
پس از تعیین تکلیف باغات منطقه یک، پرونده بررسی نامگذاری معابر در دستور کار اعضای پارلمان شهری قرار گرفته و محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت که نامگذاری معابر به نام بزرگان و شخصیت‌های شناخته‌شده و مفاخر ایران‌زمین سبب آشنایی بیشتر نسل جوان با آنها می‌شود. بر این اساس نامگذاری معابری به نام اساتیدی چون محمد اسلامی ندوشن، محمدابراهیم باستانی پالیزی، عبدالحسین زرین‌کوب، بدیع‌الزمان فروزان‌فر و علمایی مانند آیت‌الله صانعی و هنرمندانی ازجمله حمید سمندریان، منوچهر احترامی و خسروشکیبایی  مطرح شد، موافقان و مخالفان نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند. درنهایت تغییر نام 32خیابان پایتخت تصویب شد. همچنین روز گذشته مقرر شد نام شهید داریوش رضایی‌نژاد روی خیابان ناهید در منطقه2 حک شود. این خیابان در بلوار نلسون ماندلا(آفریقا) قرار دارد. همچنین در همین منطقه با مصوبه شورا خیابان ایثار به نام سردار شهید پور‌جعفری همرزم شهید سلیمانی تغییر نام می‌دهد.


تذکرات و پیشنهادات اعضای شورا در جلسه265
   «ملکه گدایان»  بر‌ خلاف رویکرد شهرداری است

حجت نظری: تذکرم در مورد سیاست‌های مدیریت شهری در مواجهه با کار کودکان است. اخیراً سریالی به نام «ملکه گدایان» از شبکه نمایش خانگی پخش شده که روابط‌عمومی و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در تولید این سریال به‌عنوان کمک‌کننده حضور داشتند اما محتوای این سریال و آنچه طی دو قسمت نمایش داده شده نه‌تنها برخلاف سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری تهران است،  بلکه با مافیایی و بزهکار نشان دادن کودکان کار، نفرت و خشم را علیه این کودکان تشدید می‌کند.

  بررسی پرونده باغات به صلاح شهر نیست

حسن خلیل‌آبادی: مقرر شده به پرونده‌ باغ‌ها که پس از سال۸۹ به ما محول شده ورود نکنیم و پرونده‌هایی که شامل این شرایط است به مناطق بازگردانده شود. متأسفانه همچنان شاهد آن هستیم برخی از این پرونده‌ها به دستور جلسه بازگشته و این امر خلاف رویه حقوقی، منطقی و مغایر با وظیفه‌ای است که بر عهده ما گذاشته شده است. باور دارم رسیدگی به مواردی که در دوره پیش از ما به آن پرداخته و برای آن تصمیم‌گیری شده است، برای شهرداری هزینه ایجاد می‌کند و به صلاح شهر نیست.

  راه‌اندازی سامانه بازار الکترونیکی 

مرتضی الویری: یکی از مسائل مهم در منابع و مصارف شهرداری منابع غیرنقد و ابهامات و مسائل غیرشفافی است که در این حوزه وجود دارد. در همین منابع غیرنقد مقداری هم که وصول می‌شود کم است و تهاتر مناسبی بین بدهکار و طلبکار صورت نمی‌گیرد. به همین منظور در بند3 تبصره7 بودجه سال99 الزامی برای شهرداری قائل شدیم تا سامانه بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیرنقد شهرداری تهران با هدف شفاف‌سازی‌ تعاملات مودیان بدهکار و طلبکار و تهاتر فیمابین راه‌اندازی کند. با وجود این الزام تاکنون چنین سامانه‌ای راه‌اندازی نشده است.

  شفاف‌سازی‌ توسط شهردار تهران

محمدجواد حق‌شناس: هفته گذشته متأسفانه شهرداران مناطق ۸ و ۲ توسط مقامات امنیتی و با دستور مقامات قضایی دستگیر شدند که ابعاد ماجرا متأسفانه برای شهروندان و پیگیری‌کنندگان مسائل شهر هنوز روشن نیست. انتظار می‌رود که توسط شهردار تهران تا جایی که به نحوه رسیدگی پرونده آسیب نمی‌رساند به جامعه و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی دقیق شود. همچنین انتظار داریم قوه قضاییه به این مهم هم توجه کند .

  بهره‌مندی آتش‌نشانان از مزایای کار زیان‌آور

مجید فراهانی: 
 تذکر بنده مربوط به اجرای بند3 ماده80 قانون شوراهای اسلامی کشور مبنی بر لزوم توجه به اجرای بند الف تبصره2 ماده۷۶ قانون تأمین اجتماعی و استفساریه مجلس شورای اسلامی درخصوص بهره‌مندی آتش‌نشانان از مزایای بازنشستگی کارهای سخت و زیان‌آور است و امیدوارم با اجرای تکالیف قانونی اقدام عملی در راستای تکریم آتش‌نشانان صورت گیرد.

نطق پیش از دستور
شهرداری ابزار کافی برای پیشگیری از خطر ندارد

   علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران:

دی‌ماه 1395، زبانه‌های آتش، تهران و مردمانش را سوگوار کرد. وقتی پلاسکو فرو می‌ریخت، تنها آجر و سنگ و آهن و شیشه نبود که به پایین پرتاب می‌شد؛ رویاهای بسیاری فروریخت. جان‌های بسیاری نابود و شهر سوگوار شد. 3سال و نیم پس از حادثه تلخ پلاسکو در چهارراه استانبول، حادثه دیگری به کشته شدن ۱۹نفر و مصدومیت ۱۴نفر از شهروندان منجر شد؛ کلینیک سینا در شمیران آتش گرفت و دچار انفجار شد. بر مبنای قوانین، ضوابط و مقررات، شهرداری‌ها در زمینه حفظ ایمنی شهری در برابر حریق 2 وظیفه دارند. اول وظایفی برای مدیریت سانحه و فرونشاندن آتش است که کمتر مجادله و مناقشه‌ای در رابطه با حدود و ثغور آن وجود دارد و دوم، آنچه در جهت پیشگیری از وقوع حریق باید انجام شود که مناقشه در همین است. اگر چه جامعه و اهل فن عموماً شهرداری‌ها را موظف می‌دانند تا برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی اقداماتی انجام دهند اما قوانین موجود در زمینه ایمنی ساختمان‌ها چندان شهرداری‌ها را در اجرای چنین وظایفی مبسوط‌الید نمی‌داند. براساس بند 14ماده 55قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف است نسبت به جلوگیری از خطراتی مثل سیل و حریق و همچنین فروافتادن دیوارهای مجاور معابر عمومی اقدام و مزاحمت‌های خطرآفرین ساختمان‌ها را رفع کند. همچنین تبصره این ماده به شهرداری اجازه داده است درصورتی که از طریق مأمور فنی خطرآفرین بودن بنایی احراز شود، برای رفع خطر اقدام و هزینه آن را به همراه مبلغی مضاف بر هزینه‌های انجام شده از طرف مقابل دریافت کند. این ماده در مقام تعیین حدود و ثغور و به‌طورکلی راهبری‌ها و سیاستگذاری‌های شهرداری در راستای تأمین ایمنی شهراست. علاوه بر قانون شهرداری‌ها؛ براساس مصوبات شورای شهر تهران، ازجمله اساسنامه سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، شهرداری موظف به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و مستمر از اماکن عمومی و ساختمان‌های دارای اهمیت بالاست و شهرداری‌های مناطق موظف به الزام مالک و ذینفع به رعایت اخطاریه‌های صادره از جانب سازمان آتش‎نشانی هستند. با وجود مشخص شدن وظایف شهرداری در تأمین ایمنی شهر و محدودیت‌هایی که در ورود به حریم خصوصی وجود دارد، روشن است شهرداری، ابزار اندکی برای ملزم ساختن مالکان، نسبت به تأمین ضوابط ایمنی، بعد از صدور پایان کار دارد و صرفاً می‌تواند در راستای وظایف مندرج در بند14 ماده55 قانون شهرداری‌ها نسبت به اخذ دستورات قضایی اقدام کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: