• سه شنبه ٣٠ دی ١٣٩٩-١١:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٤٨
انتقاد حجت نظری از تصویر ارائه شده از کودکان کار در سریال ملکه گدایان:

مشخص شود که میزان و‌نحوه همکاری شهرداری تهران در این پروژه چگونه بوده است

رییس کمیته مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اخیراً سریالی به نام "ملکه گدایان" از شبکه نمایش خانگی پخش شده که آنطوری که بنده مطلع شدم روابط عمومی شهرداری و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی هم در تولید این سریال به عنوان کمک‌کننده حضور داشتند اما محتوای این سریال و آنچه که طی دو قسمت به نمایش درآمده از آن نشان داده، نه تنها بر خلاف سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری تهران است؛ بلکه با مافیایی و بزهکار نشان دادن کودکان کار، نفرت و خشم را علیه این کودکان تشدید می‌کند. لذا تذکر جدی بنده خطاب به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و همینطور معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است که پاسخ بدهند آیا مسئولان دراین دو بخش بدون اطلاع از محتوای این اثر اقدام به همکاری با ساخت این مجموعه کرده‌اند؟

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا در تذکری به شهرداری ترهان گفت: ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض می‌کنم و همین‌طور سالروز از دست دادن همکاران‌مان در حادثه پلاسکو  یعنی از دست دادن آتش‌نشانان شهید عزیزمان را نیز گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: تذکر امروز بنده در مورد سیاست‌های مدیریت شهری در مواجهه با کار کودکان است. سال 2021 از سوی سازمان مل متحد با عنوان «حذف کار کودک» نامگذاری شده و حتما می‌دانید که فقر یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش کودکان به کار است و در شرایطی که خانواده‌های این افراد در تنگناهای شدید معیشتی و اقتصادی قرار دارند، چاره‌ای جز کار برای این کودکان باقی نمی‌ماند.

نظری افزود:  متاسفانه بی‌مسئولیتی و کم توجهی دستگاه‌های مسئول نیز در کنار عواملی مانند شیوع کرونا، رکود اقتصادی و عوامل دیگر منجر به تشدید این وضعیت و افزایش کار کودکان شده است.

این عضو شورا ادامه داد: در سوی مقابل اما برخی از دستگاه‌ها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های قانونی و انسانی خود اقدام به نشان دادن چهره‌‌ای غلط از این کودکان کرده و آنها را عضو شبکه‌های مافیایی، دارای درآمدهای نجومی، تبعه کشورهای دیگر، دزد، بی‌خانواده و امثال آن معرفی می‌کنند؛ در حالی که اگر هم این کودکان در شبکه‌های مافیایی گرفتار شده باشند، قربانی این شبکه هستند و نه عضو گروه‌های مافیا.

رییس کمیته مشارکت های مردمی شورای شهر تهران افزود: مدیریت شهری نیز در این میان گرچه مسئولیت مستقیم و قانونی نداشته و در رده‌های بعدی و بعد از نهادهایی مانند سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و ... قرار دارد اما در جبران کم‌کاری بسیاری از دستگاه‌ها و در راستای مسئولیت اجتماعی و انسانی خود به این موضوع ورود کرده است.

نظری اظهار داشت: اخیراً سریالی به نام "ملکه گدایان" از شبکه نمایش خانگی پخش شده که آنطوری که بنده مطلع شدم روابط عمومی شهرداری و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی هم در تولید این سریال به عنوان کمک‌کننده حضور داشتند اما محتوای این سریال و آنچه که طی دو قسمت به نمایش درآمده از آن نشان داده، نه تنها بر خلاف سیاست‌ها و رویکردهای شهرداری تهران است؛ بلکه با مافیایی و بزهکار نشان دادن کودکان کار، نفرت و خشم را علیه این کودکان تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: تذکر جدی بنده خطاب به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و همینطور معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است که پاسخ بدهند آیا مسئولان دراین دو بخش بدون اطلاع از محتوای این اثر اقدام به همکاری با ساخت این مجموعه کرده‌اند؟ یا از محتوا اطلاع داشتند و خلاف سیاستهای کلی برای ایجاد ارتباطات شخصی و یا احیانا خدای ناکرده برای منافع شخصی از این دست تولیدات حمایت کردند و حتی برخلاف سیاست‌های مدیریت شهری وارد عمل شده و شرایطی را فراهم کرده‌اند که تصویری نادرست و غلط از شهرداری تهران ارائه شود.

نظری گفت:  اگر اینچنین باشد، به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از مسئولان مربوطه صلاحیت فعالیت در مسئولیت خود را ندارند. اما اگر غیر از این است باید به شورا پاسخ دهند تا خدایی نکرده تردید و ابهام‌هایی از این دست وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اما اگر معاونت اجتماعی و فرهنگی و مرکز ارتباطات و امور بین الملل در جریان محتوای این اثر بوده و بازهم با چنین رویه‌ای موافقت کرده‌اند، واضح است که این اقدام آنان برخلاف سیاست‌گذاری شورای شهر و سیاست‌های کلان مدیریت شهری بوده و در راستای منافع همان افرادی است که با انتصاب کودکان کار به جریان‌های مافیایی و فساد و ... سعی در سرپوش گذاشتن بر کم کاری‌ها و سومدیریت‌های خود دارند.

وی افزود: لازم است بررسی و اعلام شود که در روند ساخت این سریال میزان و نحوه همکاری و مشارکت شهرداری تهران چگونه بوده و اساساً چه افرادی در آن به بهای مخدوش کردن چهره مدیریت شهری در مقابله با کار کودک منتفع شده‌اند.

رییس کمیته مشارکت های مردمی شورای شهر تهنران اضافه کرد: تاکید می‌کنم که اگرچه ممکن است درصد بسیار بسیار کمی از این کودکان، مورد سواستفاده توسط افراد سودجو قرار گرفته باشند اما اکثریت این کودکان به دلیل مشکلات ناشی از فقر، به چرخه کار روی آور شده‌اند و باید با راه‌حل‌های صحیح و به دور از برچسب زنی و ترویج نفرت و خشونت علیه آنان با این پدیده مبارزه کرد.

265-6

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: