• سه شنبه ٣٠ دی ١٣٩٩-١٠:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٤٤١
محسن هاشمی در همایش هوای پاک و آیین تجلیل از سفیران هوای پاک؛

حمل و نقل عمومی باید اولویت اول اقدامات دولت باشد/ ایجاد کمپین همگانی برای اجرایی شدن مصوبات حمل و نقل عمومی ضروری است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید مردم، سمن ها، مدیریت شهری و مجلس شورای اسلامی همه با مشارکت هم پیگیری و اجرایی شدن مصوبات و قوانین مربوط به حمل و نقل عمومی از سوی دولت را خواستار شوند تا حمل و نقل عمومی اولویت اول اقدامات دولت شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران همایش هوای پاک و آیین تجلیل از سفیران هوای پاک با حضور محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری  و سید آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وطن خواه رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست برگزار شد.

محسن هاشمی در این مراسم گفت: در دور روز گذشته شاهد بودیم که کیفیت هوای تهران اندکی بهتر شده که البته به واسطه سفر بسیاری از شهروندان با خودروهای شخصی بود که نشان می دهد این حمل و نقل خصوصی است که آلودگی را در پی دارد. متاسفانه در طول این سال ها تنها  به حمل و نقل خصوصی پرداخته شده  و گویی حمل و نقل عمومی تعطیلی شده است لذا باید ایجاد کمپین جدی با مشارکت  شورا، سمن ها و مردم و با استفاده از ابزار طرح  شکایت در قوه قضاییه نسبت به عدم پرداخت بودجه حمل و نقل عمومی این موضوع را پیگیری کنیم، چرا که شعار بس است و  مردم دیگر تحمل این شعار ها و مصوبات بدون اجرا را ندارند و کلافه شدند.

وی ادامه داد: ما تا امروز مصوبات خوبی در دولت داشتیم  و قوانین خوبی در مجلس تصویب کردیم ولی گویا این ها را تصویب کردیم که مردم را گول بزنیم چرا که به شدت تلاش می کنیم اجرا نشوند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به عنوان نمونه در قانون هدفمندی یارانه ها باید سالی 4،5 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در کلان شهر ها اختصاص یابد یعنی در 12 ، 13 سال گذشته تا کنون می بایست بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان تنها برای حمل و نقل عمومی کلان شهر ها اختصاص می یافت.

هاشمی افزود: در قانون مدیریت مصرف سوخت 4 هزار میلیارد تومان سالانه با تخصیص صد درصدی در نظر گرفته بودند که تا کنون حتی یک ریال هم از این منابع اختصاص نیافته است. حال شما بگویید چرا نباید شکایت کنیم و اجرای این قوانین را خواستار شویم.

هاشمی ادامه داد: دو مصوبه بسیار خوب نیز به تصویب رسید که خرید 19 هزار اتوبوس و دو هزار واگن مترو در دستور قرار گیرد اما تا کنون ذره ای از این مصوبات اجرایی نشده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این در حالی است که ما از 20 میلیون سفر در روز می بایست 15 میلیون سفر را با حمل و نقل عمومی انجام دهیم.

هاشمی افزود: ما این همه خرج کردیم برای ساخت مترو اما تجهیز نمی کنیم یعنی پول را دور ریختیم، این همه سال از ساخت خط 4 می گذرد اما هنوز به سرفاصله دو دقیقه حرکت قطار ها نرسیدیم.

هاشمی ادامه داد: حمل و نقل عمومی مانند کالای اساسی برای مردم است و مسئولان همانگونه که به کالای اساسی مردم اهمیت می دهند باید به حمل و نقل عمومی نیز اهمیت بدهند.

هاشمی در ادامه افزود: از طرفی دیگر ما نباید تنها شهر تهران را ببینیم بلکه باید تهران بزرگ را باید در نظر بگیریم یعنی تهران با شهر های اقماری اطرافش که امروزه 43 شهر اقماری در اطراف تهران وجود دارد که هم از لحاظ تردد و هم از لحاظ مسائل محیط زیستی بر تهران اثر گذار هستند. شما ببینید دودی که از نیروگاه های شهید رجایی آبیک و منتظر قایم ملارد متصاعد می شود قطعا به تهران هم می آید. یا تردد بین شهری که از این شهر ها روزانه به تهران صورت می گیرد قطعا بار آلایندگی به تهران تحمیل می کند این در حالی است که ما در حدود 500 کیلومتر ریل بلا استفاده در اطراف تهران داریم که می توانیم از این ظرفیت برای تردد بین شهری تهران و شهر های اقماری استفاده کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از طرفی ما باید اتوبوس دیزلی و گازی نداشته باشیم و مقدمات لازم برای ورود  9 هزار اتوبوس برقی فراهم کنیم.

مهندس هاشمی در خاتمه افزود: در هر صورت  دولت باید طرح جامع حمل و نقل را در اولویت اول اقدامات خود قرار دهد و ما هم باید از همه طرف به ویژه شهرداری تهران سماجت به خرج دهیم تا این امر اولویت اول دولتمردان ما باشد. باید هم شهرداری، هم دولت ، هم مجلس و هم مردم و سمن ها به کمک بیایند تا این کمپین شکل گیرد.

در این همایش همچنین از 30 نفر  سفیران محیط زیست تقدیر به عمل آمد.

محمد درویش ، حسین تهرانی ، زرین احمدزاده، عباس افتخاری ، سعیدطهماسبیان، محمد صادق حسنوند ، مجید عباس پور، هومن اردبیلی، سید مسلم موسوی، طاهره روحانی ، کورش بختیاری، علیرضا وجدانی

، احمدرضا ریحانی، مهلقا ظهیرالسلام، مهدی رجب زاده، هاشم رضایی ، مرضیه حصاری، معصومه نوکاریزی، غزل میرزایی، محمد نظرپور، سهیل کوچکی، مهرزاد عبدالکریمی، کبری علی محمدزاده، امان الله بهبودی مقدم، سید احسان صدوقی، حسین نعمت الهی، ریحانه وحیدیان، حسین محمدولی، علی ضیاء، میترا حجار، فرناز دمنابی، علیرضا ناصری، حامد راستی از جمله افرادی بودند که از آنان تقدیر شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: