• دوشنبه ٢٢ دی ١٣٩٩-١٩:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٦٢
حسینی میلانی مطرح کرد؛

3500 دستگاه اتوبوس کمبود داریم/ 120 هزار کامیون دیزلی در سطح شهر تهران در حال تردد هستند/ عزم مدیریت شهری برای اجرای برنامه جامع دوچرخه

حسینی میلانی با بیان اینکه بیش از سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران اکنون فرسوده شده‌اند، خاطرنشان کرد: این فرسودگی اتوبوس‌ها در حالی است که شهر تهران هم‌اکنون با کمبود سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیز روبه‌رو است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو در تشریح اقدامات شورای شهر تهران در مقابله با آلودگی هوای تهران گفت: شورای شهر هم دارای وظایف نظارتی نسبت به اقدامات شهرداری تهران است و هم ماموریت‌هایی نسبت به کل شهر تهران درخصوص سلامت شهروندان و دفاع از حقوق عامه برعهده دارد.
وی با بیان اینکه قانون هوای پاک ماموریت‌هایی را برای شهرداری‌‌ها مشخص کرده است، اظهار داشت: شهرداری تهران اقدامات جدی برای اجرای معاینه فنی خودروها انجام داده است. بودجه‌ای را برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها در نظر گرفته هرچند که طی یک سال گذشته انجام این اقدام با کمبودهایی روبه‌رو است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری در مورد اتوبوس هم بودجه‌ای را علیرغم همه فشارهای مالی برای نوسازی در نظر گرفته است، تصریح کرد: 10 سال است که دولت‌ها سهم‌شان را برای تامین اتوبوس کلان‌شهرها از جمله تهران پرداخت نکرده‌اند و شهرداری با منابع محدودی که در اختیار داشته، توانسته امسال 100 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را تامین و نسبت به اورهال 500 دستگاه اتوبوس اقدام کند.
حسینی میلانی با بیان اینکه بیش از سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران اکنون فرسوده شده‌اند، خاطرنشان کرد: این فرسودگی اتوبوس‌ها در حالی است که شهر تهران هم‌اکنون با کمبود سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیز روبه‌رو است.
وی درباره اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر فروختن نفت و گرفتن اتوبوس از سوی چین ابراز داشت: طی یکی، دو سال گذشته انواع و اقسام فرمول‌ها مطرح شده، انتقال اتوبوس به کشور با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو است اما امیدوار هستیم با مساعدتی که معاون اول رئیس‌جمهور دارند، این کار انجام شود.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری درباره موانع واردات اتوبوس به کشور هم بیان کرد: کشور طی سه سال گذشته با شرایط خاصی از نظر اقتصادی و بین‌المللی روبه‌رو است و اگر گشایشی در سیاست خارجی ایجاد شود، قطعا راندمان کار نیز افزایش می‌یابد و می‌توان امیدوار به حل مشکلات و رفع کمبودها بود.
حسینی میلانی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران به خاطر تردد ناوگان سنگین فرسوده است، یادآور شد: حدود 120 هزار دستگاه کامیون دیزلی در سطح شهر تهران در حال تردد هستند که بخش عمده‌ای از آنها هم فرسوده و هم متعلق به بخش خصوصی هستند. در دو سال پیش وزارت راه و شهرسازی، برنامه جامعی برای نوسازی آنها داشت اما به دلیل شرایط خاصی کنونی انجام این برنامه فعلا ممکن نیست و فعلا قفل شده است.
وی با تاکید بر اینکه مجلس می‌تواند به مقابله با آلودگی کلان‌شهرها از جمله تهران کمک کند، عنوان کرد: هم‌اکنون بودجه سال 1400 در مجلس در حال بررسی است. مجلس می‌تواند راهکارهایی برای تامین مالی پروژه‌های محیط‌زیستی مانند توسعه مترو، تامین اتوبوس، معاینه فنی و... در نظر بگیرد.
به گفته این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، برآوردی که از منابع مالی حاصل از جرایم رانندگی شده برای سال ۱۴۰۰ شده، پنج هزار میلیارد تومان است. براساس قانون باید 60 درصد منابع حاصل از این جرایم به کلان‌شهرها برای کاهش آلودگی هوا تخصیص داده شود اما این پول داده نشده و فقط 100 میلیارد تومان طی دو، سه سال گذشته به شهرداری تهران داده شده است.
حسینی میلانی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای تامین منابع پروژه‌های محیط‌زیستی صندوق ملی محیط‌زیست است اما درباره چند و چون فعالیت این صندوق هم‌اکنون در مجلس سوالاتی مطرح است و برخی از نمایندگان سوالاتی را درباره ادامه فعالیت آن مطرح کرده‌اند در حالی که منابع این صندوق می‌تواند برای مقابله با آلودگی هوا هزینه شود.
وی بر وحدت فرماندهی در مسئله مقابله با آلودگی هوای شهر تهران تاکید کرد و گفت: زمانی که استانداران مسئولیت فرماندهی مقابله با کرونا را برعهده گرفتند، مشاهده کردیم که شرایط برای مدیریت بحران نیز بهتر شد و آنها توانستند وضعیت را کنترل کنند. هم‌اکنون نیز استانداران می‌تواند برای مدیریت و مقابله با آلودگی هوا ایفای نقش کنند.
رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری بر ضرورت حمایت دولت از توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه حمل و نقل عمومی بدون حمایت از دولت ممکن نیست و به همین خاطر لازم است دولت یارانه‌هایی را درباره این بخش در نظر بگیرد.
حسینی میلانی درباره نقش فضاهای سبز در مقابله با آلودگی هوا نیز تصریح کرد: میانگین سرانه فضای سبز در تهران 16.3 متر مربع است که از استاندارد تعیین شده وزارت کشور هم بیشتر است. همچنین کمربند سبز که در مناطق پیرامونی شهر تهران قرار دارد، 45 هزار هکتار است اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت آن است که فضای سبز نقش چندانی در کنترل آلودگی هوا ندارد و بیشتر نقش آرامش‌بخشی و تلطیف‌کننده فضا را دارد.
وی درباره توسعه دوچرخه‌سواری در شهر تهران هم خاطرنشان کرد: مدیریت شهری هم‌اکنون درصدد اجرای برنامه جامع دوچرخه در شهر تهران است. این برنامه در بخش مرکزی شهر قرار است اجرا شود و درصدد اتصال رینگ‌های دوچرخه به حمل و نقل عمومی از جمله مترو است. همچنین مدیریت شهری از توسعه دوچرخه‌های اشتراکی حمایت می‌کند.
این عضو شورای شهر درباره سهم کنونی دوچرخه در مد حمل و نقلی شهر تهران هم ابراز داشت: هم‌اکنون سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی حدود هشت دهم درصد (0.8 درصد) است که درصدد آن هستیم این سهم به یک و نیم درصد (1.5 درصد) افزایش یابد بنابراین همچنان سهم اصلی حمل و نقل شهری را وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس و مترو برعهده دارند.
حسینی میلانی درباره برنامه شهرداری برای اصلاح ساخت و ساز و تهویه منازل هم بیان کرد: شورای شهر در برنامه سوم توسعه شهر تهران تکالیفی را برای شهرداری تهران در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی مشخص کرده است. هم‌اکنون لایحه مهم «ساختمان سبز» در شهرداری در دست تهیه است که شورا بر به نتیجه رسیدن آن تاکید دارد.
وی افزود: براساس لایحه ساختمان سبز، مشوق‌های به ساختمان و سازندگان آن داده می‌شود تا ساختمان‌هایی را با استانداردهایی بسازنند که براساس آن، میزان اتلاف و هدررفت انرژی، آب و... کاهش می‌یابد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: