• جمعه ١٩ دی ١٣٩٩-١٤:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٣٢٣
رسولی:

نیازمند جریان‌سازی مثبت اجتماعی از سوی شوراهای کلانشهرها برای بازگرداندن اختیارات شوراها هستیم

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌ شهر تهران، گفت: باید علاوه بر رایزنی‌های متعارف و مرسوم، به جریان‌سازی مثبت اجتماعی از سوی شورای اسلامی کلانشهر‌ها به نمایندگی 1250 شورای شهر نیاز داریم تا شاهد بازگرداندن اختیارات شوراها باشیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران سید حسن رسولی در جلسه مجازی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها که در عصرچهارشنبه ۱۷دیماه با حضورروسای شهرهای اصفهان مشهد کرج اهواز و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش تفسیر شورای نگهبان درباره حدود اختیارات شورا نظری بوده که در اعتراض به ماده 53 اعلام کرده است، گفت: این نظریه درباره حوزه اختیارات شوراهای شهر کاملا یک نظریه مضیع است.تا جایی که شورای نگهبان حتی انتخاب شهردار را هم جزو اختیارات شورای شهر نمی‌داند.

وی اداد: حتی بحث نظارت مالی را که تصریح ماده 80 قانون شوراها و ماده 71 قانون شهردارها به شکلی که الان انجام می‌شود را هم قبول ندارد.لذا زمزمه ورود دیوان محاسبات به شهرداری‌ها که قبلا فقط درباره منابع و ردیف‌هایی که توسط دولت به عنوان ردیف‌های کمک به شهرداری‌های انجام می‌شد به ردیف‌هایی که از منابع پایدار یا ناپایدار خود شهرداری است، وجود دارد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران تصریح‌ کرد: اینکه مصوبه به مجلس برگشت داده شده، بستری را فراهم کرده است که ما مسیر پیش رومان را به عنوان نمایندگان مردم از طریق مجمع تشخیص تعقیب کنیم، چون بسیار بعید می‌دانم که با تغییر واژگان ماده 53 نظریه تفسیری شورای نگهبان تغییر کند.البته به استناد اصول 100 تا 103 قانون اساسی استدلال‌های بسیاری می‌توان داشت اما تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است و دیگران نه تنها شوراها بلکه مجلس و سایر نهادها در این حوزه فاقد صلاحیت ورود تفسیری هستند.

رسولی اظهار داشت: در حال حاضر ما علاوه بر وجود فراکسیون مدیریت شهری ظرفیت حضور آقای قالیباف را نیز داریم که سابقه 12 سال شهرداری تهران را دارند.ایشان اذعان کرده‌اند که تنش‌های بررسی بودجه و تنش‌های میان دولت و مجلس باعث غفلت درباره این موضوع شده است و قول داده‌اند با ورود مجدد مساله را حل کنند. البته علاوه بر وجود آقای قالیباف اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران هم در مجلس حضور دارند که به دلیل تعلق خاطر و اشرافی که نسبت به مدیریت شهری دارند می‌توان از حضور آنها هم استفاده کرد.

رسولی ادامه داد: پیشنهاد من این است با اغتنام فرصتی که پیش آمده، شوراهای کلانشهرها به‌ویژه روسای آنها دو کار را به موازات هم انجام دهیند.اقدام نخست تشدید رایزنی‌ها است و بر این اساس پیشنهاد می‌دهم تقاضای ملاقات فوری با آقای قالیباف تنظیم شود و همه بزرگان و روسای شورا آن را امضا کنند تا ظرف چند روز آینده نشستی با ایشان و اگر امکان داشته باشد با هیات رئیس مجلس داشته باشیم.

رسولی افزود: اقدام دوم هم این است که همه کلانشهرها طی هفته جاری به صورت همزمان و یک صدا فارغ از نگاه‌های سیاسی درصدد ایجاد یک ظرفیت اجتماعی مطالبه گرایانه نسبت به مجلس با محوریت رئیس مجلسی که 12 سال شهردار پایتخت بوده پیش ببریم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای ملتهب قبلی وجود ندارد، افزود: هم اکنون شرایط مساعدی وجود دارد که در کنار اقداماتی که ما از کانال‌های رسمی مجلس انجام می‌دهیم، اقدامات دیگری هم انجام شود.کافی است که مجلس بر سر مواضع خود بیایستد که در این صورت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود و در آنجا هم مثل سنوات قبلی می‌توان این اختیار را برگرداند.

رسولی همچنین درباره پیشنهاد هماهنگی وزارت کشور با شورای عالی استان‌ها درباره تدوین عناوین عوارض‌ها به صورت سالیانه، افزود: این کلمه هماهنگی کلمه قابل تفسیری است و بعید می‌دانم در وزارت کشور انگیزه‌ای برای این قضیه وجود داشته باشد.در عین حال ایرادی ندارد، می‌توان در تقاضای ملاقاتی که به رئیس مجلس می‌شود با وزیر کشور هم جلسه‌ای صورت بگیرد.در عین حال تاکید من این است که علاوه بر رایزنی‌های متعارف و مرسوم نیازمند به یک جریان‌سازی مثبت اجتماعی از سوی شورای اسلامی کلانشهر‌ها به نمایندگی 1250 شورای شهر لازم داریم تا بتوانیم از مانعی که ایجاد شده عبور کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: