• سه شنبه ١٦ دی ١٣٩٩-١٢:٥٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٨٤
سید حسن رسولی:

شورا و شهرداری تهران وظیفه و اختیاری در حوزه حمل و نقل بین شهری ندارد / منطقی و زیبنده نیست آنجا که اختیاری نداریم، قبول مسئولیت کنیم

خزانه دار شورا گفت: در هیچ کدام از بندهای ماده 55 قانون شهرداری‌ها مسئولیت حمل و نقل همراه با اختیار برای شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل برون شهری اعم از بار و مسافر دیده نشده است.لذا این دو حوزه از هم تفکیک شده است. نباید در جایی که مسئولیتی نداریم مسئولیت پیش‌دستانه بپذیریم که این زیبنده نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامس شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها، گفت: مخالفت من بر کلیات لایحه مبتی بر قانون 55 شهرداری‌ها از یک طرف و نیز وظایف مصرح قانونی محوله بر وزارت راه شهرسازی است. در قانون 55 شهرداری‌ها  تنها وظیفه‌ای که بر عهده شهرداری‌ها در حوزه حمل نقل درون شهری گذاشته شده، حمل و نقل مسافر و بار است. در هیچ کدام از بندهای ماده 55 قانون شهرداری‌ها مسئولیت حمل و نقل همراه با اختیار برای شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل برون شهری اعم از بار و مسافر دیده نشده است، لذا این دو حوزه از هم تفکیک شده است.
رسولی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل در شقوق چهارگانه هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای  وظیفه صفر تا 100 مدیریت حمل و نقل عمومی حمل و نقل مسافر و بار را دارا است که شامل حمایت از ناوگان ها، صدور مجوز شرکت ها، تنظیم بارنامه ها، عضویت کشور در نهادهای تخصصی و بین‌المللی، ایمنی راه و ایمنی بار و مسافر است. شهرداری‌ها در حمل و نقل درون شهری بار و مسافر وظیفه دارند.
خزانه دار شورا افزود: روح این لایحه تعیین وظیفه همراه با الزام به تامین منایع مالی برای شهرداری است که اساسا مسئولیتی در این حوزه ندارد.مثالی که در حوزه می‌توان زد این است که تنها وظیفه شرکت فرودگاه‌ها در ترمینال‌های هوایی ارائه خدمات عمومی مانند نظافت، فضای سبز و الی آخر است. تعیین تکلیفی که لایحه بنا است برای شهرداری انجام دهد شبیه این است که ما نوسازی ناوگان هوایی را متوجه شرکت فرودگاه‌ها کنیم.
به گفته رسولی ما در ترمینال‌ها و پایانه‌های پارک سوار شهرداری به جز وظیفه خدماتی، هیچ گونه وظیفه و اختیاری نداریم. صفر تا 100 وظایف اعلام شده در این لایحه به عهده وزارت راه و شهرسازی است و برای این کار سازمان وجود دارد.
رسولی اظهار داشت: نگذاریم با این مداخله پیش دستانه، شهرداری را در حوزه‌ای که به او ربطی ندارد، مسئول کنیم . این تصمیم مانند بلایی است که امروز در حوزه آلودگی هوا به غلط متوجه مدیریت شهری شده در حالی که 15 تا 16 دستگاه در قالب قانون هوای پاک مسئول هستند. امروز بیش از 60 آلودگی هوای تهران ناشی از منابع پایدار و استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع سنگین است اما امروز اکثر روزنامه‌ها تیتر می‌زنند و شهرداری و شورا مسئول می‌دانند.
خزانه دار شورا تاکید کرد: علاوه بر این وظایفی که با تصویب این لایحه بر عهده شهرداری تهران گذاشته می‌شود وظایفی است که حق مداخله در آن نداریم. نصب فیلتر دوده برای ناوگان اتوبوسرانی بین شهری، تامین لاستیک، ضوابط درجه بندی صدور مجوز شرکت‌ها از جمله این وظایف است. این تصمیم مانند این است که ما وظایف وزرات بهداشت و درمان را متقبل شویم. 
رسولی ادامه داد: ما در حوزه مترو اتوبوسرانی مسئول هستیم حتی در حوزه تاکسیرانی هم مسئول نیستم و فقط مسئولیت نظارت داریم. حوزه بین شهری به ما ارتباطی ندارد، خواهش می‌کنم با توجه وضعیت اسفباری که در حوزه آلودگی هوا داریم به سمت وظایف وزارتخانه‌های عرض و طویل نرویم. منطقی و زیبنده نیست آنجا که اختیاری نداریم، قبول مسئولیت کنیم.نباید در جایی که مسئولتی نداریم مسئولیت پیش دستانه را بپذیریم.
11-262

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: