صدراعظم نوری:
ضرورت اتخاذ راهکاراهایی برای کاهش آلایندگی اتوبوس و مینیبوس/ توقف نوسازی اتوبوسها به دلیل تحریم
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: باید در تهران راهکارهایی اتخاذ شود تا میزان آلودگی ناشی از اتوبوسها و مینی بوسهای دیزلی کاهش یابد و توقف و کارکرد درجا در پایانهها به حداقل برسد.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها مورد بررسی قرار گرفت.
زهرا صدر اعظم نوری،رييس كميسيون سلامت،محيطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با قرائت گزارش این کمیسیون گفت: موضوعی که امروز مردم تهران و کلانشهرها را تحت فشار قرار میدهد، موضوع آلودگی هوا و مشخصا ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون است.
او ادامه داد: در پایانههای متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی،سازمان پایانهها وپارک سوارها، ذرات معلق توسط اتوبوسهای دیزلی منتشر میشود که قسمت اعظم آن کربن سیاه است که سلامت شهروندان را قویا به مخاطره میاندازد.
نوری اضافه کرد: مطابق آخرین سیاهه انتشار؛ ۲۸ درصد از ذرات معلق منتشر شده در هوای تهران ناشی از اتوبوسها و مینی بوسهایی است که در تهران تردد میکنند.
او با بیان اینکه عمده اتوبوسها در تهران فرسوده و دیزلی هستند، گفت: نوسازی آنها به دلایل متعددی از جمله تحریم انجام نشده و منجر به آلودگی میشوند.
نوری با بیان اینکه تجهیز اتوبوسها به فیلتر دوده میتواند آلودگی را مقداری کاهش دهد،گفت: اما تاکنون تنها ۵۰ اتوبوس به فیلتر دوده مجهز شده اند. وقتی اتوبوس و مینیبوس در پایانهها توقف میکنند، مدت زمان این توقف مهم است و میزان انتشار را افزایش میدهد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: باید در تهران راهکارهایی اتخاذ شود تا میزان آلودگی ناشی از اتوبوسها و مینی بوسهای دیزلی کاهش یابد و توقف و کارکرد درجا در پایانهها به حداقل برسد.
او ادامه داد: براساس ماده ۵۵ برنامه ۵ساله سوم توسعه شهر تهران شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه موظف است در راستای کاهش و کنترل انتشار آلایندههای هوا در ایستگاههای اتوبوسرانی برون شهری و درون شهری تکالیف زیر را ارائه دهند.
نوری با اشاره به تکالیف شهرداری در اینباره گفت: - شهرداری تهران موظف است شرکتهای طرف قرارداد با شهرداری تهران را نسبت به استفاده از وسایل نقلیه با کمترین میزان انتشار آلودگی شامل وسایل نقلیه گاز سوز، برقی (هیبریدی) و یا وسایل نقلیه دیزلی مجهز به فیلتر جاذب ذرات و دوده ملزم کند. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در تمامی قراردادها، ضمانت اجرایی این امر را لحاظ و به طرف قرارداد ابلاغ کند.
او ضمن قرائت ماده 2 این لایحه اظهار کرد: شهرداری تهران «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سازمان پایانهها و پارکسوارهای شهرداری تهران» با همکاری وزارت راه و شهرسازی نسبت به الزام شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی و مینیبوسرانی طرف قرارداد با شهرداری تهران و رانندگان سامانه خطوط تندرو شهری جهت ممنوعیت و جلوگیری از کارکرد در توقف اتوبوس یا مینیبوسهای دیزلی بیش از 15 دقیقه در پایانهها و مبادی خطوط اقدام نموده و نحوهی اجرای آن را مشتمل بر ضمانت اجرای بازدارنده (دستورالعمل پیوست) به ایشان ابلاغ نماید.
صدراعظم نوری اضافه کرد: شهرداری تهران «شرکت کنترل کیفیت هوا با همکاری اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار» موظف است به منظور اطمینان از انتشار در حد مجاز متناسب با قانون هوای پاک و استانداردهای هوای پاک نسبت به پایش آلایندههای هوا در پایانهها و ترمینالها و پارک سوارها اقدام کند.
رییس کمیسیون سلامت،محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با همکاری سازمان بوستانها و فضای سبز و اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران باید نسبت به بازپیرایی و افزایش کیفیت و سرانه فضاي سبز از طریق کاشت گونههاي مقاوم به تنش آبي و جاذب ذرات آلایندهی هوا در پایانهها اقدام کند.
این عضو شورا در نهایت ضمن قرائت ماده 6 و 6 این لایحه گفت: شهرداری تهران «سازمان پایانهها و پارکسوارها» مکلف است با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و با همکاری و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، نسبت به ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوسرانی حومهای که ارایه خدمات مسافربری آنها از طریق پایانههای شهرداری یا خطوط واقع در معابر شهر تهران انجام میگیرد، نسبت به رعایت اصول و مقررات معاینه فنی خودروها اطمینان حاصل نکند و در عین حال گزارش اجرای این مصوبه را در مقاطع زمانی شش ماهه جهت بررسی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.
در نهایت اما لایحه الزام شهرداری تهران به تعیین ضوابط کنترل آلایندههای هوا در پایانههای اتوبوسرانی و ترمینالها با موافقت روبرو نشد.
10-262