• يکشنبه ١٤ دی ١٣٩٩-١٠:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٣١
سید آرش حسینی میلانی:

قوه قضائیه و کمیسیون اصل۹۰ به بحث آلودگی هوا ورود کنند/ شهرداری لایحه‌های ساختمان سبز و صندوق محیط‌زیست را به شورا ارسال کند

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: در روزهای اخیر افزایش ۳۰ درصدی مصرف گاز، پدیده مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران را به عنوان یک ریسک مهم محیط‌زیستی آشکار ساخته است بنابراین ضرورت دارد مدیریت شهری نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه ساخت و ساز ریل‌گذاری لازم را انجام دهد. با این وجود دو لایحه مهم "ساختمان سبز" و "تشکیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی" با تأخیر زیادی روبه‌رو شده است لذا به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با توجه به تهیه پیش‌نویس دو لایحه مذکور توسط معاونت‌های تخصصی مربوطه در فرصت یک ماهه نسبت به ارسال آنها به شورای شهر اقدام نماید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در دویست و شصت و یکمین جلسه شورا، سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران اظهار داشت: در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار داریم و شورا به عنوان مدافع حقوق عامه باید نسبت به این موضوع واکنش داشته و اعتراض کند. تعدد اعتراضات و تذکرات امروز نیز این مسئله را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از قوه قضائیه می‌خواهم نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید حقوق عامه را پیگیری کند و بحث مازوت‌سوزی را به شکل شفاف مورد رسیدگی قرار دهد. همچنین از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌خواهم به موضوع آلودگی هوا ورود کرده و این موضوع را نه فقط در تهران بلکه در سطح کشور و سایر شهرها هم پیگیری کند.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز سنجش دی اکسید گوگرد را براساس سنجنده‌های ماهواره‌ای در منطقه شهر تهران و استان‌های مجاور شروع کرده و اطلاعات به دست آورده از طریق سنجنده ماهواره‌ای را در اختیار افکارعمومی قرار دهد. متاسفانه اطلاعات دودکش‌های کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر نمی‌شود تا از وضعیت آگاه شویم در حالی که مهمترین داده‌ برای شناسایی‌ این آلودگی از طریق پایش آنلاین از دودکش‌ها انجام می‌شود.

حسینی میلانی با گلایه از شهرداری تهران به دلیل تاخیر در ارسال دو لایحه «ساختمان سبز» و «صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی» خاطرنشان کرد: اهمیت لایحه ساختمان سبز آن است که اگر ما ساختمان سبز داشته باشیم میزان مصرف برق و انرژی نیز کاهش می‌یابد و فشار کمتری به نیروگاه‌ها وارد می‌شود. گاهی در شهرداری دیده می‌شود که آنها نسبت به اهمیت این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند در حالی که مسائل به یکدیگر پیوستگی داشته و باید حتما بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان پیگیری کنیم. این مسئله تشویقی است و هیچ گونه تنبیه و جرمی در آن وجود ندارد.

وی درباره لایحه تشکیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی ابراز داشت: برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند چشم امیدی نداشته باشید که از بودجه ملی اعتباری برای حمل و نقل عمومی و حفظ محیط‌زیست تهران داشته باشید. این نشان می‌دهد باید شهر به خود اتکا داشته باشد و منابع را پیدا کند.

رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه صندوق محیط‌زیست راهکار مهمی برای توسعه حمل و نقل عمومی و حفاظت از محیط‌زیست شهری تهران است، عنوان کرد: هم کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و هم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به عنوان دو کمیسیون تخصصی بارها این مسئله را پیگیری کردند. هر دو معاونت تخصصی در شهرداری هم پیش‌نویس اولیه را تهیه کرده‌اند ولی این پیش‌نویس در شهرداری مرکز برگشت خورده است. حتما شهرداری تهران این دو لایحه را پیگیری و به شورا ارسال کند.

متن تذکر حسینی میلانی به شهرداری تهران که در این جلسه به دلیل ضیق وقت قرائت نشد، به شرح ذیل است:

دو سیاست مهم در برنامه سوم توسعه شهر تهران بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان و تأمین مالی از طریق صندوق محیط‌زیست است. در روزهای اخیر افزایش ۳۰ درصدی مصرف گاز، پدیده مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران را به عنوان یک ریسک مهم محیط‌زیستی آشکار ساخته است بنابراین ضرورت دارد مدیریت شهری نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه ساخت و ساز ریل‌گذاری لازم را انجام دهد.

متأسفانه با وجود پیگیری‌های مستمر اینجانب و کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری دو لایحه مهم "ساختمان سبز" و "تشکیل صندوق محیط‌زیست و توسعه حمل و نقل عمومی" با تأخیر زیادی روبه‌رو شده است لذا به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با توجه به تهیه پیش‌نویس دو لایحه مذکور توسط معاونت‌های تخصصی مربوطه در فرصت یک ماهه نسبت به ارسال آنها به شورای شهر اقدام نماید.

261-4

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: