• شنبه ١٣ دی ١٣٩٩-١٨:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢٢٧
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا مطرح کرد،

ریه ها مردم را انبار مازوت نکنید / سلامت مردم از شعارها بالاتر است

اجتماعی رکنا: مازوت آلودگی هوا را افزایش داده و در کشورهای سبز به عنوان سوخت منسوخ شده محسوب می شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، آخرین روز آذرماه امسال دو تن از اعضای شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور از آلودگی هوا گفتند. زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها را هدف قرار داده و این اقدام را مورد نکوهش قرار داد چرا که باعث افزایش آلودگی هوا می شود. بی توجهی به این دو تذکر اما تا جایی پیش رفت که هوای پایتخت از مرز هشدار گذشته و به بحران رسید. استاندار تهران از تعطیلی دو روزه تهران گفت و این تعطیلی نیز با تعلل دولت روبرو شد.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به موضوع استفاده از مازوت پرداخته و تاکید کرد: ما نمی توانیم به صورت قاطع بگوییم عامل آلودگی هوا فقط مازوت است. مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند و این شرایط را ایجاد کرده اند. از یک موتورسیکلت که در سطح شهر تردد می کند تا نیروگاه های اطراف تهران که مازوت مصرف می کنند در آلودگی هوا نقش دارند.

مازوت تنها عامل آلودگی هوا نیست

وی با اشاره به این که در شرایطی که هوا سرد است و پایداری جوی را شاهد هستیم، افزود: سوخت های غیراستاندار به این شرایط جوی اضافه شده است و نفس کشیدن در شهر تهران را مشکل کرده است. البته این مشکل تنفسی در تهران نیست بلکه اکثر کلانشهرهای ایران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. اگر انگشت ما به یک منبع اشاره کند، باعث بیراهه رفتن و فراموش کردن سایر عوامل می شود.

نظارت بر کانون های آلاینده هوا ضعیف است

ناهید خداکرمی با بیان این که در شرایط حال حاضر سوخت های غیراستاندارد مهم ترین مسئله است که باید برای آن تصمیم عاجلی گرفته شود، گفت: به همین دلیل است که میزان گودگرد در هوای تهران زیاد به طرز خطرناکی وجود دارد. بنابراین آنچه که به نظر می رسد این است که همه ما علل آلودگی هوا را می دانیم و حتی می دانیم با سردی هوا و پایداری هوا مشکلات دو چندان می شود. آنچه مهم است قانون هوای اجرایی شده بود تا کنون به نتایج مثبتی رسیده بودیم. این قانون موادمختلفی دارد و هر نهادی تکلیفی دارد. متاسفانه به جز شهرداری بقیه سازمان ها کامل به تکلیف خود عمل نمی کنند یا این قانون را جدی نمی گیرند. از همه مهم تر نظارت سازمان محیط زیست بر دستگاه ها و کانون های تولید کننده یا آلاینده ضعیف است در حالی که باید این نظارت جدی تر باشد و جریمه ها و راه حل های قانونی را اعمال کند.

باید برای بن بست بین المللی چاره ای بیندیشیم

وی با اشاره به این که البته کشور در شرایط سختی به سر می برد، افزود: تحریم ها نظارت بر برخی موارد قانونی را سخت کرده است. اعلام می شود که تولید مازوت بیش از مخازن ذخیره است و نمی توانیم آن را بفروشیم به این معناست که حتی آلودگی هوای تهران نیز به شرایط تحریم گره خورده است. به همین دلیل است که باید برای خروج کشور از بن بست اقتصادی و بین المللی چاره ای اندیشید. باید همه با همفکری کنند و راهی را انتخاب کنند که به نفع مردم و کشور است. اگر بخواهیم با باید و نباید، شعار و گفتار درمانی به نتیجه نمی رسیم. به نظر می رسد وقت آن رسیده که شرایط آینده کشور و سلامت امروز مردم اولویت اول باشد و حتی از شعارهایمان بگذریم در مقابل رفاه، آرامش و سلامتی برای مردم داشته باشیم. تا چه زمانی باید حسرت بخوریم که بنگلادش، هند و... نیز رو به توسعه است در حالی که جایگاه ما 20سال پیش بسیار بالاتر بود. این آزار دهنده است و آلودگی امروز هوا گره خورده بر مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است. اگر به این موضوع به صورت جزئی نگاه کنیم، به نتیجه نمی رسیم بلکه باید یکپارچه و راه حل های بلندمدت داشته باشیم. باید به این خاتمه دهیم که به صورت روزمره به حل مشکلات بپردازیم. مشکلات بسیار چالشی، پیچیده و در هم تنیده شده است. بنابراین اگر می خواهیم آلودگی هوا را حل کنیم باید متوجه باشیم که سایر مشکلات نیز در ایجاد چنین هوایی تاثیر داشته و یک راه حل کلی برای حل مسئله داشته باشیم.

لزوم افزایش اختیارات استاندار

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گیری برای تعطیلات طولانی می شود؟ گفت: سیستم تصمیم گیری ما به صورت یک بیماری مزمنی عمل می کند که همه منتظر هستند از بالا به پایین تصمیم گرفته شود. در صورتی که نخبگان و کارشناسان که تولید فکر و اندیشه می کنند باید در تصمیم گیری ها دخیل باشند. نکته مهم دیگر این است که ما تصمیمات را نباید در دولت متمرکز کنیم. باید اختیار برخی تصمیم گیری ها به استاندار تنفیذ شود تا در شرایط اضطرار تصمیم گیریها به سرعت انجام شود. هر استانداری می تواند بنا به شرایط تصمیم اضطراری بگیرد. چند روز است که استاندار از تعطیلی تهران صحبت می کند و نباید منتظر هیئت دولت بماند. باید پارلمان ها و قدرت های محلی اختیارات بیشتری تنفیذ شود. در حالی که همه موضوعات را به دولت وصل کرده ایم. دولت نیز با این حجم از چالش و کار، نمی تواند در تمام موارد درست تصمیم بگیرد. بعضی وقت ها تصمیم های مضر هم گرفته می شود چون همه تصمیم گیری ها به هیئت دولت داده شده است. کاش فقط هم هیئت دولت بود گاهی نهادهای بیرونی، نظامی، انتظامی، امنیتی و... در مورد سلامت مداخله می کنند و نظر می کنند و یکپارچگی و هماهنگی سخت می شود. اگر استانداری یا شهرداری داده شود تصمیم سریع تر انجام می شود.

ناهید خداکرمی درباره تولید مازوت تاکید کرد: بخشی از تولیدات پالایشگاه های فعال مازوت است. باید دروازه های کشور را به روی همه دنیا باز شود و ما بتوانیم از استانداردها استفاده کنیم. اگر دروازه های کشور بسته باشد باید کل کشور را انبار مازوت کنیم یا ریه های مردم را انبار مازوت کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: