• شنبه ١٣ دی ١٣٩٩-٠٨:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٢١٥
محمود میرلوحی در گفتگو با میزان؛

متروی تهران از طرف دولت تحریم شده است

محمود میرلوحی گفت: از دوره‌های گذشته این اختلاف میان شهرداری و دولت وجود داشته است. چنانکه در دوره گذشته مدیریت شهری شاهد بودیم که دولت دو میلیارد دلار مصوب مجلس را به شهرداری پرداخت نکرد و رویارویی‌هایی اتفاق افتاد. درواقع سالهاست که متروی تهران به نوعی از طرف دولت تحریم شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انجام طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به میزان گفت: ما از این طرح استقبال می‌کنیم و منتظریم اگر آقایان در این کار جدی باشند متن نظرشان را ببینیم و اهدافشان را بررسی کنیم. البته ظاهر قضیه نشان می‌دهد گردانندگان این طرح از جناح مقابل ما هستند و همفکران ما که در مجلس کم شمار هستند در این ماجرا دخیل نیستند. اما به نظر نمی‌آید مشکلی وجود داشته باشد و ما هم استقبال می‌کنیم. به خصوص اگر نهادی مانند مجلس بخواهد درباره وضع شهرداری و مدیریت شهری گزارش تهیه کند خیلی خوب است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس اگر از پیش خودشان متن آماده‌ای دارند و بخواهند بیانیه‌ای بدهند دغدغه ایجاد می‌شود، اما اگر بیایند به میدان عمل و وضع موجود را رصد کنند برای ما هم مطلوب خواهد بود، چون این یک فرصت خوب برای ما خواهد بود.

میرلوحی افزود: ما در شورای شهر پنجم مساله‌ای که داریم این است که همیشه با دوره‌های دیگر مقایسه می‌شویم و البته توجهی هم نمی‌شود که ما طی این سه سال و چند ماه با تحریم و ترامپ و کرونا رودررو بوده ایم. ما در این دوره با بدهی‌های برجای مانده در حوزه مدیریت شهری مواجه بودیم و خودمان هم محدودیت‌های مختلفی را انتخاب کردیم و رویکرد‌های مدیریت شهری را تغییر دادیم تا تراکم فروشی منبع درآمد اصلی ما نباشد و باغ‌ها و املاک از بین نرود. اینکه طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به اجرا دربیاید به نفع ما و به نفع شهر خواهد بود که مسائل بررسی و ثبت و ضبط شود. تصور ما این است که اگر نمایندگان مجلس از نزدیک مشکلات را ببینند و بررسی کنند به نفع شهر و شهرداری و مدیریت شهری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اینکه نمایندگان مجلس از نزدیک ببینند در این شرایط بد اقتصادی چقدر روی پروژه‌های شهری کار شده بسیار مفید خواهد بود. امروز شصت و نه هزار میلیارد بدهی آوار شده روی سر شهر و بانک‌ها هم با ما همکاری نمی‌کنند. بانک مرکزی فقط چهار بانک را مکلف و در بانک سپه ادغام کرد، اما امروز هزینه این اقدامات را مدیریت شهری باید بپردازد. بانک مرکزی پا بر زمین می‌کوبد که با موسسات همکاری نکنید. به همین خاطر بانک شهر که در سال ۹۵ پنج هزار و سیصد میلیارد تسهیلات به شهرداری تهران داده بود امروز نمی‌تواند چنین تسهیلاتی را پرداخت کند. البته بانک مرکزی نمی‌گذارد، اما ما هم این را نمی‌خواهیم، چون روش ما اینگونه نیست.
 
وی ادامه داد: در این شرایط ما وعده دادیم امسال دوازده ایستگاه جدید را برای مترو افتتاح می‌کنیم، اما من امروز به شما می‌گویم انشاالله بیشتر از قولی که داده ایم افتتاح خواهد شد. کلنگ خط ده را زده ایم و درحال انجام است. از دولت آباد تا حضرت عبدالعظیم همه دیدند که کار شد و دستگاه از آن طرف بیرون آمد یا در منطقه هجده می‌بینیم که مترو فعال شده است. ضمن اینکه روی تونل‌های زیرشهر برای آب‌های شهری مرتب کار می‌شود. امروز پروژه‌هایی نظیر شهیدبروجردی، نجفی رستگار، آرش، گیشا و ده‌ها پروژه دیگر در مناطق گوناگون درحال انجام است. در این شرایطی که ترامپ و کرونا برای ما ایجاد کرده اند تصور می‌کنم فعالیت‌های ارزشمندی درحال انجام است.

میرلوحی یادآور شد: نمایندگان مجلس هم خوب است بیایند و ببینند تا متوجه شوند که باید زودتر می‌آمدند و در جریان این مسائل قرار می‌گرفتند. ما هم از آمدن دوستانمان در مجلس نگرانی نداریم. درحالی که بعضی مسوولان رخت خوابشان را هم در رسانه ملی پهن می‌کنند و از این شبکه به آن شبکه می‌روند گاهی شبکه پنج سیما یک لطفی به ما دارد و دقایقی را در اختیار ما می‌گذارد. اما درکل این امکان برای ما فراهم نیست که گزارش کار‌های مدیریت شهری به خوبی در صدا و سیما منعکس شود. شاید دوستان ما در مجلس هم بیشتر اخبار را از تلویزیون دنبال می‌کنند و فکر می‌کنند مدیریت شهری تعطیل است و اگر بیایند و ببینند متوجه خواهند شد که این طور نیست.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل شهری گفت: بعد از پانزده سال شورای شهر کنونی با همه محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها اتوبوس‌های جدیدی را به سطح شهر آورده و باز هم انشالله خواهد آورد. ما درحال حاضر مشغول کار روی واگن ملی هستیم و انشالله به زودی روی ریل خواهد آمد. این کار‌هایی که ما در دست انجام داریم مطلوب است و از آمدن نمایندگان مجلس هم استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای ما به ویژه خیلی مفید خواهد بود اگر دوستان مجلس به مسائل مدیریت شهری ورود پیدا کنند. چون از سال شصت و چهار مقرر شده دولت لایحه منابع پایدار را ارائه کند، اما تا به حال این اتفاق نیفتاده است. حالا درست است که ما بدهی‌ها و ریخت و پاش‌های گذشته را نقد می‌کنیم، ولی واقعیت این است بخش قابل توجهی از این بدهی شصت و نه هزار میلیاردی شهرداری مربوط به مترو می‌شود. قانون مقرر کرده که دولت باید هزینه پنجاه درصد از واگن و تجهیزات مترو را پرداخت کند، اما این اتفاق نیفتاده و گفته شده قیمت تمام شده بلیط مترو محاسبه شود و یک سومش از محل صرفه جویی سوخت و انرژی و هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود، اما دولت محترم این را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به سابقه اختلافات دولت و شهرداری گفت: از دوره‌های گذشته این اختلاف میان شهرداری و دولت وجود داشته است. چنانکه در دوره گذشته مدیریت شهری شاهد بودیم که دولت دو میلیارد دلار مصوب مجلس را به شهرداری پرداخت نکرد و رویارویی‌هایی اتفاق افتاد. درواقع سالهاست که متروی تهران به نوعی از طرف دولت تحریم شده است. در دولت فعلی قول و قرار‌هایی گذاشته شد و در مجلس دهم همراهی‌هایی شروع شد، اما این هم متاسفانه دو مرتبه در بودجه سال هزار و چهارصد ادامه پیدا نکرده است. تصور می‌کنم هم دولت و هم مجلس اگر از نزدیک بیایند و واقعیات کار و فعالیت و تلاش در حوزه مدیریت شهری را ببینند به نفع شهر خواهد بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: