• سه شنبه ٩ دی ١٣٩٩-٠٨:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠١٦٥
محمدجواد حق شناس در واکنش به حواشی نام گذاری خیابان شجریان:

هیچوقت سابقه نداشت مجرمان در محل جرم عکس یادگاری بگیرند!

رئیس کمیسیون فرهنگی فرهنگی شورای شهر تهران از بی حرمتی ها به مصدق و مرتضی ممیز تا شجریان گفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حواشی بوجود آمده پس از نامگذاری خیابان استاد محمدرضا شجریان در روزهای گذشته واکنش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران را باعث شد. بر همین اساس محمد جواد حق شناس در گفتگویی ویدئویی با بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی، با اشاره به روند قانونی شکل گیری نامگذاری خیابان استاد محمدرضا شجریان توضیح داد: «بحث نامگذاری معابر و گذرگاه های شهری از وظایف قانونی شورای شهر است. روزی که استاد جمشید مشایخی درگذشت آقای راد رییس خانه تئاتر در تالار وحدت پیشنهاد نامگذاری خیابانی را به نام این بزرگ حوزه سینما مطرح کردند و موضوع به صحن مجلس هم کشید. همان زمان این بحث مطرح شد چرا این نوع بزرگداشت ها چرا در زمان حیات این بزرگواران اتفاق نمی افتد؟ پس روال تصمیم گیری به سمتی رفت که برای پنج بزرگ سینمای ایران این موضوع اتفاق بیفتد و گذرگاه هایی در تهران به نام این پنج بزرگ نامگذاری شود. آقایان علی نصیریان، عزت الله انتظامی، داود رشیدی، محمد علی کشاورز و جمشید مشایخی.»
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: «باز هم سوالاتی مطرح شد که چرا فقط سینما؟ مگر هنر فقط در سینما جریان دارد؟ این مباحث در فروردین سال 98 شروع شد و ما سراغ بزرگان سایر هنرها هم برویم. از گرافیک و تئاتر و خوشنویسی تا موسیقی. وقتی درباره حوزه موسیقی بحث شد شاخص ترین عنصر موسیقی کشور جنای محمدرضا شجریان بودند که همه متفق القول به یاد ایشان بودند و همه حس همراهی داشتند و مصوبه نامگذاری خیابان استاد شجریان 29 فروردین سال 98 به تصویب رسید.» 
حق شناس درباره تاخیر اجرایی کردن این مصوبه قانونی و نامه ای که با امضای رییس شورا مبنی بر به تعویق انداختن اجرای این مصوبه نیز گفت: «یلدای امسال این تابلو بالاخره نصب شد. ماجرای زمان بر شدن آن که بیش از یک سال و 9 ماه طول کشید هم قصه ها داشت. برخی قرائت ها از این مصوبه در رسانه های داخلی و خارجی اتفاق افتاد که شورا در تلاش بود که این موضوع باعث سوء تفاهم نشود. مصلحتی اندیشه شد و آقای هاشمی به شهردار محترم نامه نوشتند و تشخیص این شد که تا اطلاع ثانوی از اجرای این مصوبه تصمیم درستی اتخاذ شود. در سال جاری در تاریخ 19 مهر امسال آقای هاشمی پس از پیگیری ها و اتخاد تصمیماتی آن نامه را لغو و خواستار اجرایی شدن مصوبه شدند و از شهردار محترم خواستند که نامگذاری خیابان استاد محمدرضا شجریان اجرایی شود و سرانجام در آخرین روزهای پاییز این اتفاق رخ داد.» 
محمدجواد حق شناس درباره حواشی اخیر و تخریب تابلوی استاد شجریان در تهران نیز گفت: «ما در سالهای گذشته هم با موارد مشابه رو به رو بودیم. از تخریب تابلوها و نمادهای آقای مصدق تا مرتضی ممیز. اما هیچوقت سابقه نداشت که افرادی که این رفتارهای غیرقانونی را انجام میدهند، در محلی که آن رفتار غیرقانونی اتفاق افتاده بایستند و عکس یادگاری بگیرند! در ابتدا احساس کردم که آن دوستان از روی علاقه به شهید فخری زاده این کار را کرده اند و احتمالا نمیدانند فردای شهادت این شهید بزرگوار ما خیابانی را در تهران به نام ایشان نامگذاری کرده ایم. در توییتر کامل توضیح دادم و موارد را متذکر شدم. اشاره کردم که 45 درصد نامگذاری ها در شهر به نام شهدای گلگون کفن بوده و نهایت احترام به یاد آنها حفظ شده است. به مرور دیدیم که بجز بدنه جامعه و هنرمندان و دوستداران آقای شجریان که درباره این اتفاق موضع گرفتند، جریان های فکری و سیاسی دیگری که آن عده چند نفره منتسب به آنها بودند هم بر نتافته بودند و نقد جدی کرده بودن که این رویکرد رویگرد خوبی نبوده است. اعداد زیادی اشاره داشتند که شاید ما اصلا موسیقی ای را که آقای شجریان نمادش هست را گوش نکردیم ولی این رفتار غیرقانونی بوده را شایسته نمی دانیم. من اعتقاد دارم اگر امروز از پدر بزرگوار شهید احمدی روشن درباره آن رفتار بپرسیم بی شک خود ایشان هم از اتفاقات پیش آمده راضی نیستند.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: