• يکشنبه ٧ دی ١٣٩٩-١٥:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠١٥٢
ناهید خداکرمی:

رویدادی برای یک قرن

تهران1400 صدای پای سده ای که می رود و قرنی که می آید

تهران می‌تواند زندگی کردن را بیادمان بیاورد، بازشناسی تهران توسط ساکنین محله‌های تهران و جهانیان نیازمند طراحی یک رویداد فراگیر بود.  تهران1400 یک ایده منحصر بفرد و خلاقانه بود که در ابتدای شروع بکار شورای پنجم برای به تصویر کشیدن واقعیت‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تهرانی در یک  چشم انداز چهار ساله طراحی شد.

برای خنثی کردن تبلیغات وسیعی که چهره‌ای مغایر با واقعیت‌های زندگی ایرانیان را در رسانه‌های جهان به نمایش می‌گذارد، لازم بود تا شیوه زندگی و تنوع قومی فرهنگی مذهبی پایتخت‌نشینان کشور را در قابی از ایده ها، رؤیاها و عقبه تاریخی فرهنگی شهر ترسیم کرد. آنچه برای تهران 1400 پیش بینی شد، حاصل همفکری گروهی از جوانان، اساتید و کارشناسان کمیسیون سلامت بود که در قالب یک طرح جامع در اسفندماه 1396 در صحن شورا به تصویب رسید. به دلیل اهمیت آزادی عمل شهرداری در تدوین برنامه تهران 1400 ، تهیه لایحه به عهده شهرداری گذاشته شد تا ظرف مدت 3 ماه به شورا ارسال کند که متأسفانه بدلیل تغییر و تحولات و تغییرات شهرداری، لایحه شهرداری با تآخیری طولانی و ضعف‌های بسیار قابلیت طرح در صحن شورا را نداشت و لاجرم بازگشت داده شد و قرار بود که شهرداری  لایحه جامع منطبق با اهداف طرح تدوین کند. در بودجه سال 98 و 99 هم برای مقدمات اجرای رویداد ردیف بودجه ای به این مهم اختصاص یافت و در نهایت با آنکه شورا هنوز منتظر دریافت برنامه تهران 1400 بود، لگو و آرم تهرانی1400 و سایت آن رونمایی شد که با وجود گامی مثبت اما هنوز انتظارات طرح و شورا را برآورده نکرده است.

علت اینکه در یک حرکت چهارساله برگزاری رویدادی چندبعدی به مناسبت آغاز سال 1400 تحت‌عنوان «تهران 1400» پیش بینی شد این است که نوروز 1400 مصادف است با پایان قرنی پرتلاطم و ورود به قرن 15 خورشیدی که علاوه بر تحویل سال نو با تقارن سه رویداد مهم تاریخی، اسلامی و ملی، یعنی عید نوروز ، عید میلاد(نیمه شعبان) و 12فروردین ـ روز جمهوری اسلامی ایران نیز همراه است. به همین دلیل برگزاری همزمان این رویداد ها که با جشن و شادی نیز توأم است می‌تواند ایام بسیار متفاوتی را برای ایرانیان و پایتخت‌نشینان رقم بزند و فرهنگ و سنت‌های خانواده ایرانی و تهرانی  را به رخ جهایان بکشد و فرصتی است تا تهران را با تمامی ویژگی‌هایش به نمایش بگذاریم.

در تهیه طرح به  قوانین و اسناد بالادستی از جمله احکام سند چشم­انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، احکام مندرج در مصوبه «برنامه عملیاتی پنج­ساله دوم و سوم شهرداری تهران در توسعه دیپلماسی شهری و تحقق شهری در تراز جهانی و سلامت شهری توجهی ویژه شده است و شهرداری موظف شد تا برای ارتقاء عملکرد و جایگاه تهران در کلان شهرهای منطقه و جهان و نیز دستیابی به شاخص­های شهر جهانی و پیوستن به شبکه شهرهای جهانی اقداماتی نظیر ایجاد بسترهای ارائه خدمات در سطح بین‌المللی، توسعه زیرساخت­های لازم برای جذب گردشگران بین‌المللی، بسترسازی برای برگزاری اجلاس­ها و رویدادهای بین المللی و تبدیل تهران به مرکزی برای رخدادهای فرهنگی و علمی در سطح بین المللی، برجسته­سازی نمادهای اسلامی و ایرانی تهران در عرصه جهانی برای ارائه تصویری مناسب از پایتخت ایران اسلامی، حضور فعال در فضاهای رقابتی کلان شهرهای جهانی و ارتقاء شاخص­های عملکردی شهر و شهرداری در مقایسه با دیگر کلانشهرها، اولویت بخشی به طرح های موضوعی و موضعی با کارکردهای ملی و بین المللی و تهیه «نظام جامع دیپلماسی شهری» به منظور توسعه روابط تخصصی مدیریت و برنامه­ریزی شهری و تکوین برند شهر تهران، توسعه دیپلماسی شهری در سطح جهانی از طریق شناسایی عناصر و ذینفعان و تعامل (ملی، منطقه­ای، بین­المللی)، و برگزاری اجلاس و نشست‌ها و رویدادهای بین‌المللی در شهر تهران عمل کند و همه این موارد با اجرای رویداد تهران 1400 می تواند مسبر شفافی را به سوی توسعه پایدار ترسیم کند. چرا که تهران از یک طرف دارای طبیعتی جذاب و زیبا همانند کوه‌های بی بی شهربانو در شهر ری، ارتفاعات توچال و امام زاده داود در شمال، دشت ها و بسترهای مرتفع شرق و غرب و پارک ها، تفرجگاه‌هایی استثنایی است که نه تنها برای جهانیان که برای شهروندان تهرانی و ایرانی و هموطنان نیز ناشناخته است. از طرفی هر کوچه و محله تهران داستان و روایتی دارد و آثاری از تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین را در دل خود جای داده است. بازار تهران یک گنج پنهان برای جذب سرمایه و توریست است که قابلیت تبدیل شدن به مرکز تلفیقی تجارت جهانی را دارد زیرا این نبض تجاری کشور تلفیقی از تجارت مدرن و سنتی را در فضایی تاریخی عرصه می‌کند که شاید همانندی در داخل و خارج از کشور نداشته باشد.

بی شک رویداد تهران1400 می‌‌تواند معنا و تصویر متفاوتی را از بازار تهران به دنیا معرفی کند. آداب و رسم نوروز از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر با پیشینه ای سه هزار ساله یکی دیگر از جذابیت‌های زندگی ایرانی است که هنوز نتوانسته‌ایم آنگونه که باید و شاید از آن در مسیر جذب ثروت ، ایجاد رفاه، بهبود سبک زندگی و جاری کردن شادی و نشاط در دل محلات تهران بهره برد و رودیداد تهران 1400 می‌تواند نوروز ایرانیان را به رقیبی جدی برای مراسم سال نو کشورهای شرق آسیا تبدیل کند. به همین دلیل از کلیه سازمان‌ها، نهادها، فرهنگیان، انجمن‌های ادبی و فرهنگی، خانه هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فدراسیون‌های ورزشی،  ورزشکاران، اصناف، بازاریان، بازرگانان، بازار سرمایه و صاحبان حرف مختلف دعوت می‌کنم تا برای مشارکت در برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم نوروز و عید میلاد حضرت مهدی یا به‌عبارتی رویداد تهران 1400 به کمک شهرداری تهران بشتابند و با خلق آثار و طراحی برنامه های ویژه، آغاز سال 1400 را در تهران به یک حماسه شادی آفرین و جشنی ماندگار تبدیل کنند و طبیعت تهران، فرهنگ و تمدن، تاریخ، صلح طلبی، نجابت، شرافت و شیوه واقعی زندگی در تهران را برای جهانیان به نمایش بگذارند.

-عضو شورای اسلامی شهر تهران

هفته نامه صدا

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: