• شنبه ٦ دی ١٣٩٩-١٠:٥٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠١١٨
محمد جواد حق شناس به مناسبت یکصدمین سال تولد میرحسن ارژنگ‌نژاد:

دولت و مدیریت شهری باید از هنرمندان پیشکسوت حمایت کنند/ هنرمندان سفیران فرهنگ و هنر هستند

رییس کمیسین فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم حمایت دولت و مدیریت شهری از هنرمندان پیشکسوت گفت: هرگونه کم توجهی به عرصه فرهنگ و هنر و فعالان آن آثار غیر قابل جبرانی در پى خواهد داشت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یکصدمین سال تولد میرحسن ارژنگ‌نژاد، به دیدار این استاد پیشکسوت نقاشی و مجسمه‌سازی‌ رفت. محمدجواد حق‌شناس در این دیدار با اشاره به جایگاه هنرمندان پیشکسوت گفت: هنرمندان پیشکوست، سرمایه های فرهنگی کشور هستند و لازم است دولت و مدیریت شهری از این هنرمندان حمایت کند. هرگونه کم توجهی به عرصه فرهنگ و هنر و فعالان آن آثار غیر قابل جبرانی در پى خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنرمندان سفیران فرهنگ و هنر هستند اظهار کرد: هنرمندان مایه فخر شهر هستند و می توان از هنرهای ماندگارشان در طراحی المان های شهری و زیباسازی استفاده کرد تا آثار برجسته آنان برای آیندگان به یادگار بماند.

سپس میرحسن ارژنگ‌نژاد به بیان صحبتهای خود پرداخت و گفت : هر شخصی باید برای پیشرفت هنر تلاش کند. تا زمانی که به یاد دارم، از دوران طفولیت تا حال که در حضور شما هستم از زندگی لذت بردم. ما زحمت کشیدیم و بهره‌هایی برای جامعه بشریت پایه‌گذاری کردیم، پس آیندگان باید این راه را طی کنند تا به هدفی که دارند برسند. ما یک قدم برداشتیم، عزیزانی هستند که به نوجوانان در راه پیشرفت کمک می‌کنند تا در این راه قدم بگذارند زیرا این مسیر تمام شدنی نیست. او ضمن بیان این که ما جان‌نثار افرادی هستیم که در راه پیشرفت قدم بردارند اظهار کرد: هدف برای بشریت به پایان نمی‌رسد و فرهنگ تمامی ندارد تنها اشکال آن تغییر می‌کند. به عنوان نمونه فرانسه موزه، اماکن دیدنی و غیره دارد و مثلا وقتی به آنجا سفر می‌کنید قبر یا مجسمه ناپلئون را می‌بینید یا از تلاش او برای جامعه زمان خود آگاه می‌شوید؛ مسئله اینجاست که هر شخصی به سهم خود باید برای پیشرفت هنر تلاش کرده و قدم بردارد، ایستادن معنا ندارد. بشر درحال رکود است ولی باید تحرک داشت؛ این تحرک از زمانی که فرد بخواهد به وجود می‌آید. حرکت اگرچه بسیار اندک باشد باز هم حرکت است. این عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در ادامه گفت: فرهنگ باید اجتماعی باشد، باید در اجتماع فرهنگ را رشد دهیم. یعنی افرادی در مدارس بچه‌ها را با آن آشنا کنند، باید عده‌ای از خود مایه بگذارند. به هر حال هدف باید مثبت و آینده‌دار بوده و نیاز نیست حتما بزرگ باشد. در هر نسلی عده‌ای خواهان پیشرفت هستند و برخی نیز چندان برایشان مهم نیست.باید از محدودیت‌ها استفاده کرد و به خلق اثر پرداخت میرحسن ارژنگ‌نژاد همچنین اظهار کرد: باید از محدودیت‌ها استفاده کرد و به خلق اثر پرداخت. زمانی ما بدون کمترین امکانات، با تکه‌ای چوب و تنها یک تیشه کار می‌کردیم و اثری را می‌ساختیم و از دل آن قطعه چوب الهه زیبا می‌آفریدیم وی همچنین با اشاره به این که طراحی المان میدان حر نمادی است از تسلط عقل بر جهل یا پیشی گرفتن عقل از جهل عنوان کرد: عقل و جهل با یکدیگر برادرند و مسئله این است که عقل چگونه بر جهل تسلط پیدا می‌کند. اژدها در این اثر نماد جهل است که بناست عقل بر آن تسلط پیدا کرده تا جهل از بین برود. افرادی که بیش از حد توانمند می‌شوند باید عقلشان توانمند شود.

در این دیدار که چهارشنبه سوم دی ماه به مناسبت صدمین سالروز تولد استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد صورت گرفت، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سید حسین دلبری معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 5 تهران و سمانه عبدالهی شهردار ناحیه 6 منطقه 5 تهران نیز حضور داشت.

لازم به ذکر است استاد حسن ارژنگ نژاد نقاش و مجسمه ساز ایرانی متولد سال 1300 در مشهد است و از آثار او می‌توان به مجسمه تمام قد فردوسی در آرامگاه وی، نیم تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان، نیم تنه جبار باغچه بان در مدرسه ناشنوایان تهران، مجسمه حیوانات در محوطه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تندیس ۱۲ تن از بزرگان ایرانی (مانند اشک اول، نادر شاه افشار، یعقوب لیث صفاری)در پارک ملت مشهد اشاره کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: