• شنبه ٦ دی ١٣٩٩-٠٨:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠١١٦
گفت و گوی همشهری با اعطا در پخش زنده اینستاگرام:

دوگانه‌سازی‌ کاذب

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری به ابهامات و حساسیت‌های اخیر در نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهر پاسخ داد.

 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری: نامگذاری معابر پایتخت به‌عنوان یکی از وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر در این دوره با حساسیت‌هایی همراه شده؛ این در حالی است که کمیسیون نامگذاری معابر و خیابان‌های پایتخت در این دوره با دقت نظر بیشتر به همه اقشار و گروه‌های جامعه، فعال‌تر بوده و در 3 سال و اندی عمر شورا، نظرات مردم محله‌های مختلف شهر با کمک و همکاری شورایاری‌ها در این نامگذاری‌ها نقش پررنگی داشته است.

در این بین برخی نامگذاری‌ها به‌ویژه در روزهای اخیر با حساسیت برخی جریانات، اتفاقاتی را رقم زد.  برهمین اساس، علی اعطا، عضو هیأت رئیسه و سخنگوی شورای شهر تهران، عصر دیروز در یک‌لایو اینستاگرامی با همشهری شرکت کرد و به سؤالات و ابهامات مربوط به‌نامگذاری‌ها به‌خصوص ماجراهای اخیر تغییر نام خیابان فلامک در شهرک قدس (شهرک غرب) تهران به استاد شجریان پاسخ داد.  آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار همشهری با این عضو پارلمان شهری پایتخت است.

مدت‌هاست که تغییر نام خیابان فلامک به‌نام استاد شجریان با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه شده است. اقدام اخیر در مخدوش کردن نام خیابان هم یک اقدام نادر به‌حساب می‌آید. شما در توییتر این اقدام را دوگانه شهدا - شجریان عنوان کردید. حال سؤال اینجاست که چرا عده‌ای اینقدر به تغییر نام‌ها حساس شده‌اند؟ هدف شوراست یا چیز دیگری؟

تابستان سال قبل بحثی به تفسیر در رسانه‌ها مطرح شد که نام شهدا دارد از روی تابلوهای شهر تدریجا حذف و پاک می‌شود. در آن برهه حدود یک‌ ماه با یک بمباران رسانه‌ای در این زمینه مواجه بودیم و شورای شهر و به‌خصوص شهرداری به این موضوع کذب متهم شدند. در این مقطع به پیشنهاد آقای سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا مقرر شد کمیته ویژه‌ای برای بررسی این موضوع در شورا تشکیل شود. بر همین اساس، مهندس هاشمی رئیس شورا به من حکمی داد و من به‌عنوان رئیس کمیته ویژه بررسی موضوع، متشکل از 5عضو شورای شهر، مأمور بررسی موضوع تابلوهای مزین به‌نام شهدا شدیم. ماموریت یک ماهه‌ای آغاز و قرار شد موضوع را بررسی و نتیجه‌اش را اعلام کنیم. بررسی میدانی مفصلی با کمک 22منطقه شهرداری تهران، حراست، بسیج و بازرسی شهرداری و همچنین دیگر بخش‌های نظارتی انجام شد که آیا این ادعا صحت دارد یا نه. در این بین به نتایج آماری خوبی دست پیدا کردیم. گزارش مفصل کمیته ویژه در یکی از جلسات شورا و در صحن علنی مطرح و با بررسی‌های دقیق مشخص شد که مخدوش شدن تابلوها به یک دوره 15ساله و براساس عواملی که در این گزارش اعلام کردیم مربوط است و اینطور که در رسانه‌ها عنوان می‌شود، نیست و از اساس واقعیت ندارد. حتی در همان جلسه شورا، سردار یزدی، فرمانده وقت سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران که در صحن حضور داشت بعد از جلسه مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشتند و گزارش را با استقبال تأیید کردند و درنهایت مجموعه این موارد موجب فروکش کردن حساسیت‌های کاذب و غیرواقعی شد. همچنین معلوم شد حدود 50درصد از نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهر تهران به‌نام عزیز شهدا بوده و اسناد آن هم در سامانه مصوبات شورای شهر تهران موجود است.

 درباره نامگذاری اردیبهشت سال1398 و تغییر نام خیابان فلامک به‌نام استاد شجریان هم توضیح می‌دهید؟

در ادامه مصوبات نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهر تهران همچنین شورای شهر در اردیبهشت سال1398 خیابان فلامک (در شهرک قدس یا همان شهرک غرب) را به‌نام استاد شجریان نامگذاری کرد ولی مسائلی به‌ویژه در برخی رسانه‌ها مطرح شد که این موضوع را حدودا 1.5سال مسکوت نگه داشت. بعد از گذشت این مدت، آقای هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که موانع و محدودیت‌ها برداشته شده و امکان این تغییر نام وجود دارد.

درنهایت شب یلدا خیابان فلامک به‌نام استاد شجریان مزین و تابلوی آن هم نصب شد. متأسفانه بلافاصله بعد از این اقدام شاهد بودیم که عده‌ای با حضور در محل با حساسیت‌هایی که به خرج دادند، این تابلو را مخدوش کردند و به‌دنبال آن، اتفاقات ناخوشایندی افتاد. ارزیابی ما از این جریانات این است که نوعی دوگانه‌سازی‌ کاذبی بین شهدا یا استاد شجریان ایجاد شده که حاوی پیامی است و قصد دارد شکاف کاذبی را ایجاد و شهدای عزیز را در مقابل هنرمندان ملی قرار دهد. ما بر این باوریم که در این زمینه نیاز به رواداری داریم. نباید به این دوگانه‌سازی‌ کاذب دامن بزنیم و شکاف‌هایی را جعل کنیم که منجر به برانگیخته شدن حساسیت‌هایی شود تا کسانی بخواهند نام عزیز شهدا را در تقابل با این هنرمند ملی قرار دهند. خود من به هر ترتیب به‌عنوان عضوی از شورای شهر، فرزند شهید هستم و درک می‌کنم. بالاخره خانواده شهدا ممکن است براثر این جو‌سازی‌‌ها حساسیت‌هایی در این زمینه پیدا کنند که احساسات آنها را برانگیزد. تقصیر اما از کسانی است که زمینه دوگانه‌سازی‌‌ها رافراهم می‌کنند و قطعا خانواده معظم شهدا در این بین نقشی ندارند. ضمن اینکه خواهشم از دوستداران استاد شجریان این است که به این موضوع دامن نزنند و خدای نکرده خانواده شهید احمدی روشن را هدف قرار ندهند. ما باید نگاه‌های مبتنی بر وحدت و فرهنگ مبتنی بر رواداری ر ا که در تاریخ ایران سابقه طولانی دارد تقویت و به آن توجه کنیم.

برخی منتقدان معتقدند که شورای شهر هم گاهی در نامگذاری‌ها دقت لازم را به خرج نمی‌دهد و به همین دلیل یا حساسیت‌هایی به‌وجود می‌آید یا شرایط برای تحریک عده‌ای فراهم می‌شود. نمونه‌اش همین که فرمانداری اعلام کرد، تغییر نام خیابان فلامک به‌نام استاد شجریان، هنوز تأیید نشده و به نوعی غیرقانونی بوده است. چرا چنین عدم‌هماهنگی‌هایی بین شورا و فرمانداری وجود دارد؟

مطلبی که جناب آقای فرماندار گفتند موجب شگفتی ما شد. هیأت تطبیق مصوبات شورا در فرمانداری هیأتی است با وظایف مشخص و قانونی. در قانون شوراها آمده است که هیأت تطبیق مصوبات وظیفه دارد در یک مهلت معین 2هفته‌ای، مصوبات شورا را از 2 حیث بررسی کند. یکی از حیث انطباق با قوانین و مقررات بالادست و دوم اینکه هیأت تطبیق باید بررسی کند که مصوبه شورا خارج از حدود صلاحیت‌های شورا نباشد. در ادامه، قانون می‌گوید که هیأت تطبیق موظف است موارد مورد اعتراضش را در مدت زمان 2هفته به‌صورت مستند و با ذکر موارد قانونی به شورا اعلام کند. به این معنی که مصوبه شورا با چه امری مغایر است و یا به چه دلیل مشخصی در حدود صلاحیت شورا نیست. به همین خاطر من از این اظهارنظر شگفت‌زده شدم. هیأت تطبیق نه در جایگاه تأیید مصوبات شوراست و نه در جایگاه رد آن. در بحث نامگذاری استاد شجریان که در اردیبهشت98 انجام شد، اتفاقا برخلاف مطلبی که عنوان شد، نامه به فرمانداری ارسال شد و پاسخی که فرمانداری به این نامه داد شاهدی است که این نامه ارسال و در آن از شورا سؤال شده که شما نامگذاری را براساس چه معیارهایی انجام داده‌اید. هیأت تطبیق که در مقام سؤال از شورا نیست. ما هم در شورا آن نامه را اعتراض تلقی نکردیم. شورا طبیعتا لازم نمی‌داند به سؤال هیأت تطبیق پاسخ دهد و از لحاظ حقوقی ، قوانین و مقررات موضوع روشنی است. بر این اساس درباره هماهنگی با فرمانداری که مورد سؤال شما بود، به روشنی عمل شده و طبعا انتظار نمی‌رفت که فرماندار محترم تهران در این زمینه اظهارنظری داشته باشد.

اما اینکه گفتید ممکن است شورا در زمینه برخی مصوبات در بحث نامگذاری‌ها دقت نظر لازم را نداشته باید بگویم، فرایندی که در این پروسه طی می‌شود، از گروه‌های ذینفع، اهالی محل، شورایاری‌ها ، تشکل‌ها و شهروندان نظرخواهی می‌شود. کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به ریاست دکتر محمدجواد حق‌شناس، 5عضو دارد و البته نماینده بنیاد شهید و نماینده فرهنگستان هم هستند و با کمیسیون جلسات و پیشنهاداتی برای نامگذاری‌ها دارند. اما کمیسیون نامگذاری درنهایت پیشنهادات را به هیأت رئیسه شورا ارسال می‌کند و در صحن مطرح می‌شود. در مسیری که در این فرایند طی می‌شود تلاش شورا بر این است که مصوبات کم‌خطا‌تر شود. قبول دارم که کار شورا بدون خطا نیست اما سعی بر این است که مصوبات تا حد ممکن کم‌خطا باشد.

مجید جباری ـ خبر‌نگار

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: