• پنج شنبه ٤ دی ١٣٩٩-١٥:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠١٠٤
زهرا نژادبهرام

‌میلاد حضرت مسیح، نگاهی به جهانی که پیش‌ روست

‌صلح‌خواهی و صلح‌اندیشی و کنش‌های هم‌پیوند یا منتج از آن همواره یکی از دغدغه‌های بشریت بوده است. علی‌رغم این دغدغه، فاصله نگران‌کننده بین وضعیت تأسف‌بار موجود و وضعیتِ مطلوب صلح‌جویانه و عدالت‌خواهانه جهانی، به وجود آمده که زنگ خطری را برای کنشگران صلح به صدا درمی‌آورد! در این میان، بیماری همه‌گیر کووید۱۹ و درهم‌ریختن بنیان‌های مختلف زندگی انسان‌ها در سراسر کره خاکی، سند و شاهدی برای وابستگی متقابل انسان‌ها و نیاز هر چه بیشتر به صلح و مدارا میان انسان‌ها و دولت‌هاست. کرونا به اثبات رساند که زمین مرز مشترک و انسان یگانه ملتی است که باید با اتحاد در مقابل عوامل 

برهم‌زننده آرامش و امنیت بایستد. در آستانه میلاد حضرت مسیح(ع ) و سال نو میلادی بی‌شک، زیست فرهنگی جوامع در سال پیش‌رو دستخوش تحولات اساسی خواهد بود. تحولاتی که انتظار می‌رود بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، ترویج حقوق و کرامت همگانی و اعتماد ازکف‌رفته را دوباره برقرار ساخته و همبستگی جهانی را بازسازی و زمینه بهره‌مندی از مزایای دیدگاه‌های متکثر را فراهم کند. این تحول، مستلزم روندی است که صلح را از روان فرد تا جهان بیرون او دنبال می‌کند؛ چراکه پیش‌زمینه هرگونه صلح و مصالحه‌ای در عرصه کلان و عمومی، فرایندی است که در عرصه خرد و خصوصی جریان دارد.

ازاین‌رو انتظار می‌رود شهروندان جهان گام‌هایی بنیادین در راستای صلح و دگرپذیری در دوران پساکرونا و سال جدید میلادی داشته باشند. جهانی که به عطر میلاد مسیح(ع) فرزند مریم(س) بستری برای دوباره‌دیدن و دوباره‌بودن را برای همه فراهم می‌آورد. ادیان ابراهیمی فرصتی کم‌نظیر برای گفت‌وگو دارند و این گفت‌وگو سرمنشأ اعتماد و دوباره ساختن است. در آستانه این میلاد فرخنده، فرصت را مغتنم باید شمرد و راه را برای دوری از تنش و تنازع میان ملت‌ها هموار کرد و تحریم و تعذر را از آنها دور کرد. برای رسیدن به مقصود و پیام این ادیان و تحقق آرمان صلح در سال‌های پیش‌رو باید در دو جنبه برنامه‌ریزی داشت: نخست، ‌برنامه‌ریزی در راستای افزایش تاب‌آوری شهروندان در ابعاد روانی و اقتصادی و تقویت صلح درون شهروندان در جامعه از طریق سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و آموزشی؛ دوم، هم‌گرایی و تعامل با سایر ملل و دولت‌ها و تقویت ارزش‌های مشترک و لزوم تشریک مساعی در حل معضلات و مشکلات مشترک به‌منظور تعمیم و نهادینه‌شدن مفهوم شهروندی فراملی. به مناسبت سال جدید میلادی و بنا به ضرورت موجود به سهم خود ضمن تبریک به همه پیروان ادیان الهی، به‌ویژه هم‌وطنان مسیحی و اهالی جهان خلقت که پیرو این پیام‌آور مهر و دوستی و صلح است، از همه شهروندان تهرانی و نیز آحاد مردم شریف ایران می‌خواهم در مسیر تحقق جامعه‌ای آکنده از صلح و دوستی دست ‌به ‌دست هم دهیم و مشکلات را با هم از پیش‌رو برداریم که باهم‌بودن صفت انسان مدرن است خصوصا که شیوع این بیماری خطرناک روز‌به‌روز ما را به‌سوی ماشدن و یادآوری مابودن سوق داده است. درد مشترک فرصتی برای دوباره دیدن جهان پیش‌روست! در این مسیر لازم است عدالت‌خواهی در پیش گیریم و با یکدیگر با تساهل عمل کنیم و رواداری را مد نظر قرار دهیم. ازاین‌رو اتخاذ راه‌های مبتکرانه و اثربخش برای دوباره تصویرکردن و دوباره ساختن جهان‌مان ضرورتی انکارناپذیر است. بر جامعه جهانی نیز فرض است ارزش‌های مشترک را از طریق دگرپذیری، گفت‌وگو، تفاهم و احترام به انسان ترویج کند تا بستر امنیت و عدالت فراگیر در سطح داخل و خارج فراهم شود و به تبع آن بتوانیم شهرهایی فارغ از هر نوع برتری برای زیست شهروندانمان طراحی کنیم. در انتها، با تبریك صمیمانه مجدد به مسیحیان ایران و جهان و به بركت زادروز مسیح، پیامبر مهر و مدارا، صلح و دوستی از خدا می‌خواهیم و آرزومندیم سال نو، سال آرامش و گشایش و رفع این بیماری عالم‌گیر باشد. در جهان غریو بیماری‌های همه‌گیر، بانگ جنگ و گلوله، خروش فقر، طنین بی‌عدالتی خاموش شود، شهرهای دنیا به هم‌جواری مسجدها، کلیساها و معبدها به خود ببالد، كبوتر صلح و آزادی به پرواز درآمده، گفت‌وگو در گستره جهانی بین تمام ادیان، ملل، اقوام و نژادها برقرار شده و درخت‌های زیتون سایه آرامش و امنیت خود را به زندگی بشریت بگستراند، باشد که با هم باشیم و درد و رنج را از هم دور کنیم. میلاد حضرت مسیح(ع) مبارک باد.

 

منبع:روزنامه شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: