• چهارشنبه ٣ دی ١٣٩٩-١٩:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٠٩١
گزارش اسکان نیوز از تغییر خودسرانه تابلوهای خیابانها

خلیل ابادی: تابلوهای شهری اموال عمومی شهر و مردم هستند و ما حق نداریم دخل و تصرفی بر آن بکنیم

رئیس کمیته میراث شورای شهر تهران گفت: کسانی‌که به اموال عمومی شهر آسیب می‌زنند باید توسط نهادهای انتظامی و قضایی اعمال قانون شوند و شورا نمی‌تواند در این حوزه شکایتی ثبت کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اسکان نيوز ،هنوز دو روز از نصب تابلوی استاد شجریان در منطقه دو نگذشته است  که عده‌ای نام‌گذاری خود را در این خیابان می‌کنند. معترضانی که به تشخیص خود هرگاه لازم ببنند نام‌گذاری خود را در خیابان‌های این شهر می‌کنند.
همان‌هایی که چندی پیش تلاش کردند نام تابلوی خیابان نفولوشاتو  را به  حضرت پیامبر تغییر دهند. به گفته حقوق‌دان‌های شهری، تغییر خودسرانه نام معابر اگر باعث گمراهی ماموران امداد و نجات، پلیس و حتی پست شده و از این جهت خسارتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد شود با شکایت در محکمه قابل پیگرد است یا از طرفی اگر این اقدام سبب بروز بی‌نظمی شود از مصادیق اخلال در نظم و امنیت عمومی بوده و از سوی دادستان قابل پیگرد است.
 طبق بند ب ماده ۷ دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن موسسات عمومی، نام‌گذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر انجام می‌شود اما چرا مدیریت شهری تهران در برابر این رفتارها سکوت می‌کند و پیگیری‌های لازم قضایی را انجام نمی‌دهد.
 
 چگونه دریک جامعه متمدن اعتراض خود را به نتیجه برسانیم
 حسن خلیل‌آبادی در پاسخ به این پرسش به اسکان نيوز گفت:‌ ما در شورای شهر نمی‌توانیم به‌طور مستقل شکایت کنیم بلکه شهرداری وظیفه پیگیری این موضوع را دارد و قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید این نوع رفتارها را پیگیری و برخورد کنند، همانطور که اگر خودرویی در حادثه‌ای به تیر چراغ‌برق بخورد و گارد ریل و سایر تجهیزات شهری را آسیب بزند پلیس وارد عمل می‌شود و خودرو باید خسارت وارده را جبران کند. تابلوهای شهری نیز اموال عمومی شهر و مردم هستند و ما حق نداریم دخل و تصرفی بر آن بکنیم.
 او تاکید کرد: هرگونه تغییر در تابلوهای شهری باید براساس قانون و مصوب شورای شهر باشد و نظارت بر حفظ اموال عمومی شهر نیز بر عهده شهرداری ،نیروی انتظامی و ... است.
 به گفته خلیل‌آبادی  با اشاره به احکامی که برای برخی افراد صادر شده، گفت: ما می‌بینیم که آتش زدن سطل زباله و تجهیزات شهری باعث مجازات افرادی شده اما این‌که عده‌ای تابلوهای شهری را تخریب می‌کنند نادیده گرفته شود درست نیست. این تابلوها با هزینه مردم ایجاد شده و افراد معترض می‌توانند با مراجعه فرمانداری یا هیات اختلاف شکایت کرده و اگر شورا تخلفی و مجرمانه‌ای انجام داده بود اعاده شود در غیر این‌صورت سبب سلب آرامش شهر خواهد بود. روند متمدانه اعتراض به موضوعاتی مورد پسند ما نیست این‌گونه است، امروز با ادعای ارزشی و روزی  دیگر ،دیگرانی با ادعاهای غیرارزشی مطالبات خود را مطرح می‌کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود و حرکت این افراد وهن به شهدا هم محسوب می‌شود و از اسم شهدا برای پیشبرد کارهایشان استفاده می‌کنند در حالی‌که شورا یک روز پس از شهادت شهید فخری‌زاده در کنار محل فعالیتشان معبری را به نام این شهید ارجمند نامگذاری کرد و اینگونه نیست که ما در شورای نسبت به نام شهدا کم‌کاری کرده باشیم شورایی که بسیاری از اعضایش فرزند شهید، برادر شهید و جانباز هستند.
 وی ادامه داد با پاک کردن نام استاد شجریان نمی‌توان او را از افکار عمومی پاک کرد، شجریان استوره موسیقی کشور است که تلاش‌های زیادی برای ارتقای موسیقی ملی و مذهبی ما انجام داده است.
 
نام‌گذاری‌ها باب دل همه شده نه باب دل عده‌ای 
 محمود میرلوحی، عضو دیگر شورای شهر هم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده است:‌ این رفتارها در گذشته نیز وجود داشته و محدود به تغییر تابلو نیست اما در حال حاضر محدود شده است.
 وی ادامه داد: نگاه ما این است که باید با نصیحت و تاکید بر اجرای قانون این مشکل را حل کنیم زیرا این‌ها جماعتی هستند که گمان می‌کنند همه شهر به آن‌ها تعلق دارد اما باید بپذیرند تهران ۱۰ میلیون جمعیت دارد که این جمعیت دیدگاه‌ها و روحیات مختلفی دارند و باید به همه این دیدگاه‌ها احترام گذاشت.
 میرلوحی با بیان این‌که بسیاری از مردم افطار خود را با ربنای استاد شجریان آغاز می‌کنند، تاکید کرد: کسانی که از دیوار سفارت‌ها بالا می‌روند را باید نصیحت کنیم تا متوجه شوند جامعه محدود به نگاه آن‌ها نیست گاهی هم از احساسات این افراد سوءاستفاده می‌شود و شاید برخی از این افراد اطلاع نداشتند که پس از شهادت شهید فخری زاده شورای شهر تهران با دوفوریت معبری به نام این شهید نام‌گذاری کرده است.
 عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نامگذاری‌های شورا بر اساس چارچوب‌های مشخصی است و باید معبر انتخابی مرتبط با محل زندگی و یا نوع فعالیت وی باشد و باید در آن‌جا نشان و ارتباطی از تلاش‌ها و فعالیت‌های شخصیتی که نامگذاری براساس آن انجام می‌شود وجود داشته باشد. معبر انتخاب شده برای نامگذاری شهید فخری زاده نیز بر اساس همین مناسبات انجام شد.
 وی اضافه کرد: برخی وانمود می‌کنند که در این دوره تنها نامگذاری انجام شده در حالی که در یک بررسی آماری مشخص شد که تعداد نامگذاری‌های دوره پنجم از دوره‌های گذشته کمتر بوده است و در حالی که دو جلسه در هفته برگزار می‌کنیم در ماه در برخی از جلسات، لیستی از نامگذاری‌ها ارائه می‌شود.
 میرلوحی افزود: تنها تفاوتی که ایجاد شده این است که همه این نامگذاری‌ها که پیش از این باب دل یک عده بوده، تغییر کرده و به مطالبات همه شهروندان در این حوزه توجه می‌شود.
 رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تهران شهری برای همه است البته برخی گمان می‌کنند تهران فقط برای آنهاست بدین سبب باید با نصیحت آنها را متوجه کنیم که دیدگاه‌ها و نظرات دیگری هم وجود دارد که با آنها هماهنگ نیست و آنها باید بتوانند این دیدگاه‌ها را نیز بپذیرند.
 عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم  در واکنش به تحصن تعدادی برای تغییر نام خیابان استاد شجریان به محسن فخری‌زاده در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏۷ نفر و یک کودک در معیت یک روحانی رفتند تا نام خیابان استاد شجریان را عوض کنند. اینها مقصر اصلی نیستند. به کسانی باید توجه داد که این اقدامات را تامین و حریم امن برای آن درست می‌کنند ولی خودشان در صحنه حاضر نمی‌شوند.
 
مصوبه‌ای که پس از مدت‌ها اجرایی شد
مصوبه نام‌گذاری معبری به نام استاد شجریان در آخرین روز پاییز 99  اجرایی شد. محمد جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در صفحه اینستاگرامش نوشت :«کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در دوره پنجم توامان با پاسداشت یاد و نام شهدای گرانقدر همواره بر نامگذاری مشاهیر و نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین اهتمام داشته است. و در این راستا از حمایت وهمراهی اکثریت قاطع اعضاء شورای اسلامی شهر تهران برخوردار بوده است، در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ شورای اسلامی شهر تهران در اقدامی ماندگار در کنار شاعران و هنرمندانی دیگر از این مرز و بوم معبری را به نام خسرو آواز ایران استاد محمدرضا شجریان که آوای ربنای او بیش از ۴ دهه در هنگام افطار معنوی‌ترین خاطرات مشترک ایرانیان آزاده و حق جو را رقم زده است، در منطقه ۲ شهرداری نامگذاری کرد. الزام اجرای این مصوبه در 19 مهرماه 1399 از سوی شورای شهر به شهرداری تهران ابلاغ شد. از آن تاریخ تا امروز بیش از ۲ ماه و اندی می‌گذرد و از تذکر اینجانب به شهرداری برای اجرای این مصوبه نیز ۱۵ روز گذشته است. با توجه به پیگیری‌های مکرر رییس و اعضا شورا و کمیسیون این مصوبه در آستانه شب یلدا به مرحله اجرا رسید.»حق شناس تصاویری از تابلوی نصب شده را هم منتشر کرده بود.
 به گزارش اسکان نيوز ،در تهران پس از مصوبه شورا تجمع هایی در اعتراض به این مصوبه شورا برگزار شد .پس ازآن  اعتراض یکی از روزنامه های صبح ،سبب توقف اجرای این نام گذاری در سکوت شد تا زمانی که نامه ای از محسن هاشمی همزمان با تولد ۸۰ سالگی استاد شجریان توسط برخی کانال‌های تلگرامی  منتشر شد که در آن از حناچی شهردار تهران خواسته شده بود از نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان خودداری شود.
 اما محسن‌هاشمی، خیلی زود در مورد این حواشی واکنش نشان داد و گفت:  این موضوع بسیار قدیمی است و برای یک‌ونیم سال قبل است و از آن‌جایی که هدف این کار روشنگری نبود و افراد سعی در تخریب داشتند تصمیم گرفته شد که سخنگوی شورای شهر در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند؛ اما من نمی‌گویم موضوع منتفی است، بلکه از شهردار می‌خواهیم در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه مدتی صبر کند و جای نگرانی هم نیست.
 پس از اظهار‌نظرهای ‌هاشمی، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران درباره نامه منتشر شده پیرامون عدم‌نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان از سوی رئیس شورای شهر تهران، گفت: برداشت رایج چنین شکل گرفته است که چون آقای‌هاشمی برای شهردار نوشته‌اند نام‌گذاری به نام استاد شجریان تا اطلاع ثانوی انجام نشود، پس نصب تابلو و نام‌گذاری معلق و متوقف مانده است. در صورتی که ماجرا برعکس است.
 حقیقت ماجرا این است که با توجه به این‌که بنا به ملاحظات و مصالحی، این نام‌گذاری نمی‌توانست انجام شود، آقای‌هاشمی با شهردار مکاتبه کردند تا بار حقوقی مسئولیت عدم‌اجرای این مصوبه به گردن شهرداری نیفتد. در حقیقت این نامه در شرایطی نوشته شد که اولا همه اعضای شورا و ثانیا شهردار  دریافته بودند بنا به مصالح و ملاحظاتی این نام‌گذاری نمی‌تواند انجام بگیرد. اعطا تاکید کرد: حتی ممکن است این نامه به درخواست شهرداری نوشته شده باشد تا وقتی مصوبه‌ای به دلایلی قابل اجرا نیست، خود شورا به آن‌ها بگوید تا اطلاع ثانوی این مصوبه را اجرا نکنید.
 پس از فوت استاد شجریان رییس شورای شهر تهران اعلام کرد موانع گذشته برطرف شده و شهرداری باید این مصوبه را اجرایی کند هرچند که این مصوبه با پیگیری‌های فشرده رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، رییس شورای شهر و برخی از اعضای شورای شهر اجرایی شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: