• چهارشنبه ٢٦ آذر ١٣٩٩-١٨:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٩٧٧
حجت نظری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

شعار "تهران شهری برای همه" مناسب مردان جوان فاقد معلولیت است!

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: یک نوع نگاه در انجام اقدامات و افتتاح پروژه‌های شهری وجود دارد که آن را نمی‌پسندم، چرا که مبتنی بر عوام فریبی و ارائه گزارش عملکرد بیهوده است، متاسفانه این نگاه که در دوران مدیریت شهری قبلی رواج داشت، همچنان در برخی از مدیران نیز وجود دارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اقتصاد آنلاین، حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره وعده شهردار پایتخت مبنی بر مناسب‌سازی معابر پایتخت برای معلولین و سالمندان با اشاره به قول سال گذشته شهردار تهران در مورد افتتاح پروژه‌ها پس از مناسب‌سازی آن در شهر تهران، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این وعده شهردار تهران پس از تذکرهای بسیاری بود که از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد. من در همان ماه نخست حضورم در شورای شهر تهران پویش شهر همه را با هدف تاکید بر مناسب‌سازی فضاهای شهری برای حضور همه اقشار و گروه ها ایجاد کردم که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت. در نهایت آقای حناچی آن قول را که قول درستی بود، مطرح کردند و بنا شد تا فضا برای تمام اقشار و افراد جامعه مناسب سازی شود که زنان، کودکان، سالمندان و ... هم جزوی از آن هستند.

نظری با بیان اینکه از ابتدای دوران پنجم مدیریت شهری و قبل از شهردار شدن پیروز حناچی مساله مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهر با سیاست‌گذاری شورای شهر در دستورکار شهرداری تهران قرارگرفته بود، گفت: قول آقای حناچی در واقع تاکیدی بر ادامه روندی بود که در مدیریت شهری آغاز شده اما سرعت آن بسیار کند بود و متاسفانه این روند کندتر هم شده که لازم است شهردار تهران جدیت بیشتری نسبت به اجرا از خود نشان دهد.

این عضو شورای شهر تهران  با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در شهر تهران اظهارکرد: یک نوع نگاه در انجام اقدامات و افتتاح پروژه ها وجود دارد که آن را نمی‌پسندم چرا که مبتنی بر عوام فریبی و ارائه گزارش عملکرد بیهوده است، متاسفانه این نگاه که در دوران مدیریت شهری قبلی رواج داشت، همچنان در برخی از مدیران نیز وجود دارد و آن افتتاح پروژه‌ها قبل از تکمیل نهایی آن است. برخی فکر می‌کنند همین که اسکلت و ستون بالا رفت باید آن را افتتاح کنند و دیگر جزئیات را به مرور تکمیل کنند. در حالی که  افتتاح باید پس از انجام تمام اقدامات که مناسب سازی هم جزوی از آن است انجام شود.

نظری ادامه داد: به همین دلیل نیز در برخی از پروژه‌ها وقتی در مورد اینکه چرا مناسب‌سازی انجام نشده، پرس‌و‌جو می‌کنیم، پاسخ می‌دهند که در فاز بعدی مناسب سازی‌ها انجام خواهد شد که من به این روند انتقاد جدی دارم.

او تصریح کرد: اما علاوه بر پروژه‌های تازه تاسیس، مناسب‌سازی باید در مورد دیگر فضاها نیز انجام شود. در مورد ایستگاه آسانسور ایستگاه مترو شادمان چهار مرتبه به شهردار تهران تذکر دادم. سه بار هم نسبت به نقص پله برقی مقابل داروخانه ۱۳آبان در خیابان کریمخان تذکر دادم و متاسفانه شهرداری توجهی به موضوع نداشت. در حالی که از مقابل این داروخانه سالمندان زیادی تردد می‌کنند. نمی‌شود شعار تهران شهری برای همه بدهیم ولی در عمل تهران را به شهری که صرفا مناسب مردان جوان فاقد هرگونه معلولیت هستند، بدل کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت مناسب‌سازی علیرغم تمام انتقادات از دوره‌های قبل بهتر است، گفت: اما انتظار مردم از ما بیشتر این موارد است. زمانی که صحبت از مناسب‌سازی مطرح می‌شود، اولین نهادی که در ذهن مردم نقش می‌بندد شهرداری است، در حالی که آن وزارتخانه و دستگاهی که ساختمانش محل مراجعه ارباب رجوع شده هم مسئولیتی دارد. به عنوان مثال تنها در یک مورد که مربوط به پیشنهاد بازگشایی چهارراه ولیعصر بود، چندین و چند جلسه با پلیس تهران برگزار کردیم و در نهایت با بازگشایی چهارراه ولیعصر مخالفت شد. مناسب سازی معابر باید با مشارکت دستگاه های خارج از شهرداری هم پیگیری شود.

نظری در مورد برنامه‌های شهرداری تهران برای حمایت از سالمندان به ویژه در دوران شیوع کرونا نیز گفت: معتقدم سالمندان سرمایه‌های شهر هستند، البته اصلا به جنبه شعاری این جمله نمی‌خواهم بپردازم. به جد سالمندان را سرمایه‌ای جدی در تامین امنیت و ارتقا مشارکت و کار داوطلبانه در شهر تهران می‌دانم. با توجه به مسئولیتی که در ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران دارم شاهد آن هستم که سالمندان در کنار جوانان یکی از فعال‌ترین اقشار در حل معضلات شهری هستند. حتی در بسیاری از کشورهای جهان سالمندان بیشترین مشارکت را در تامین امنیت محله و همکاری با پلیس دارند. ما هم باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: شهرداری تهران برنامه‌هایی مانند کارت بلیت ویژه سالمندان و ... را دارد. در دوران کرونا هم با حمایت مدیریت شهری چندین سازمان مردم نهاد در شهر تهران اموری نظیر انجام خرید برای سالمندان و ... را به منظور کاهش ترددهای غیرضروری آنان انجام دادند. فکر می‌کنم یکی از وظایف شهرداری در قبال سالمندان تغییر نگاه جامعه به این قشر است. شهرداری با کمک رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگساز می‌تواند اهمیت سالمندان و ارزش والای وجودی آنان را در شهر نهادینه کند.

او در پاسخ به سوالی درباره عملکرد کمیته مناسب سازی  معابر پایتخت برای سالمندان گفت: در مورد این کمیته قطعا مسئولان و اعضای آن گزارش عملکرد خود را ارائه خواهند داد. اقدامات خوبی انجام شده، اما کافی نیست. نمی‌توان یک شبه بزرگترین کلانشهر کشور را مناسب سازی کرد، اما لازم است اقدامات و امور با سرعت بیشتری انجام شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: