• سه شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٩-١٠:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٩٤٤
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در صحن شورا بعد از گزارش نماینده شورایاران منطقه 15 تهران اظهار داشت:

بافت تاریخی میدان شوش در حال نابودی است/ گاهی تب عمران ما را می گیرد گاهی تب میراث

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه بافت میدان شوش اکنون مرده است. درحالی که بافت قدیمی خوبی داشته است، اما اکنون تبدیل به محیطی برای پاساژ سازی شده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمدمسجدجامعی پس از گزارش قاسم حسین زاده، رابط شورایاری منطقه 15 گفت: از گزارشی که جناب آقای دکتر حسین‌زاده؛ شورایار منطقه 15 و استاد عزیز دانشگاه خواجه نصیر ارائه کردند سپاسگزارم.  من چند نکته را به صحبت‌های ایشان  اضافه می‌کنم قبل از آن از شورایاران دوره‌های قبل بابت گزارش‌هایی که ارائه کرده بودند و خیلی از این گزارش‌ها تا به امروز منشاء اثر بوده است تشکر می کنم.

راسته اوراقچی ها ظرفیت های زیادی دارد

رئیس ستاد هماهنگی شورایارهای شهر تهران به موضوع راسته اوراقچی ها واقع در منطقه 15 اشاره کرد و گفت: موضوعی که می خواهم عرض کنم مربوط به راسته اوراقچی هاست که آقای دکتر حسین زاده هم با من هم نظر بود. در جریان هستید که آن منطقه حوزه اوراقچی‌های تهران است. ما چند هزار واحد شغلی در آن منطقه داریم که در اختیار اوراقچی‌ها است. بر اساس طرحی که از دوره های قبل آغاز شد قرار است این واحدها را در 20کیلومتری تهران به پیرامون خاورشهر انتقال دهیم. با توجه به گزارشی که دیدم بیش از 1000 واحد صنفی در حال حاضر منتقل شده است که از نظر من حرکت بسیار خوبی است و با توجه به رفت‌و‌آمدهایی که این اواخر در این منطقه داشتم متوجه شدم آرامش در منطقه برقرار شده است.

عضو شورای شهر تهران خطاب به وحیدرضا محمدی شهردار منطقه 15 که در جلسه حضور داشت گفت: نکته‌ای که می‌خواستم خدمت شهردار محترم منطقه عرض کنم این است که مکان و منطقه مربوط به اوراقچی‌ها در گذشته دروازه خراسان بوده و در آن کاروانسراهای ارزشمندی وجود دارد.

وی با بیان این که گاهی  تب عمران ما را فرا می‌گیرد و تمام مسائل را تنها با دیدگاه عمرانی نگاه می‌کنیم  و گاهی از این سو افراط می‌کنیم و مسائل را صرفا با دیدگاه میراثی می نگریم یادآور شد: برخی از آن کاروانسراها که پاتوق اوراقچی‌ها بوده است و اوراقچی‌ها در آنجا مغازه داشتند در ابتدای جاده خراسان بوده و مسافران از آنجا به مشهد می‌رفتند و همین موضوع باعث شده در شرق تهران بناهای بسیار فاخری ساخته شود. باید مواظب این بناها بود تا از بین نروند.

میدان شوش، میدان مردم است

مسجدجامعی ضمن بیان این موضوع که در آن محدوده پاساژهایی مختص لوازم خانگی از قبیل لوازم یکبارمصرف، چینی و غیره ساخته شده و ساخت‌و‌سازهای وسیعی نیز در حال انجام است گفت: به عنوان مثال ساخت و ساز در ضلع جنوب غربی میدان شوش، ضلعی که به سمت میدان تره‌بار بود، فضای میدان را برهم زد. میدان شوش میدان مردم است و سابقه زیادی دارد و شاهد خیلی از اتفاقات و رویدادها بوده است. وقتی اوراقچی‌ها را جا‌به‌جا می‌کنیم، یکی از مسائل مهم رسیدگی و توجه به ظرفیت‌های مکانی اوراقچی‌ها و حفظ این ظرفیت هاست.

منطقه ای با شخصیت های برجسته

عضو شورای شهر تهران در ادامه  در خصوص مسئله تفرج‌گاه مسگر آباد یادآور شد: در مسگرآباد شخصیت ها و خاندان موثر و مهمی بوده و هستند، یکی خاندان  اوسطی‌ها هستند که در انقلاب و دفاع مقدس شهدای بسیاری دادند و از چهره‌های برجسته آنها می توان به روحانی مشهوری به نام علی اوسط اشاره کرد. هم چنین شهدای کلهر از منطقه هستند. دو تن از شخصیت‌های بزرگ علمای تهران؛ یکی حاج آقای مجتبی تهرانی و دیگری حاج آقا مرتضی تهرانی از همین خانواده ها هستند که از تهرانی‌های قدیمی بودند. در حقیقت ایل کلهر بودند که ییلاق آنها لار و قشلاق آنها مسگرآباد، ری و شهریار بوده است.

وی با بیان این که نمی‌دانم چرا مسگر‌آباد همیشه با فرمانداری مشکل دارد گفت: به نظرم می‌بایست این مشکل را به‌گونه‌ای حل کنیم. در جزوه‌ای که آقای مجید فراهانی و حامد مظاهریان داده‌اند نوشته شده است تقدیم به مردم تهران از مسگر‌آباد تا سعادت آباد ، مسگرآباد جزء محله‌های تهران نیست ولی می‌تواند باشد. الان شهرداری هم دارد به آنها خدمات ارائه می‌دهد. لازم است تکلیف آن را روشن کنیم. در این منطقه بزرگان و شخصیت‌های ملی که نام بردم سکونت داشتند و درس های اخلاقی آن ها باعث شده بود در تهران بسیار مشهور باشند.

مسجدجامعی به موضوع کوشک امیرسلیمانی اشاره کرد و اظهار داشت: در باره کوشک امیر سلیمانی که در گزارش به آن اشاره شده، جا داردکتابخانه آنجا و باغ امیر سلیمانی را با هم ببینید و از هم جدا نکنید.

زندانی که مربوط به هارون الرشید نیست

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان این که در گزارش ارائه شده از بنایی به نام زندان هارون الرشید یادد می شود گفت: این زندان هارون الرشید نیست، به نظرم آتشکده می تواند باشد. فضای آن می‌بایست برای قبل از اسلام باشد.

وی در پایان خطاب به شهردار منطقه 15 گفت: آقای شهردار در آنجا چند مشخصه مهم داریم؛ قنات ، آب مفصل ، فضای سبز و نیز مجموعه درهم تنیده شهری فوق‌العاده‌. از آن جا که روی پروژه مسگر‌آباد تأکید کردید خواهشمندم به آن پروژه هم توجه کنید، می‌دانم به آن پرداخته‌اید ولی اینجا مکان بسیار مهمی است و جاذبه‌های بسیار زیادی دارد. از آن غفلت نشود.

4-256

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: