• سه شنبه ١٨ آذر ١٣٩٩-١٤:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٨٦١
در جلسه شورا به تصویب رسید:

الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفضیلی ویژه منطقه ۱۲

اعضای شورا یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفضیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران را بررسی نموده و با ۱۵ راس موافق به تصویب رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورا به بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفضیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران پرداختند.

محمد سالاری بعنوان ارائه کننده این طرح یک فوریتی اظهار داشت: در فرایند تدوین و تصویب طرح جامع و طرح تفصیلی تهران، یک طرح یکپارچه برای کل مناطق تهران نوشته شده است که این طرح اشکالاتی دارد.

او ادامه داد: محدوده ها و مناطق و محلاتی در تهران وجود دارند که وضعیت آنان با مناطق دیگر متفاوت است. برای نمونه منطقه ۱۲ که قلب تاریخی تهران بوده و از این بابت منحصر به فرد است.  اما در طرح تفصیلی شهرداری این منطقه الزام شده است که ضابطه پارکینگ را اعمال کند و بافت فرسوده را نوسازی نماید و در عین حال نسب به حفظ بافت سنتی کوشا باشد.

سالاری افزود: این درحالی است که امکان تامین پارکینگ در این منطقه وجود ندارد و نمی‌توان بافت فرسوده را بازآفرینی کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی شورا با اشاره به اینکه مجموعه سکونتگاه های اطراف بازار به انبار تبدیل شده اند و شهرداری تهران باید نسبت به آنان اقدام کند، گفت: اما در طرح تفصیلی شهر تهران راهکاری برای آن مشخص نشده است.

در ادامه محمد سالاری به توضیح فوریت این طرح پرداخت و گفت: شهرداری تهران در این راستا قدمی برنداشته است و چند هفته پیش هم در ملاقات مردمی که در این منطقه انجام شد راهکاری برای اجرای طرح تفصیلی پیدا نشد و به این نتیجه رسیدیم که برای مناطق مرکزی تهران باید تغییراتی در طرح تفصیلی انجام شود. لذا از همکاران خواهش می‌کنم رای دهند.

مجید فراهانی با طرح دو پرسش گفت:مناطق ۱۱ و ۲۰ شهرداری تهران هم دارای ویژگی های منطقه ۱۲ هستند. اما چرا این مناطق از این طرح یک فوریتی کنار گذاشته شده اند و فقط به منطقه ۱۲ پرداخته شده است؟ و اینکه چرا این طرح نباید به صورت عادی، بلکه یک فوریتی ارایه شود؟

حجت نظری در مخالفت با طرح متذکر شد: در خصوص طرح تفصیلی ممکن است اتفاقاتی بروز کند که منجر به آسیب به بافت تاریخی شود. لذا نباید حقوق شهروندان و بافت سنتی قلب تهران را نادیده گرفت. چرا که این بافت سالیان سال در تهران با همین شمایل به حیاط خود ادامه داده و هویت این شهر را شکل داده است. 

علی اعطا نیز در موافقت با این طرح گفت: پیشتر مصوبه ای برای بازنگری طرح تفصیلی ارائه شد که توسط شهرداری عملی نشد.

او افزود: حال اگر بخواهیم برای اصلاح طرح تفصیلی به مناطقی اولویت دهیم، منطقه ۱۲ در اولویت قرار دارد چرا که کل آن بخشی از بافت تاریخی تهران است.

او افزود: همچنین شهرداری چندان خود را به شورا پاسخگو نمی‌داند لذا بهتر است که این الزام انجام شود.

اعطا در ادامه متذکر شد: اطلاعات شهرسازی شهرداری سال‌ها در اختیار یک شرکت خاص است و مشاور این شرکت تصمیم می‌گیرد که کارشناس خود را به شورا بفرستد و اطلاعات را ارائه کند یا نه. این موضوع صرفا محدود به شهرسازی نیست و شامل سازمان بوستان ها هم می‌باشد.

اعطا خواستار شد که شورا به این موضوع ورود کند.

حامد مظاهریان نیز به عنوان نماینده شهرداری نسبت به فوریت این طرح موافقت کرد.

در پایان یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد و با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

9-254

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: