• سه شنبه ١١ آذر ١٣٩٩-١٤:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٧٧٥
در بررسی 12 پرونده پلاک ثبتی باغ تاکید شد:

هیچ مرجع بالادستی برای شورا در تشخیص باغ وجود ندارد

دویست و پنجاه و دومین جلسه شورا، فرصتی برای تصمیم‌گیری درباره باغات تهران به‌عنوان ریه‌های پایتخت بود. در این جلسه، اعضای شورای شهر تهران به بررسی پرونده 12 پلاک ثبتی باغ پرداختند. اعضای شورای شهر بر اساس نظر کارشناسی، تعدادی از پلاک ثبتی‌های بررسی شده را به کمیسیون برای بررسی مجدد ارسال کردند و در برخی موارد نظر کمیسیون را رد کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل، امروز در دویست و پنجاه و دومین جلسه شورا پرونده 12 پلاک ثبتی در نوبت رسیدگی، مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه که امروز در محل شورا به ریاست محسن هاشمی برگزار شد، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص نخستین پرنده پلاک ثبتی گفت: این ملک به مساحت ۶۸۴ متر در میدان تجریش قرار دارد و در سند آن شش دانگ عمارت و باغچه قید شده و سابقا مسکونی بوده است.

او ادامه داد: کمیسیون ماده ۷ این ملک را با ۲۳ اصله درخت باغ دانسته است. نظر کمیسیون شهرسازی و معماری با توجه به قید (عمارت و باغچه) در سند ملک، آن را باغ می‌داند.

باغ بودن این ملک بدون مخالف به رای گذاشته شد و با ۱۴ موافق به تصویب اعضا رسید.

دستور دوم شامل دو پلاک ثبتی یکی ۱۲۸۱ متر و دیگری ۷۲۱ متر در دارآباد بود. سالاری در این باره گفت: در سند پلاک ثبتی نخست، عبارت (شش دانگ خانه مشجر) و در سند پلاک ثبتی دوم عبارت (یک باب خانه ساخته شده) قید شده است. این ملک کاربری قدیم مسکونی دارد و کمیسیون ماده ۷ آن را با ۲۲ اصله درخت باغ شمرده است.

او ادامه داد: تعداد درختان آن در حال حاضر ۵ اصله است و کمیسیون شهرسازی، پلاک ثبتی اول را باغ شمرده اما پلاک ثبتی دوم را غیر باغ می‌داند.

سید حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این خصوص اظهار داشت: بر اساس مستندات ارائه شده، در صفحه سوم سند عنوان شده است که در سال ۷۹ این قطعه زمین به دو بخش تفکیک شده است. لذا هردو پلاک باغ هستند.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه نیز گفت: این دو قطعه زمین دارای یک شماره پرونده هستند و این به معنای تجمیع است. در چنین مواردی می‌توان به هریک از پلاک‌ها جداگانه رای داد.

در پایان باغ بودن پلاک ثبتی اول به رای گذاشته شد و با ۱۶ موافق به تصویب رسید. همچنین غیر باغ بودن پلاک ثبتی دوم هم به رای گذاشته شد و با ۹ مخالف و ۷ موافق رد شد و این پلاک ثبتی باغ شمرده شد.

دستور بعدی درباره ملکی با ۵۰۰ متر مساحت در خیابان باهنر بود. محمد سالاری درباره این پلاک گفت: یک قطعه باغ است و قدیم مسکونی بوده است. کمیسیون مشترک آن را با ۱۸ اصله درخت باغ شمرده است که ۲۲۰ متر بنا دارد. نظر کمیسیون شهرسازی هم بر این است که این قطعه، باغ است.

این پلاک ثبتی هم به رای گذاشته شد و باغ بودن آن با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید

محمد سالاری درباره دستور چهارم گفت: زمینی به مساحت ۱۹۱۷ متر است که شامل چهار مورد پرونده است که سابقا مسکونی بوده است و کمیسیون ماده ۱۲ هیچ رأیی در این خصوص نداده است. یکی از آنان دارای گواهی پایان کار متعلق به پیش از سال ۱۳۴۰ است.

او ادامه داد: از نظر کمیسیون شهرسازی هیچکدام از این موارد باغ نیستند چراکه در سندها صرفا عبارت (قطعه زمین) خورده است و آنان و سرجمع ۳۴ اصله درخت دارند.

از این چهار مورد پلاک ثبتی، مورد اول با ۱۲ موافق غیر باغ شمرده شد و غیر باغ بودن سه مورد دیگر هم با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

 

باغ خیابان ناطق، باغ باقی ماند

دستور پنج درباره باغی به مساحت دو هزار و 473.5 متر مربع در خیابان ناطق نوری منطقه پنج بود. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درباره این پلاک ثبتی توضیح داد: کاربری قدیم آن باغ بوده است و کاربری تفریحی و گردشگری داشته است. نظر کمیسیون ماده هفت مبنی بر باغ بودن این پلاک است. نظر کمیسیون شهرسازی شورای شهر هم مبنی بر باغ بودن است.

سید ابراهیم امینی نائب رئیس شورای شهر در مخالف با نظر کمیسیون بیان کرد: این مورد طبق سند شش دانگ عرصه و عیان است و با توجه به وضعیت این ملک باید دید وضعیت فضای سبز آن چگونه است. این باغ مستحدثات داشته است و این مسئله کاملا مشخص است. معتقدم این پلاک باغ نیست.

بهاره آروین دیگر عضو شورای شهر نیز در موافقت با نظر کمیسیون عنوان کرد: تصاویر هوایی نشان می‌دهد این پلاک 130 درخت داشته است و مالک همه را حذف کرده است. در این پلاک درختانی وجود داشته که بن آنها از 80 تا 140 سانتیمتر هم می‌رسد. در واقع مالک درختان کهنسال را قطع کرده است بنابراین کارایی این پلاک باغ بوده است.

آروین گفت: به نظر من مستندات کاملا گویا است. کمیسیون ماده هفت هم این پلاک را باغ اعلام کرده است.

بعد از سخنان مخالف و موافق نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن پلاک ثبتی به رای گذاشته شد که با 17 موافق به تصویب رسید.

دستور ششم درباره باغی به وسعت 571.5 متر مربع در زعفرانیه بود. سالاری درباره مشخصات این پلاک یک قطعه زمین با کاربری باغ بوده است و حد نصاب درختان آن 54 اصله است. تعداد درختان حال حاضر 39 اصله است. نظر کمیسیون شهرسازی با تکیه بر تصاویر هوایی خانه باغ و باغ بوده است.

امینی در مخالفت با نظر کمیسیون گفت: این ملک سندش زمین است. کاربری‌اش مسکونی است. بیش از 700 متر ساختمان در آن است و حدنصاب درخت را ندارد. حد نصاب درخت 54 اصله است و در این پلاک 40 درخت موجود است. چگونه این پلاک را باغ اعلام کنیم. کمی به حقوق شهروندان هم توجه کنیم.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با نظر کمیسیون عنوان کرد: بحث حد نصاب مهم است. این پلاک شرایط احراز باغ با توجه به تعداد درختان کسری و درختان حاضر را دارد.

نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن پلاک ثبتی یاد شده پس از سخنان مخالف و موافق به رای گذاشتند که با 17 موافق به تصویب رسید.

 

مالکی که درختان باغش را افزایش داد

دستور هفت به گفته محمد سالاری درباره پلاک ثبتی واقع در پاسداران خیابان شهید عراقی واقع در منطقه چهار بود. او گفت: سند شش دانگ عرصه و اعیان و یک باب خانه است. نظر کمیسیون ماده هفت با 21 اصله درخت در این پلاک، مبنی بر باغ بودن است.

سالاری بیان کرد: حد نصاب درختان در چنین مساختی 13 اصله است. الان در این پلاک 30 اصله درخت وجود دارد. ساختمان آن دارای پایان کار سال 98 است. صرفا ملاک حد نصاب باغ تعداد درخت است ولی این مالک درخت اضافه کرده است. اگر درخت اضافه نکرده بود، باغ نمی‌شد.

او گفت: با وجود اینکه این پلاک باغ نبوده اما نظر کمیسیون باغ بودن است. زیرا شورایعالی نگفته است در مواردی که کسی درخت اضافه کند، چه تصمیمی باید گرفته شود. به همین خاطر بر اساس تعداد درخت، تصمیم گرفته شد که این پلاک باغ اعلام شود. در حال حاضر پلاک حد نصاب باغ را دارد ولی ماده هفت در گزارش خود آورده است که در پلاک یاد شده 21 درخت بوده است.

پس از سخنان سالاری امینی عضو شورای شهر بیان کرد: با این نگاه ما درختان را در تهران ریشه‌کن می‌کنیم. فکر نکنیم با این شیوه به حفظ درختان کمک می‌شود. بر اساس سند این پلاک دارای عرصه و عیان است. 21 اصله درخت داشته اما درخت هم کاشته است. چون درخت کاشته است ما باید بگوییم باغ است؟ این توجیه نمی‌شود.

بهاره آروین عضو شورای شهر به عنوان موافق با تصمیم کمیسیون گفت: اگر عکس هوایی این پلاک را نگاه کنید، با توجه به سطح اشغال، حد نصاب لازم را داشته است.

او تاکید کرد: این پلاک بر اساس درخت اولیه باغ است و درختانی که اضافه کرده شامل یکسری درخت میوه و غیره است. این فضا خانه باغ بوده است. ما با توجه به جمیع جهات شامل عکس، سابقه پلاک قبل از کاشت درخت توسط مالک و بعدش، می‌فهمیم که این پلاک باغ بوده است. بنابراین نظر کمیسیون درست است.

پس از نظرات مخالف و موافق نظر کمیسیون مبنی بر باغ بودن به رای گذاشته شد و با 13 موافق باغ بودن آن به تصویب رسید.

یکی از دو پلاک ثبتی دستور هشتم برگشت خورد

در دستور هشت سرنوشت دو پلاک ثبتی مورد بررسی قرار گرفت. محمد سالاری درباره این دو پلاک گفت: هر دو پلاک ثبتی در منطقه نیاوران، جمال آباد واقع در منطقه یک هستند. مجموع مساحت آنها 924.8 متر مربع است. کاربری مسکونی داشته‌اند. کمیسیون ماده هفت در سال 98 رای به باغ بودن داده است. نظر کمیسیون شهرسازی این بوده است که حدنصاب درخت را ندارند لذا هر دو پلاک ثبتی باغ نیستند.

امینی در مخالفت با نظر کمیسیون مطرح کرد: این دو پلاک حد نصاب درخت را ندارد. کاربری مسکونی است و نباید باغ اعلام شود.

حسن رسولی خزانه‌دار شورا درباره یکی از پلاک‌های ثبتی تذکری داد. او گفت: در مستندات در اختیار ما، هیات کارشناسی بدوی تصریح کرده است عمده درختان امحا و کسر شده‌اند. من قید بند یک آیین نامه را می‌خوانم. برای باغ بودن حداقل 500 متر مربع حدنصاب سطح است و نیاز به 16 متر مربع محوطه باز خارج ساختمان دارد.

رسولی بیان کرد: قطع و امحای درختان موجب عدم احتساب درختان کسر شده در این بند بوده است. برداشت من این است که کمیسیون دقت کرده است و درختان کسر شده عمدی را به‌عنوان آثار نشان‌دهنده موقعیت باغ نیاورده است.

او اضافه کرد: اگر این درختان را لحاظ و اضافه کنیم، درختانی را که مالک بنا به دلایلی امحا کرده است حدنصاب لازم باغ بودن را خواهد داشت و به نظر من نظر کمیسیون رد است.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر به‌عنوان موافق نظر کمیسیون اعلام کرد: همیشه کمیسیون ماده 7 و همه کمیسیون‌ها وقتی که درختی قطع شده باشد، خشک شده باشد یا کنده وجود داشته باشد، در آمارها اعلام می‌کنند.

او افزود: این‌گونه نیست که درختی خشک و قطع شود اما در گزارش نیاید. کمیسیون ماده هفت شهرداری کاملا با دقت رسیدگی کرده است.

نژاد بهرام با اشاره به سطح  کمتر از 300 متر مربع یکی از پلاک‌های ثبتی عنوان کرد: تعداد درختان در یک پلاک ثبتی دو اصله و در یک پلاک 6 اصله است. در پلاکی که 300 متر وسعت دارد، 205 متر سطح اشغال داشته است.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: درباره درختان ارزش اکولوژیک آنها نیز مطرح است. در همین شورای پنجم یک مصوبهای در این رابطه داشتیم. در جایی مثل امامزاده صالح درختی که ارزش اکولوژیکش بسیار بالا بود وقتی قطع شد، انعکاس جهانی پیدا کرد.

نوری تاکید کرد: وضع موجود اصلا ملاک نیست بلکه باید به ارزش درختان هم توجه کرد. درختی که 180 سانیتمتر قطر دارد، دارای ارزش اکولوژیک است.

حجت نظری دیگر عضو شورا در ادامه یادآور شد:  فرض کنید ما به یکی از دو پلاک ثبتی رای به باغ بدهیم و یکی را غیر باغ اعلام کنیم، بعد در تکمیل چگونه به آنها جواز نوسازی خواهند داد؟

پس از اظهار نظر اعضا و ارائه تذکر رسولی درباره نظر هیات کارشناسی بدوی، دو پلاک یاد شده را به صورت جداگانه به رای گذاشتند.

در یکی از پلاک‌های ثبتی اعضای شورا با 15رای، غیر باغ بودن آن را تایید کردند اما درباره پلاک ثبتی دوم محسن هاشمی رئیس شورا گفت:  پیشنهاد شده است به این دلیل که عمده درختان این پلاک قطع شده است، موضوع این پلاک در کمیسیون مربوطه بررسی مجدد شود. بنابراین یک بخش تصویب شد که باغ نیست بخش بعدی بررسی مجدد می شود و به صحن می‌آید.

به این ترتیب پلاک ثبتی دوم مورد بحث پس از بررسی مجدد اعضای کمیسیون مربوطه بار دیگر در صحن شورا مطرح خواهد شد.

 

هیچ مرجع بالادستی برای شورا وجود ندارد

دستور ۹ شامل قطعه زمینی به مساحت ۲۳۳۵ متر در خیابان منظریه منطقه سه بود که در سند آن «شش دانگ یک قطعه زمین (خانه)» قید شده است. کمیسیون ماده ۷ آن را با ۱۶۶ اصله درخت باغ محسوب کرده است و در حال حاضر در مجموعه ۱۵۳ اصله درخت دارد و کمیسیون شهرسازی آن را باغ می‌شمارد.

سید ابراهیم امینی در مقام مخالف اظهار داشت: دیوان عدالت اداری به رای کمیسیون ماده ۷ اعتراض داشته است. درواقع دیوان تصمیم شورا را باطل نموده و شهرداری را به صدور پروانه ملزم کرده است.

اما علی اعطا در پاسخ امینی گفت: وقتی شورا قطعه زمینی را باغ اعلام می‌کند، شهرداری پروانه را طبق ظوابط باغ صادر می‌کند.

حجت نظری هم طی تذکری گفت: طبق نص صریح قانون، در شورا هیچ مرجع بالادستی وجود ندارد و دیوان عدالت اداری هم فاقد صلاحیت دخالت در مصوبات شورا است و اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان مردم باید تصمیم‌گیری کند.

محسن هاشمی رئیس شورای نیز در همین خصوص گفت: شورای تشخیص مصلحت، نظر قطعی را به شورا داده است و لذا دیوان توان نقض آن را ندارد.

در پایان باغ بودن این پلاک ثبتی به رای گذاشته شد و با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

سالاری درباره قطعه زمین مربوط به دستور دهم با مساحت ۸۷۲ متر در بلوار قیام در منطقه ۱۲ ، گفت: در سند این ملک عبارت (یک باب خانه) آمده است که کاربری قدیم آن مسکونی بوده و کمیسیون شهرسازی آن را باغ تشخیص داده است اما دیوان عدالت اداری، رای شورا را ابطال کرده است. لذا شورا این پرونده را به هیئت کارشناسان ارجاع داد و گزارش هیئت کارشناسان هم آن را باغ به حساب نیاورده است. لازم به ذکر است که این ملک دارای ۳۵ اصله درخت است.

در ادامه سالاری گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری چون سند ملک غیر باغ است و تعداد درختان هم به حد نصاب نرسیده است. آن را باغ به حساب نمی آورد.

زهرا نژاد بهرام در مقام مخالف گفت: حدود ۳۹ درصد این ملک را بنا تشکیل داده و در متن سند هم عبارت (عمارت) آمده است. طبیعتا همه خانه های قدیم دارای باغ بوده اند و تعداد درختان آن از حد نصاب کمتر است. لذا این ملک باغ نبوده، بلکه باغچه است.

در پایان باغ بودن این پلاک ثبتی هم به رای گذاشته شد و با ۱۴ رای به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره دستور ۱۱ گفت: قطعه زمینی با مساحت ۲۹۸۰ متر مربع در منطقه ۱۸ است و کمیسیون ماده ۷ آن را با سه اصله درخت، باغ است و در سند مادر آن هم عبارت (دایر و مشجر) آمده است. کمیسیون شهرسازی این ملک را باغ می‌شمارد.

باغ بودن این پرونده پلاک ثبتی بدون مخالف به رای گذاشته شد و با ۱۷ موافق به تصویب رسید.

 

نظر کمیسیون درباره باغ نبودن رد شد

در دستور ۱۲ محمد سالاری اظهار داشت: دو پلاک ثبتی که اولی دارای ۶۰۱ متر مربع و دومی ۷۲۱ متر مربع هستند در فرمانیه قرار دارند که در سند مادر آنان آمده که قطعه زمین است و کاربری قدیم آن مسکونی بوده است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده هفت آن را با ۱۵ اصله درخت غیر باغ محسوب کرده است، اما دوباره آن را در سال ۸۶ با ۲۱ اصله درخت باغ به حساب آورده است و دیوان عدالت نیز در سال ۸۸ باغ بودنش را ابطال می‌کند. حال کمیسیون شهرسازی آن را باغ به حساب نمی‌آورد.

سید حسن رسولی در این خصوص اظهار داشت: چون این ملک در دوره سوم باغ شمرده شده، دلیلی ندارد که نظر آن را رد کنیم.

در پایان نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این ملک با ۱۱ مخالف به تصویب نرسید و این ملک باغ شمرده شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: