• دوشنبه ١٠ آذر ١٣٩٩-١٢:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٧٦١
گزارش ایمنا از جلسه شورای شهر تهران:

از تذکر حمل و نقلی به دولت تا تقدیر شورا از معلمی فداکار

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دویست و پنجاه و یک به دولت برای همراهی نکردن با مدیریت شهری در حوزه تأمین نیازهای ناوگان حمل و نقل عمومی تذکر دادند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار ایمنا، در این جلسه محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در تذکری خطاب به آقای روحانی رئیس جمهور گفت: حمل و نقل عمومی در قوانین متعدد به ویژه در هدفمندی یارانه‌ها و صرفه جویی سوخت و حمل و نقل ریلی مورد توجه و تاکید قانون بوده، و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز مصوبات قابل توجهی در شورای اقتصاد و لوایح دولت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با وجود انبوه تصمیمات و مصوبات طی ۱۰ سال گذشته اتوبوسی به تهران داده نشده و سالهاست که تأمین واگن مترو با موانع روبروست و مناقصات خرید واگن از خارج به واسطه تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

میرلوحی افزود: شهرداری تهران جهت رفع تنگناهای موجود، خرید اتوبوس ساخت داخل و ساخت قطار ملی را در دستور کار قرار داده و ۲۵۰ اتوبوس خریداری کرده که یکصد دستگاه تحویل گردیده و تا پایان سال تحویل پانصد دستگاه برنامه ریزی شده است.

وی خطاب به ریاست جمهوری گفت: از حضرتعالی انتظار داریم به شکرانه سرنگونی ترامپ رئیس جمهور شرور آمریکا دستور فرمائید دولت محترم در تأمین منابع خرید پانصد دستگاه اتوبوس و تأمین ساخت ۱۱۰ دستگاه واگن ملی در سال ۱۳۹۹ مشارکت نماید تا با تزریق یک هزار دستگاه اتوبوس و ۱۱۰ واگن ملی بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی تهران در شرایط کرونا در سال ۱۳۹۹ رفع گردد.

شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمن سازی در حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش آن در تشدید علائم کرونا ویروس گفت: بر اساس مقالات علمی منتشر شده، مواجهه طولانی مدت با آلاینده‌های هوا در فضای باز باعث ایجاد التهاب مُزمِن ریه می‌شود که ممکن است باعث افزایش شدت علائم ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا شود.

وی ادامه داد: نتایج ارتباط آلودگی هوا با کرونا نشان داده است که افزایش یک میکروگرم بر متر مکعب در ذرات pm 2.5 با افزایش ۷ درصدی مرگ ناشی از کرونا همراه خواهد بود. در مقالات مشابه، این مقدار، به ۸ و ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

امانی افزود: مطالعه‌ای دیگر نیز که به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، نشان می‌دهد "در مناطقی که آلودگی از لحاظ ذرات معلق بیشتر بوده است، تعداد مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ نیز بیشتر مشاهده شده است." هر چند این نتایج تاکنون توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده است، اما نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود، به همین دلیل باید به تمامی مشکلات ناشی از آلودگی هوا، تشدید بیماری کرونا نیز اضافه کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به نامه شهردار تهران به مقام معظم رهبری گفت: کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. مجدداً از دولت محترم انتظار داریم به این موضوع مهم که با جان تمامی شهروندان تهرانی سر و کار دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشد و نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اقدام نماید.

به گفته وی پایانه‌های اتوبوسرانی با وجود اینکه نقش بسزایی در عملکرد جریان ترافیک دارند، اما عدم مدیریت و بهره‌برداری نادرست از آن موجب ایجاد یک منبع آلودگی جدید و به خطر افتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانه‌ها و در نهایت کاربری‌های اطراف پایانه‌ها و شهروندان می‌شود. به همین دلیل یکی از مکان‌های مهم جهت سنجش آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانه‌های اتوبوسرانی است و شهرداری می‌تواند با اتخاذ تدابیری، موجب کاهش این آلاینده شود.

امانی خاطر نشان کرد: مطابق بند ۱۱ ماده پنجاه و پنج برنامه ۵ سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده‌های محیطی هوا ناشی از ایستگاه‌های اتوبوسرانی درون شهری و پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها را طی شش ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه نماید. متأسفانه با گذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است. ضرورت دارد نسبت به تسریع در ارسال لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها اقدام شود.

در این جلسه مجید فراهانی، هم به شهردار تهران در خصوص ضعف شهرداری در اجرای تکالیف خود در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران تذکر داد و گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران شهرداری ملزم به «ارائه نظام‌نامه پایش برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران» ظرف مدت ۳ ماه از ابلاغ برنامه به شورا ارائه کنند که همچنان این اتفاق نیفتاده است و به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

فراهانی تاکید کرد: علی رغم آنکه شهرداری مکلف بود تا خرداد ۱۳۹۸ این نظام نامه را تهیه و به شورا ارائه کند. اکنون پس از گذشت مدت ۵۲۷ روز از پایان مهلت قانونی اقدام تا کنون شاهد اجرای تکالیف یاد شده از سوی شهرداری تهران نبوده‌ایم که شایسته است اقدام لازم از سوی شهرداری در اسرع وقت برای اجرای این تکلیف مقرر صورت گیرد.

در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه انتخاب یک نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم مقام ذیحساب دو به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تهران طرح «تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۹۹ شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن» نیز به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان این طرح در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: به منظور حصول اطمینان از گردش صحیح امور مالی در شهرداری تهران و رعایت قوانین و مقررات و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و در راستای انجام وظایف قانونی نظارت بر حسن جریان مالی و صرفه و صلاح شهرداری مستند به بندهای هشتم و سی‌ام ماده هشتاد (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و الحاقات قانونی بعدی آن، کمیسیون برنامه و بودجه شورا از طریق انتشار فراخوان عمومی، ارزیابی کیفی موسساتی که برای حسابرسی اعلام آمادگی کردند، انتخاب مؤسسات دارای رتبه الف جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس نسبت به تعیین مؤسسات واجد صلاحیت اقدام شد.

وی افزود: سپس با اخذ قیمت ارائه خدمات از مؤسسات، انتخاب بهای عادله از میان قیمت‌های ارائه شده و مؤسسات حسابرسی واجد صلاحیت جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن تعیین شد که فهرست مؤسسات و مدارک مربوط در اختیار قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بر این اساس مؤسسات حسابرسی هوشیار ممیز، اطمینان بخش و همکاران، آئین تراز آریا و شاخص اندیشان که همه دارای رتبه الف از جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس هستند به عنوان حسابرسان منتخب شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ در سطح واحدهای اجرایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری تهران با رأی شما همکاران عزیز تعیین و انتخاب خواهند شد.

سید حسن رسولی هم در جریان بررسی این طرح گفت: شورای پنجم در راستای شفافیت این طرح را مطرح کرده است. این طرح در ۱۲ ماده در جهت انضباط مالی تدوین شده است. این طرح می‌تواند به مصوبه‌ای تبدیل شود که برای سال‌های بعدی هم بماند. طرح مذکور هیچ‌گونه پیچیدگی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سابقه انتخاب حسابرس، مربوط به تهران و کلانشهرها است. این در حقیقت شهرهایی هستند که در فراخوان انتخاب حسابرس شرکت کردند و شرایط را داشته‌اند ولی در ادامه موفق نشدند که عملاً انعقاد قرارداد کنند.

رسولی اضافه کرد: در بند دو سابقه حسابرسی در شهرداری یک گام جلوتر است. منظور آن دسته از شرکت‌ها و مؤسسات هستند که دارای قرارداد انجام حسابرسی در شهرداری سازمان و مؤسسات و غیره هستند.

وی ادامه داد: انتخاب حسابرس شبیه مناقصه‌ای است که برگزار می‌شود. پیمانکارانی که دارای شرایط عمومی هستند، پذیرفته شده و انتخاب می‌شوند اما در میان آنها فقط یک نفر برنده نهایی می‌شود.

حسابرس شورا گفت: اگر یکی هم انتخاب شد، یعنی واجد شرایط است. ما دستمان باز نیست. برخلاف اداوار گذشته شرایط احراز را برای حسابرس مورد تأیید آوردیم. بالاترین لبه را گرفتیم و این مسئله دامنه عملیات را مشخص می‌کند. ما نمی‌توانیم از طریق رقابت انتخاب کنیم. جامعه حسابداران هم این مسئله را تأیید کرده است.

در پایان جلسه شورای شهر تهران از معلمی که ارثیه یک میلیاردی پدری را صرف خرید ۱۴۳ تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند کرده است تقدیر و تشکر شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: