• دوشنبه ١٠ آذر ١٣٩٩-١٠:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٧٥٧
گزارش روزنامه همشهری از 251 جلسه شورای شهر تهران:

نام شهید فخری‌زاده روی صنایع جاودانه شد

اعضای شورای شهر تهران به تغییر نام خیابانی در محدوده نوبنیاد به نام شهید دانشمند عرصه دفاعی رای دادند واز حسین اسدی، معلم خیر خوزستانی که میراث پدری‌اش را صرف خرید تبلت برای دانش‌آموزان محروم تجلیل کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه روز گدشته شورا از تغییر نام خیابان صنایع به نام شهید فخری زاده و تجلیل از معلمی که ارثیه پدری اش را برای دانش آموزانش هزینه کرده است نوشت.

جلسه شورای شهر تهران روز گذشته در حالی برگزار شد که بررسی طرح‌های «نظام‌نامه مشارکت و تعامل تشکل‌های غیردولتی و مدیریت شهری» و «تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال 1399شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته» و لایحه شهردار تهران درخصوص «طرح بهره‌برداری از پیاده‌روها» را در دستور کار داشت. نامگذاری خیابان صنایع به نام شهیدمحسن فخری‌زاده مهم‌ترین مصوبه دویست‌و‌پنجاه‌ویکمین جلسه پارلمان شهری بود. محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه شهادت محسن فخری‌زاده را به رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا، خانواده بزرگ صنایع دفاعی کشور و بازماندگان تسلیت گفت. او با بیان اینکه مجامع بین‌المللی و دولت‌های مدعی قانونگرایی، چاره‌ای جز محکوم کردن ترور ناجوانمردانه پدر صنایع موشکی و مغز متفکر صنایع دفاعی ایران نخواهند داشت، گفت: «فقدان شهید فخری‌زاده، اگرچه برای تمام ایرانیان وطن‌دوست به‌ویژه خانواده‌اش، دردآور است، اما فرصتی برای ایجاد انسجام و همبستگی ملی برای تحقق اهداف و آرمان‌های ایران اسلامی است و نباید این فرصت را که با هزینه‌ای سنگین به‌دست آمده، به‌خاطر مسائل جناحی و سیاسی قربانی کرد.» پس از پایان صحبت‌های هاشمی‌رفسنجانی، طرح دوفوریتی نامگذاری خیابان صنایع در منطقه یک و محدوده میدان نوبنیاد به نام شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و صنایع دفاعی کشورمان ارائه شد که محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران درباره ضرورت تصویب این طرح گفت: «ترور و جنایت غیرقابل گذشت و غیرقابل تحملی که این روزها مردم ایران شاهد آن بودند، سبب شد یکی از دانشمندان و مدیران ارزشمند حوزه دفاع‌مقدس با عملیات ناجوانمردانه به شهادت برسد؛ لذا این ضایعه دردناک را به ملت و خانواده شهید فخری‌زاده تسلیت می‌گویم.» به گفته این عضو شورای شهر تهران، نامگذاری خیابان‌ها به نام شهیدان بزرگوار، یکی از اصول حاکم بر رفتار شورای شهر پنجم بوده و به استناد آمار بیش از 40درصد از نامگذاری‌ها به شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، شهدای حرم و شهدای ترور اختصاص داشته است.

در ادامه طرح 2فوریت تغییر نام خیابان صنایع در منطقه یک که کنار وزارت دفاع قرار دارد و محل کار شهیدفخری‌زاده بود، با رأی اعضای حاضر در صحن تصویب و این خیابان به نام شهید فخری‌زاده تغییر نام داد.

 

تصویب طرح انتخاب حسابرس و حسابرسی از شهرداری تهران

در ادامه جلسه طرح انتخاب حسابرس و حسابرسی از شهرداری تهران و سازمان و شرکت‌های تابع به تصویب رسید. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ضرورت تصویب آن گفت که انتخاب حسابرس از سوی شورا اهمیت زیادی دارد و سبب می‌شود کارها به‌صورت فرایندی انجام و از اعمال سلیقه‌ای ممانعت ‌شود. به گفته او، نظام‌نامه نحوه اجرایی انتخاب حسابرسان شهرداری تهران و شرکت و سازمان‌های تابعه با3هدف تدوین شده است: «نخست مسئله فرایندی کردن فعالیت‌هاست، دوم مراحل انجام کار شفاف می‌شود که جزو شعارهای اصلی ما بوده و سوم بهبود نحوه رسیدگی به گزارش‌های حسابرسی است.» سیدحسن رسولی،   نایب‌رئیس کمیسیون و برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم  با تأکید بر تصویب این طرح گفت: «انتخاب حسابرسی جزو اختیارات شوراست و این طرح در 12ماده در جهت انضباط مالی تدوین شده که پیچیدگی ندارد و شورای پنجم در راستای شفافیت، آن را مطرح کرده است.» این طرح پس از بحث و بررسی درنهایت با رأی اکثریت تصویب شد.

 

تغییرات عجیب در لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده

جلسه شورای شهر تهران، یک انتقاد داشت که توسط محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مطرح شد. او تغییرات در لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده و کاهش اختیارات شوراهای شهر کشور را عجیب دانست و گفت: «تصمیم مجلس درخصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده، آزمونی بزرگ در دفاع از جایگاه مدیریت‌های شهری سراسر کشور است. با توجه به اینکه رئیس مجلس، سابقه مدیریت در شهرداری را دارد و فراکسیون مدیریت شهری مجلس پرتعداد‌ترین فراکسیون در طول تاریخ مجلس است، انتظار می‌رود که نسبت به تغییرات ناگهانی و بسیار عجیب و غریبی که در لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده اتفاق افتاده و در فرایند تصمیم‌گیری قرار گرفته بسیار حساب شده و درست تصمیم‌گیری کنند.» به گفته او، مجلس درباره سهم عوارض شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده تصمیم‌گیری می‌کند و پیشنهاد ارائه شده به‌شدت کاهشی بوده و به موجب مفاد ماده 53نیز قرار است وزارت کشور جایگزین شوراهای شهر کشور برای عوارض‌گذاری و تعیین مأخذ و حداکثر نرخ عوارض شود که به نوعی بازگشت به عقب است.

 

تو یکی نه‌ای، هزاری

 

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران میزبان حسین اسدی، معلم خیر خوزستانی بود که میراث پدری‌اش را صرف خرید تبلت برای دانش‌آموزان محروم کرده است. احمد مسجدجامعی به نمایندگی هدیه اعضای شورای شهر را تقدیم این معلم خیر کرد و گفت: «هیچ جای ایران نیست که یادگاری در خوزستان نداشته باشد. لرها در پاسداری از مرزهای کشور نقش بی‌بدیلی داشتند که یک بخشی از آن در جنگ جلوه کرد، ولی آنچه مهم است اینکه خوزستان یعنی همه ایران. وقتی به یک معلم فداکار خوزستانی هدیه می‌دهیم؛ یعنی به همه ایرانیان جایزه می‌دهیم.» به گفته او، خوزستان سرزمینی است که همه ایرانی‌ها در آنجا یادگاری دارند، شهیدی دارند، مجروحی دارند، جانبازی دارند و مفقودی دارند. این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه حرکت معلم خیر در ایران تأثیرگذار بود و بسیاری از نهادها و مردم به آن تأسی کردند، گفت که ضرورت انجام چنین کاری از ابتدای تشکیل کلاس‌های مجازی احساس می‌شد و اجرای آن بدون حضور و مشارکت مردم میسر نبود. حسن‌ختام صحبت‌های مسجدجامعی این بیت از مولوی بود: تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه‌ آید  / تو یکی نه‌ای هزاری، تو چراغ خود برافروز

 

 قیمت بلیت مترو افزایش ندارد

پس از جلسه روز گذشته شورای شهر، محسن هاشمی‌رفسنجانی در جمع خبرنگاران ابتدا به انتشار خبر غیر موثق افزایش قیمت بلیت مترو اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد معاون حمل‌ونقل شهردار این بود که سهم مردم در بلیت مترو توسط دولت و شهرداری پرداخت شود و این امر به‌معنای افزایش قیمت بلیت مترو نبوده و نیست. این موضوع به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش مسافران توسط سیدمناف هاشمی مطرح شده که درست هم هست، اما اکنون در فصل بودجه هستیم و باید یارانه دولت در بودجه برای سیستم حمل‌ونقل عمومی دیده شود. هم‌اکنون قیمت بلیت مترو ۱۵هزار تومان است که براساس تصویب پیشین، یک‌سوم از این هزینه را مردم، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را شهرداری می‌داد. بر این اساس باید ۵ هزار تومان را دولت و  5هزار تومان را شهرداری بدهد، اما باید برای ۵ هزار تومان مردم تصمیم‌گیری شود. پیشنهاد سیدمناف هاشمی این بود که سهم مردم هم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود و این امر به‌معنای افزایش قیمت بلیت مترو نبود.» رئیس شورای شهر تهران به سؤال چرا تا‌کنون تنها 200میلیارد تومان از 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت محقق شده و تکلیف مابقی این اعتبارات چه می‌شود، اینچنین پاسخ داد: «مشکلی که وجود دارد برای تضامین بازپرداخت این اوراق است؛ درحالی‌که وقتی این اوراق در مجلس مصوب می‌شود، مجلس مشخص می‌کند که بازپرداخت آن چگونه است. بر این اساس 50درصد این اوراق مشارکت توسط دولت و 50درصد توسط شهرداری تهران باید انجام شود، ولی بانک مرکزی و سیستم بانکی بندی به ماده تبصره مربوطه اضافه کرده که علاوه بر تضمین دولت تضمین شهرداری هم برای بازپرداخت‌ها انجام شود. حال این سؤال مطرح است که آیا اعتبار دولت کم شده که از شهرداری تضمین می‌خواهد؟ این بوروکراسی بیش از اندازه است که از شهرداری هم تضمین می‌خواهند و به رئیس بانک مرکزی هم نامه زده‌ام که وقتی ماده 62مطرح می‌شود، بانک‌ها به هیچ عنوان نباید تضمین بگیرند. این کار ظلم و خطاست و شهرداری می‌تواند به کمیسیون اصل 90هم شکایت کند.» روز گذشته علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این موضوع و پیشنهاد به مسئولان بانک رفاه گفته بود که طبق قانون، بانک عامل می‌تواند با استناد به سهم 50درصدی دولت در بازپرداخت اصل و سود اوراق، بدون نیاز به وثایق شهرداری تهران، مبلغ 750میلیارد تومان از وجوه را در اسرع‌وقت آزاد کند. مسئولان بانک رفاه می‌توانند از مدیران اعتباری بانک مرکزی استعلام بگیرند تا بدون دغدغه و نگرانی از بابت رعایت قوانین بانکی، 50درصد پول اوراق مشارکت که تضامین آن برعهده دولت است را آزاد کنند.

زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: