• يکشنبه ٩ آذر ١٣٩٩-١٥:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٧٥١
اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند:

طرح انتخاب حسابرس و حسابرسی از شهرداری تهران

طرح «تعیین نحوه انتخاب حسابرس و حسابرسی از شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته و تابعه» در جلسه امروز شورا مورد بررسی قرار گرفت که کلیات آن به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر امروز طرح «تعیین نحوه انتخاب حسابرس و حسابرسی از شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته و تابعه» بررسی شد. در ابتدای جلسه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران یکی از مهمترین کارهای شورای پنجم را بحث سیستماتیک کردن امور دانست.

او افزود: یعنی به جای اینکه کارها سلیقه‌ای انجام شود کارها فرآیندی انجام می‌شود. کثیری از کارهایی که شهرداری تهران و شورا در گذشته به صورت غیر سیستماتیک انجام می‌شد، ما سعی کردیم آن را فرآیندی کنیم و برای آن دستورالعمل و نظام نامه داشته باشیم.

به گفته فراهانی انتخاب حسابرس و حسابرسی از شهرداری و موسسات تابعه آن ازاختیارات شورا است. حسابرسی پس از خرج با هدف اطمینان از گردش مالی صحیح در شهرداری تهران انجام می شود.

او اضافه کرد: بر اساس بندهای هشتم و سی‌ام ماده هشتاد (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و الحاقات قانونی بعدی آن، کمیسیون برنامه و بودجه شورا از طریق انتشار فراخوان عمومی، ارزیابی کیفی موسساتی که برای حسابرسی اعلام آمادگی کردند، انتخاب موسسات دارای رتبه الف جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس نسبت به تعیین موسسات واجد صلاحیت اقدام شد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: سپس با اخذ قیمت ارائه خدمات از موسسات، انتخاب بهای عادله از میان قیمت‌های ارائه شده و موسسات حسابرسی واجد صلاحیت جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن تعیین شد که فهرست موسسات و مدارک مربوط در اختیار قرار گرفته است.

او بیان کرد کرد: بر این اساس موسسات حسابرسی هوشیار ممیز، اطمینان بخش و همکاران، آئین تراز آریا و شاخص اندیشان که همه دارای رتبه الف از جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس هستند به عنوان حسابرسان منتخب شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ در سطح واحدهای اجرایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به شهرداری تهران با رای شما همکاران عزیز تعیین و انتخاب خواهند شد.

پس از سخنان فراهانی چون مخالفی با کلیات طرح ثبت نام نکرده بود، به رای گذاشته شد. کلیات طرح با 18 موافق به تصویب رسید.

بعد از رای آوردن کلیات، 13 بند این طرح به بحث و بررسی گذاشته شد. محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در ادامه پرسشی را درباره امتیازات حسابرسان و شاخصان و معیارها پرسشی را مطرح کرد.

او گفت: اگر قرار است الزاما همه حسابرسان در گروه الف باشند، گروه الف بودن دیگر امتیاز نیست و حق ورود به حسابرسی را ندارند. به نظر من باید این امتیاز از جدول در نظر گرفته شده برای مشخصات حسابرسان حذف شود.

فراهانی در توضیح بیان کرد: بیش از هزار شرکت حسابرسی در ایران وجود دارند که در گذشته وقتی فراخوان داده می‌شد، شرکت می‌کردند. ما برای اینکه کیفیت انتخاب بالا برود معیار گذاشتیم. در گذشته ما الزام کرده بودیم بر اساس رتبه‌بندی جامعه حسابداران رسمی رتبه الف باشند و کسانی هم باشند که حسابرس معتمد بورس باشند. در عین حال اگر سابقه حسابرسی در شهرداری داشتند، امتیاز داشت. ما در این مرحله مشخصات را در جدولی تقویم کردیم و با توجه به الزام وزارت کشور، چهار معیار اساسی را به عنوان ملاک اصلی در نظر گرفتیم.

فراهانی بیان کرد: در بند هفت تبصره یک ماده سه، فردی که انتخاب می شود باید شناخت کافی از شهرداری تهران داشته باشد. پیشنهاد شد مدیر کل حسابرسی داخلی شهر تهران به‌عنوان یکی از اعضای بدون حق رای در این کمیته انتخاب شوند. یعنی تسهیل کنیم که مدیر کل حسابرسی شهرداری بدون حق رای در جلسه حضورد اشته باشد.

زهرا احمدلو به عنوان مدیر کل حسابرسی شهرداری نیز بیان کرد: در محافل حرفه‌ای از جمله سازمان حسابرسی، انجمن حسابرسان خبره و غیره تاکید زیادی بر کنترل حسابرسی وجود دارد. با توجه به لزوم شناخت حسابرس از محیط کار، پیشنهاد کردیم که حسابرسی شهر تهران و مدیر کل را به‌عنوان یکی از اعضای بدون حق رای در اینجا در نظر بگیرند تا نقش موثری در ایفای وظایف شورای شهر داشته باشد.

پس از این سخنان سالاری پرسش دیگری را درباره سابقه کار مطرح کرد. او پرسید که آیا یکبار انتخاب حسابرس برای او سابقه کار به حساب می‌آید.

فراهانی توضیح داد: در گذشته شهرداری یک حسابرس می‌گذاشت و شورا هم یک حسابرس داشت. مراجع مختلف می‌گفتند که چرا دو حسابرس به مناطق مختلف مراجعه می‌کنند. یکی از اهداف نظامنامه این است که این دو را یکی می‌کند.

او افزود: برخی شرکت‌ها بودند که در شهرداری کار می‌کردند و برخی شرکت‌ها برای شورا کار می‌کردند. گفتیم اگر شرکتی باشد که سابقه در شهرداری یا شورا داشته باشد، امتیاز برایش حساب می‌شود و نسبت به کسی که رزومه کاری با شهرداری و یا شورا ندارد.

بند یک طرح پیشنهادی به دلیل اینکه نه مخالف داشت و نه موافق و پیشنهادی برای آن فرستاده نشده بود به رای گذاشته شد. این بند با 16 رای موافق به تصویب رسید.

ماده دو با تبصره‌هایش نیز مخالف و موافق نداشت. این ماده هم به رای گذاشته شد و با با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

برای ماده سه پیشنهاد وجود داشت. در تبصره یک ماده سه، زهرا نژاد بهرام پیشنهاد داد که کارشناسی که انتخاب می‌شود از کمیسیون بودجه حذف شود. تا تعداد اعضای کمیسیون بودجه زیاد نشود و عدالت رعایت شود.

این پیشنهاد با مخالفت فراهانی روبرو شد چون معتقد بود که برای کمیسیون محدودیت ایجاد می‌کند. او گفت: ممکن است فردی را نداشته باشیم. پس از صحبت موافق، سید حسن رسولی خزانه دار شورا نیز گفت: انتخاب حسابرس جزء وظایف شورا است. سه سال است که ما این رویه را عمل می‌کنیم حالا که نقاط قوت و ضعف آن روشن شده است، می‌خواهیم آن را تبدیل به مصوبه‌ای کنیم که برای دوره بعد هم بماند و هیچ‌گونه پیچیدگی ندارد.

پس از سخنان رسولی پیشنهاد نژاد بهرام برای تبصره یک بند الف به رای گذاشته شد که با 11 موافق به تصویب رسید.

پیشنهاد دیگر نژاد بهرام نیز درباره اضافه شدن معاون اداری مالی شهرداری به تبصره یک بخش الف بند 6 بود. فراهانی نیز برای تبصره یک ماده سه بند هفت، پیشنهاد داد که عبارت یکی از کارشناسان خبره امور حسابرسی به انتخاب شهرداری، به مدیر کل حسابرسی تغییر کند زیرا بر این کار متمرکز است و منظورش این بود که این بند اصلاح عبارتی شود.

کل ماده سه با تبصره‌های آن به رای گذاشته شد و با 16 موافق به تصویب رسید.

سالاری برای ماده 4 پیشنهاد آورده بود. بر اساس پیشنهاد او، منتخب شورا و شهرداری و مجامع حسابرسی انجام می‌دهند بنابراین سابقه حسابرسی در شهرداری باید به درستی جزء امتیازات بیاید اما خود انتخاب سابقه به حساب نیاید زیرا اگر این انتخاب تبدیل به عمل نشود، تجربه‌ای ایجاد نمی‌کند.

سالاری بیان کرد: اگر این مسئله لحاظ نشود، حق کسانی که در انتخاب شورا نبوده‌اند؛ ضایع می‌شود.

سید حسن رسولی توضیح داد: سابقه انتخاب به عنوان حسابرسی منتخب شورای شهر مربوط به تهران، کلانشهرها و سایر شهرها است و امتیازات آن ترتیبی است.

او اضافه کرد: این در حقیقت شرکت‌هایی هستند که در فراخوان شرکت کرده‌اند، شرایط را احراز کرده‌اند اما در ادامه رقابتی که دارند، موفق نشدند عملا انعقاد قرارداد کنند. در بند دو نیز سابقه حسابرسی در شهرداری یک گام جلوتر است.

خزانه‌دار شورا گفت: منظور از بند دو آن دسته از حسابرسان شهرداری هستند که دارای قرارداد انجام حسابرسی در شهرداری، سازمان‌ها شرکتها و موسسات تابعه هستند.  انتخاب حسابرس شبیه برگزاری مناقصه‌ها است. پیمانکارانی که شرایط لازم را دارند، پذیرفته می‌شوند و این یعنی انتخاب شده‌اند اما در بین پنج تا 10 پیمانکار، فقط یکی برنده می‌شود.

رسولی گفت: بند دوم می‌گوید اگر کسی انتخاب شد یعنی واجد شرایط است. یکی از دلایلی که این بند را آوردیم این است که دست ما باز نیست زیرا بر خلاف ادوار گذشته شرایط احراز را تایید بورس قرار دادیم. بالاترین رده را گرفته‌ایم و دامنه انتخاب در لیست این‌قدر بالا نیست که از طریق رقابت بخواهیم انتخاب کنیم. او تاکید کرد: اعضای شورا با لحاظ کردن تفاوت‌ها رای بدهید.

زهرا صدراعظم نوری به عنوان موافق اعلام کرد: در ماده چهار معیارهای کیفی مطرح است. هرچقدر افراد سابقه کار در این حوزه بیشتر دارند از امتیاز بالاتری برخوردارند و کیفیت بیشتر و تجربه بهتر دارند. بنابراین به عنوان حسابرس می‌توانند انتخاب شوند. جایی که اینها قرار است حسابرسی کنند، شهرداری و واحدهای تابعه است. کسی که در بند دو سابقه حسابرسی دارد یعنی در شهرداری سال‌ها کار کرده است.

حجت نظری نیز در جریان بررسی این طرح تاکید کرد: سابقه مهم است اما با روندی که در پیش می‌گیری،د امکان ورود افراد جدید وجود نخواهد داشت و با این مصوبه افراد جدید و کسانی که نوآوری داشته باشند را در این رقابت نخواهیم دید.

او افزود: این مسئله انحصار بین افراد مشخص و خاص ایجاد می‌کند که به سابقه و تجربه و دارایی آنها اضافه می‌شود و افراد جدید امکان ظهور و بروز نخواهند داشت. مثل کاری که شورای نگهبان برای کاندیداهایی که به سلیقه خودش نزدیکترند، انجام می‌دهد و امکان ظهور و بروز برای بقیه پیدا نمی‌شود. ما باید این راه را باز بگذاریم اگر یک روزی به هر دلیلی یک استارتاپی ایده‌ای داد، امکان انتخاب شدن داشته باشد. این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۳ موافق به تصویب رسید.

بهاره آروین نیز یادآور شد: بر اساس گفته حسابرسان، شهرداری‌ها شرایطشان خاص است و رسیدگی به سیستم حسابرسی آنها متفاوت است. حسابرسانی که در حوزه شهرداری کار کرده‌اند تجربه پیدا کردن راه در رو را دارند.

ماده چهار با اصلاحات اضافه شده به آن با ۱۷ موافق به تصویب رسید. ماده پنج نیز با ۱۶ موافق به تصویب رسید.

سپس ماده ۶ به رای گذاشته شد که با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید. ماده ۷ دارای یک پیشنهاد بود. سالاری پیشنهاد داد عبارت شرح خدمات در عنوان این ماده به عبارت ملاک عمل این ماده اضافه شود. پس از ارائه پیشنهادات این ماده به رای گذاشته شد و با 14 موافق به تصویب رسید.

ماده هشت با ۱۵ رای تصویب شد. ماده 9 نیز به رای گذاشته شد و با 15 رای موافق به تصویب رسید. ماده ۱۰ با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید. ماده ۱۱ بدون موافق و مخالف با ۱۵ رای به تصویب رسید. ماده ۱۲ با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید و در نهایت ماده ۱۳ نیز با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

11-251

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: