• جمعه ٧ آذر ١٣٩٩-١٦:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٧٢٦
زهرا صدراعظم نوری:

اقدامات شهرداری در حوزه HSEقابل تقدیر اما؛ کافی نیست/ ارتقای جایگاه ایمنی؛ افزایش اثرگذاری

رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران معتقد است؛ اقدامات شهرداری در حوزه HSEهرچند قابل تقدیر است اما کافی نیست و باید راه ادامه داشته باشد و اقدامات جدی‌تری عملیاتی شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا صدراعظم نوری در اختتامیه نخستین جشنواره نشان تعالی HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست) شهرداری تهران ضمن تسلیت فوت دو تن از کادر درمان شرکت شهر سالم، گفت: ان شاالله خداوند به خانواده‌های دو عزیزی که در راه خدمت بر اثر کوید 19 جان خود را از دست دادند؛ خانم دکتر افسانه بیگدلی و آقای دکتر رضا محرمی صبر و به همه عزیزان سلامتی بدهد.

او ادامه داد: همه دوستان به موضوع HSE و اهدافی که دنبال می‌کند واقف هستند. ما در مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری به دنبال ایجاد یک جامعه برخوردار از محیط زیست مطلوب هستیم.جامعه‌ای که در آن از حوادث احتمالی که در حوزه کارکنان، پرسنل، پیمانکاران و نهایتا شهروندان به وجود خواهد آمد، پیشگیری شود.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در شورای شهر بیش از دو دهه است که مصوباتی در اینباره داشته‌ایم و برای شهرداری الزام کرده‌ایم تا کاربست ضوابط ایمنی را در اماکن عمومی شهر تهیه کند. هدف این بوده که به سمت اجرای نظام HSE و توسعه و تعالی حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حتما امروز همه دوستان درک درستی از ایمنی، بهداشت و محیط زیست دارند و در این جایگاهی که درحال حاضر حضور دارند به سمت توسعه و تعالی جایگاه HSE حرکت خواهند کرد.

نوری با بیان اینکه لازم است از شرکت شهر سالم، مدیریت و کارکنانش، همه مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها که در این زمینه تلاش می‌کنند، تشکر کنم، گفت: البته علی رغم همه تلاش‌هایی که در حال انجام است اما باز هم شاهد حادثه و اتفاقاتی هستیم که جان شهروندان، پیمانکاران و کارکنان را به مخاطره می اندازد و از نظر فنی، مالی و تجهیزاتی هم خساراتی به بار می‌آورد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی این اتفاقات رخ می‌دهد یعنی با هدفی که دنبال می‌کنیم فاصله داریم. یعنی داشتن یک جامعه برخوردار از محیط زیست مطلوب با این اتفاقات و حوادث تا اندازه زیادی هم‌خوانی ندارد.

او ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته حدود 100 الزام قانونی، دستورالعمل اجرایی و آیین نامه وجود دارد و حدود 16 سازمان، نهاد و دستگاه متولی در حوزه بهداشت، محیط زیست و ایمنی شکل گرفته‌اند اما باز هم شاهد آسیب‍ها و مشکلاتی هستیم که شهر و شهروندان را درگیر خود می‌کند.

صدر اعظم نوری با اشاره به عناوین اقداماتی که باید انجام شود، گفت: کاری که ما در شورای شهر به عنوان یک نهاد بالا دست و نهادی که نقش قانونی در محدوده محلی ایفا می‌کند انجام دادیم این بود که تلاش کردیم  ساختار HSE را تا حد زیادی ارتقا ببخشیم و ساختاری که مناسب با حجم بالای فعالیت در تهران است، شکل دهیم.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: سازمان شهرداری یک سازمان بسیار بزرگ است و  ویژگی‌ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد پس باید ساختار HSE یک ساختار متناسب با آن باشد.

او ادامه داد: ما گفت و گوهای زیادی با شهرداری داشتیم. شهردار محترم تهران و معاون ایشان آقای مظاهریان نگاه مثبتی نسبت به این موضوع دارند و ما در قالب یک طرح که موفق شدیم یک فوریت آن را به تصویب برسانیم،ساختاری زیر نظر بالاترین مسئول سازمان تعریف کردیم. جایگاه بالای این ساختار می‌تواند در کاهش خطرات اثرگذاری بالایی داشته باشد.

صدراعظم نوری گفت: درعین حال باید شرایط گذشته و دستورالعمل ها بازنگری شود تا این دستورالعمل‌ها جنبه سختگیرانه و بازدارنده داشته باشند. امیدواریم با ارتقای جایگاه HSE  تغییر رویکرد ایجاد کنیم و بتوانیم سیاست‌های مقابله‌ای و جبران خسارات را به سیاست‌های پیشگیرانه تبدیل کنیم.

او درباره زمان اثربخشی این پیگیری‌ها نیز گفت: امیدوار هستم در این دوره مدیریت شهری که اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و کارهای زیربنایی درستی انجام گرفته، بتوانیم این کار اصولی را هم به ثمر برسانیم و جایگاه ایمنی را ارتقا دهیم. باید سازوکارهای لازم و متناظر با ستاد در سطح مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم شود تا دیگر شاهد حوادث ناگوار در سطح شهر تهران نباشیم و بتوانیم حادثه‌ها را به حداقل برسانیم و  سلامت شهروندان، پیمان‌کاران و کارکنان را افزایش داده و  یک جامعه ایمن و مطلوب ایجاد کنیم.

 صدر اعظم نوری گفت: آنچه که شهرداری تهران و مدیریت شهری امروز انجام می‌دهد، خدمات بسیار ارزنده‌ای است. امیدواریم با یک اتفاق، حادثه، مرگ و یا رخداد این تلاش‌ها زیر سوال نرود و هر چقدر بتوانیم ریسک کارها را کم کنیم؛ می‌توانیم اطمینان و اعتماد بیشتر را به مدیریت شهری ایجاد کرده و جایگاهش را در میان مردم ارتقا بدهیم.

 رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: از همه کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند؛  شهرداران، روسای شرکت‌ها، سازمان‌ها، معاونت محترم برنامه ریزی و اساتید محترم دانشگاه تشکر کرده و برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: