• سه شنبه ٤ آذر ١٣٩٩-١٣:٢٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٩٩
گزارش هفته نامه صدا از اقدامات شورای شهر تهران در مقابله با شیوع ویروس کرونا:

مصوبات شورای شهر، مدیریت شهری را ملزم به حفظ سلامت شهروندان کرد/ تهران زیر سایه کرونا

اعضای شورای شهر تهران از همان روزهای نخست، مسئولانه با شیوع کرونا در کشور برخورد کرده، مردم را نمایندگی کردند و در بسیاری از مصوباتشان به منافع مردم توجه داشته اند. آنجا که برای حفظ کسب و کارهای خرد آسیب دیده لایحه تخفیف ارائه می‌دهند و یا مصوبه‌ای برای کاهش تردد مردم در سطح شهر برای دریافت پروانه‌های ساختمانی را به تصویب می‌رساند، اینها نشان می‌دهد که این شورا برای حفظ سلامت مردم شهر اهمیت زیادی قائل است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران هفته نامه صدا در گزارشی از اقدامات شورای شهر تهران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نوشت: نیمی از قربانیان کرونا مربوط به تهران است و این مسئله، مسئولیت اعضای شورای شهر را سنگین‌تر می‌کند. آنها که از همان روزهای نخست، مسئولانه با شیوع این ویروس در کشور برخورد کردند، با شدت یافتن ابتلای شهروندان به این ویروس، پیگیری‌های بیشتری برای حفظ سلامت شهروندان انجام می‌دهند. شورای شهر در مواجه با کرونا مردم را نمایندگی کرده و در بسیاری از مصوباتش به منافع مردم توجه داشته است. آنجا که برای حفظ کسب و کارهای خرد آسیب دیده لایحه تخفیف ارائه می‌دهد و یا مصوبه‌ای برای کاهش تردد مردم در سطح شهر برای دریافت پروانه‌های ساختمانی را به تصویب می‌رساند، نشان می‌دهد که این شورا برای حفظ سلامت مردم شهر اهمیت زیادی قائل است. عملکرد شورای شهر باعث شده است که از سوی مسئولان هم مورد تقدیر قرار بگیرد و حتی رئیس ستاد مقابله با کرونا از آنها قدردانی کند. شورای شهر به شفاف‌سازی آمارها توجه ویژه داشته و با مشارکت در اجرای طرح غربالگری، تلاش کرده است آمارهای واقعی از قربانیان ویروس کرونا را به جامعه عرضه کند. شورا تنها نهادی است که موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران را در راستای حفظ سلامت شهروندان مطرح می‌کند.

کرونا 9 ماهی هست که در جهان شایع شده و همه کشورها کم و بیش با آن درگیر هستند. این همه‌گیری در ایران هم رو به گسترش است اما اعضای شورای پنجم از نخستین روزهایی که این ویروس مهمان خانه ایرانیان شد، به فکر راهکارهایی برای مقابله با این بیماری و حفظ جان شهروندان بودند. هفتم اسفند 98 بود که اعضای شورای شهر، طرح دوفوریتی «الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات فوری برای افزایش تاب‌آوری شهر در برابر کرونا» را به تصویب رساندند. این طرح که با امضای اکثر اعضای شورا روی میز هیأت رئیسه قرار گرفته بود، پس از بحث و بررسی، در نهایت به تصویب رسید.

اعضای شورا همچنین برخی مصوبات را هم برای جلوگیری از توسعه بیماری در پایتخت به شهردار ارائه کردند. مثلا به پیشنهاد علی اعطا سخنگوی شورای شهر، شهرداری ملزم شد دستورالعمل ویژه‌ای برای گرمخانه‌های پایتخت در مقابله با شیوع کرونا تدوین و اجرا کند. این پیشنهاد از آن نظر بود که مراجعان به گرمخانه‌ها جزء اقشاری هستند که بیشتر در معرض کرونا بوده و درمان آنها پس از ابتلا کمی دشوارتر از بقیه آحاد جامعه است.

این اقدمات سبب شد، زالی فرمانده مقابله با کرونای استان تهران، در دیدار با محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، اقدامات شهرداری تهران و شورای شهر در مقابله با کرونا را بی‌نظیر توصیف کند و به دلیل همین اقدامات موثر، نظر رئیس جمهور هم برای ارائه کمک مالی به شهرداری در راستای مقابله با کرونا مثبت باشد.

تعیین بودجه برای مقابله با کرونا

شیوع کرونا، بر کیفیت تصویب لایحه بودجه 99 شهرداری هم تاثیر گذاشت. اعضای شورای شهر، با وجود کمبود منابع مالی و پیش‌بینی‌هایی که از کاهش درآمد شهرداری ناشی شیوع کرونا و آسیب دیدن کسب و کارهای خرد می‌شد، در بودجه امسال ١٠ میلیارد تومانی اعتبار برای اقدامات مقابله با کرونا از سوی شهرداری تهران، اختصاص دادند.

همچنین با پیشنهاد ناهید خدا کرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در یازدهم اسفند ماه، اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی ماده واحده و تبصره‌های بودجه شهرداری تهران با اضافه کردن کلمه «بیماری مسری» به شهرداری تهران اجازه دادند که در سال آینده برای حوادث پیش‌بینی نشده تا سقف چهار درصد از سرجمع اعتبارات خود را برای کنترل اوضاع هزینه کند.

همین بودجه‌ها بود که باعث شد شهرداری بتواند در طرح غربالگری مشارکت کند و اطلاعات دقیق و مناسبی از شرایط مبتلایان به کرونا در شهر تهران به دست آورد. اطلاعاتی که اعضای شورا همواره تلاش کردند به صورت دقیق و درست در اختیار مردم قرار گیرد تا جامعه با داشتن این اطلاعات بداند که در چه شرایط سختی گرفتار آمده است و به این ترتیب رویکردی مناسب برای مواجه به کرونا انتخاب کند.

تخفیف‌های کرونایی

فعالیت‌های شورا فقط به تصویب بودجه برای مقابله با کرونا خلاصه نمی‌شد بلکه در راستای حفظ منافع شهروندان برخی تخفیف‌ها را برای مردم لحاظ کرد. مصوبات شورا اگرچه بار مالی برای شهرداری داشت و منابع درآمدی شهر را کاهش می‌داد اما به کسب و کارهای خردی که در اثر شیوع کرونا آسیب دیده‌ بودند، کمک می‌کرد و بر ای این اقشار تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شد. تصمیم‌گیری درباره تمدید مهلت پرداخت عوارض در صحن شورای شهر تهران از موضوعاتی بود که نمایندگان پارلمان شهری تهران به آن پرداختند. اعضای شورا این پیشنهاد را مطرح کردند که در قالب طرح یا لایحه‌ای دوفوریتی، مهلت پرداخت عوارض و استفاده از جوایز خوش حسابی و سایر تسهیلات تشویقی، تا ماه‌های آغازین سال ۹۹ تمدید شود. این لایحه دو فوریتی و کلیات آن پس از بحث و بررسی در دویست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید.

یک فوریت طرح «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی ازشیوع ویروس کرونا درشهر تهران» به پیشنهاد، مجید فراهانی، تهیه و به هیئت رئیسه شورا در فروردین ماه امسال تحویل داده شد. بر اساس این طرح برخی تسهیلات در اختیار کسانی که در حوزه کرونا آسیب دیده‌اند، قرار می‌گرفت.

در دویست و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران نیز اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اعطای تسهیلات و بخشودگی مالیاتی تا سقف ۵۰ درصد به غرفه‌هایی که به واسطه کرونا تعطیل نشده‌اند اما دچار کاهش درآمد شده‌اند، موافقت کردند.

تمهیداتی برای کاهش تردد

مصوبات شورای شهر فقط ناظر بر الزام شهرداری به اجرای اقداماتی برای مقابله با کرونا نبود بلکه آنها تلاش کردند با تصمیمات خود میزان تردد در شهر را هم کاهش دهند تا به این شیوه از شیوع یک ویروس خطرناک در سطح شهر جلوگیری کنند. به پیشنهاد علی اعطا، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران به دلیل تشکیل نشدن جلسات کمیته‌های نما و بروز مشکل برای صدور پروانه ساختمانی، طرح «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ تعهد از مالکین(ذیعنفین) پروژه‌های ساختمانی برای ارایه تاییدیه نمای ساختمان به منظور کاهش ترددهای غیر ضروری متقاضیان حوزه شهرسازی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا» در صحن شورا مطرح و پس از بحث و بررسی این طرح از سوی اعضای شورای شهر، به تصویب رسید.

پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران

پس از آنکه تعداد کشته‌های کشور از مرز 400 تن عبور کرد، باز هم این اعضای شورای شهر بودند که برای ارائه طرح تعطیلی دو هفته‌ای تهران پیش قدم شدند. اعضای شورای شهر قبل از ارائه این طرح بارها تذکراتی به شهرداری درباره اجرای مصوبات شورا برای مقابله با کرونا دادند و نسبت به عدم تعطیلی تهران به دولت انتقاد کردند و بعد از آنکه تعداد کشته‌های کرونایی افزایش یافت، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت را برای حفظ جان همشهریان مطرح کرد. او با اشاره به روند افزایشی پاندمی کرونا در تهران و کشور تاکید کرد که به‌زودی خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور وجود دارد. بنابراین نیاز است که تهران تعطیل شود.

پیشنهاد شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای کلیه فعالیت‌های غیرضروری در تهران توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران تهیه و ارائه شد. این طرح که به گفته محسن هاشمی طرحی کاملا کارشناسی و پخته است، به تایید ستاد مقابله با کرونای تهران و استانداری پایتخت نیز رسیده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: