• دوشنبه ٣ آذر ١٣٩٩-١٨:١٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٩٦
ناهید خدا کرمی در گفت و گو با خبرگزاری میزان:

تعطیلی دو هفته‌ای، تهران را از بحران خارج می‌کند/ کرونا بیشتر قربانیان خود را در مهمانی‌ها شکار می‌کند

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: این از عجایب روزگار ماست که در ایران هزینه پایتخت را فقط به عهده شهرداری می گذارند. درصورتی که همه نهادهای حاکمیتی و حکومتی در تهران مستقر هستند و بنابراین همه باید مشارکت کنند. به خصوص در شرایط کرونا انتظار این است که سهم مردم تهران از بودجه ای که به مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرده به شهرداری پرداخت شود.

 به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره تاثیر تعطیلی دوهفته‌ای بر متوقف شدن روند شیوع کرونا به میزان گفت: با توجه به شرایط اپیدمی در کشور و همین طور وضعیتی که ما امروز از نظر اقتصادی و اجتماعی در حال تجربه کردن هستیم اجرای همین محدودیت‌ها هم می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند.

خداکرمی با اشاره به مطالعات مستندی که توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران انجام شده گفت: بر اساس این مطالعات که در دو فاز از ابتدای اسفندماه تا آخر تیرماه رصد انجام گرفته و با بیماران مصاحبه شده به نظر می‌رسد که اعمال این محدودیت‌ها و مشارکت مردم در اجرای پروتکل‌ها تا حد زیادی بتواند زنجیره گسترش بیماری را قطع کند یا حداقل آن را کاهش دهد. چرا که در این مطالعه نتایجی که به دست آمد نشان داد که چهل و هشت و نیم درصد بیماران ذکر کرده بودند در دو هفته پیش از بیماری در یک مهمانی خانوادگی شرکت کردند، بیست و شش و هشت دهم درصد اعلام کرده بودند ما برای خدمات سرپایی پزشکی به یک مطب یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردیم یا همراه بیمار بودیم؛ بنابراین وجود این تعطیلی به اضافه رعایت کردن مردم برای عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای همراهی بیمار می‌تواند در کاهش روند گسترش بیماری اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: ما گاهی می‌بینیم یک بیمار دارای علائم کرونا را به بیمارستان می‌برند و پنج نفر همراهش هستند. این همراهی کردن بیمار ضروری نیست و می‌تواند باعث منتشر شدن بیماری شود. پس مشارکت مردم و درک آن‌ها از خطر می‌تواند به همراه این محدودیت‌ها کمک کننده باشد.

خداکرمی افزود: در دنیا هم چندین مطالعه در این خصوص منتشر شده که یکی از آن‌ها اخیرا در مجله معتبر نیچر منتشر شده است. آنجا هم مهمانی‌های خانوادگی و شرکت در مراسم دسته جمعی و شرکت در تجمعات به عنوان اولین مکان پرخطرمعرفی شده است؛ بنابراین این تعطیلی‌ها و تمهیداتی که دولت در ستاد مقابله با کرونا در کنار آن پیش بینی کرده می‌تواند ما را از این وضعیت بحرانی خارج کند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره احتمال افزایش مسافرت‌های برون شهری در روز‌های تعطیلی و تاثیرش بر گسترش بیماری گفت: مسافرت هم جزو مواردی هست که می‌تواند خطرناک باشد و بیماری را منتشر کند و مثلا از تهران به شهر مقصد منتقل کند یا از آنجا به تهران برگرداند. اما اگر شهروندان تمهیدات را رعایت کنند و فقط با اعضای خانواده و کسانی که با هم زندگی می‌کنند به سفر بروند و وقتی به مقصد سفر رسیدند باز همه آن تمهیدات مربوط به ماسک زدن، نرفتن به مهمانی، دعوت نکردن مهمان، پرهیز از غذا خوردن در مکان‌های عمومی را رعایت کنند در این صورت مسافرت‌ها خیلی هم آزاردهنده نخواهد بود. اما اگر کسانی که علائم بیماری را داشته باشند یا قبلا بیمار بوده اند و بعد از ترخیص از بیمارستان بخواهند به مسافرت بروند بسیار خطرناک است و من امیدوارم با پیگیری کد ملی بیماران بتوانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم.

خداکرمی با بیان اینکه مهمتر از همه خود مردم هستند که باید نکات بهداشتی را رعایت کنند افزود: خواهش ما این است که هر فردی که علائم این بیماری را دارد یا حتی فکر می‌کند سرما خورده از ماسک استفاده کند، فاصله اجتماعی را رعایت کند و از سفر رفتن چه با وسیله شخصی و چه وسیله عمومی بپرهیزد. باید مسوولان و مردم با هم این کروناویروس را جدی بگیریم و فکر نکنیم سراغ ما نمی‌آید. این شتری هست که ممکن است در هر خانه‌ای بخوابد. فقط با رعایت کردن و مانع شدن و پرهیز از شرکت در اجتماعات و مهمانی‌ها و استفاده از ماسک است که خواهیم توانست با این اپیدمی به نحو احسن مقابله کنیم.

خداکرمی در واکنش به اظهارات رئیس شورای شهر تهران که از اختصاص نیافتن اعتبارات ستاد ملی مقابله با کرونا به مدیریت شهری انتقاد کرده بود گفت: این هم از عجایب روزگار ماست که در ایران هزینه پایتخت را فقط به عهده شهرداری می‌گذارند. درصورتی که همه نهاد‌های حاکمیتی و حکومتی در تهران مستقر هستند و بنابراین همه باید مشارکت کنند. به خصوص در شرایط کرونا انتظار این است که سهم مردم تهران از بودجه‌ای که به مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرده به شهرداری پرداخت شود. چراکه الان مساله ضدعفونی وسایل حمل و نقل عمومی و فاصله گذاری‌هایی که انجام می‌شود یا شرایطی که بهشت زهرا دارد و واقعا حجم کار در آنجا هم به خاطر رعایت پروتکل‌ها هم به خاطر افزایش فوت شدگان چندین برابر شده و همه این‌ها را شهرداری به تنهایی به دوش می‌کشد آن هم در شرایط سخت اقتصادی و بدهی‌هایی که دارد.

وی ادامه داد: انتظار این است که دولت سهم شهرداری و سهم مردم تهران را از بودجه‌ای که برای مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرده به شهرداری تهران بپردازند و همه نهاد‌ها و سازمان‌ها فراموش نکنند که هزینه استقرار در تهران و در پایتخت بر دوش آن‌ها هم هست و باید مشارکت کنند تا شهر تهران بتواند پاسخگوی مردم نه تنها تهران بلکه ایران باشد.

به گفته خداکرمی مدیریت مواردی نظیر حمل و نقل عمومی، پسماند‌ها و بهشت زهرا در شهر تهران می‌طلبد که تمام سازمان‌های مستقر در تهران برای پایدار نگه داشتن این شهر کمک کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این ۹ ماه اپیدمی موفق‌ترین سازمانی که می‌توانیم مثال بزنیم شهرداری تهران است افزود: مسوولان شهرداری در حوزه پسماند، بهشت زهرا یا در حوزه مشکلات دیگر شهر مثل بارندگی یا مسائل دیگری که می‌بینیم از شهر به خوبی نگه داری کردند و نه شاهد آبگرفتگی معابر بودیم نه شاهد ازدحام در بهشت زهرا یا مشکلاتی که حین خدمت رسانی برای خانواده‌ها ممکن است پیش بیاید. این‌ها همه می‌طلبد که بقیه سازمان‌ها هم توجه کنند تا برای شهرداری بودجه‌ای که لازم هست را از محل پیش بینی شده تامین کنند.

خداکرمی درباره تاثیر تعطیلی تهران بر سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: سیستم حمل و نقل عمومی ما تعطیل نیست و به خاطر آن بخش‌هایی که فعالند و مردمی که نیاز دارند که در شرایط تعطیلی هم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند خدمت رسانی در این حوزه ادامه دارد. علی رغم اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی ما نیازمند نوسازی و بازسازی است، اما نمی‌توانیم حمل و نقل شهری را تعطیل کنیم. در حال حاضر حمل و نقل عمومی در خدمت ستاد مقابله با کرونا و مصوبات این ستاد است و تعطیلی‌ها خیلی تاثیری بر این روند ندارد جز اینکه تاحدودی امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کابین‌ها و قطار‌های مترو فراهم شود.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که بانک مرکزی و بانک رفاه کارگران و بانک عاملی که قرار است اوراق قرضه مشارکت مترو را تامین کند زودتر وثیقه‌هایی که شهرداری ارائه می‌کند را بپذیرند. این شهر خود یک ثروت محسوب می‌شود و بنابراین هر قسمتش که بخواهد وثیقه بگذارد قابل قبول است. باید بانک‌ها در قبول وثایق مدیریت شهری نوآوری داشته باشند. درحال حاضر خود خطوط مترو می‌تواند بهترین وثیقه باشد. یعنی بانک می‌تواند مشارکت کند و خود مترو تضمینی می‌تواند باشد برای آن وامی که در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. امیدواریم مشکلات مالی شهرداری و گشایش اعتباراتش در مسیر سریعی پیش برود تا انشاالله ناوگان مورد نیاز هم در اتوبوسرانی هم در مترو تامین شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: