• دوشنبه ٣ آذر ١٣٩٩-١٤:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٨٨
گزارش روزنامه همشهری از دویست و پنجاهمین جلسه شورا:

مدیریت شهری از اعتبارات مقابله با کرونا بی‌نصیب ماند

دویست و پنجاهمین جلسه شوری شهر تهران با گلایه های محسن هاشمی بابت تخصیص‌نیافتن اعتبارات مصوب مربوط به اوراق مشارکت و مالیات ارزش افزوده از سوی دولت همراه بود و اینکه در این جلسه یک فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط‌زیست در شورای شهر به‌تصویب رسید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از مشروح دویست و پنجاهمین جلسه شورا نوشت: تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی دغدغه اصلی این روزهای شهر تهران است. با سردشدن هوا و بارش باران در شرایطی که پایتخت با 2پدیده وارونگی دما و شیوع ویروس کرونا مواجه شده، حمل‌ونقل عمومی هم با مشکلات فراوانی به‌کار خود ادامه می‌دهد. منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت هم هنوز از طریق بانک رفاه به شهرداری پرداخت نشده و همین مسئله صبح دیروز در دویست‌وپنجاهمین جلسه شورای شهر واکنش محسن هاشمی‌رفسنجانی را برانگیخت.

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای دویست و پنجاهمین جلسه شورا گفت: «در شرایطی که با آغاز فصل سرما و پدیده وارونگی هوا، ماندگاری و شیوع ویروس کرونا در فضای بسته و حتی باز، افزایش می‌یابد و می‌بایست سیستم حمل‌ونقل عمومی تقویت شود، متأسفانه مدیریت شهری از آغاز بحران کرونا تاکنون نه‌تنها یک ریال هم از اعتبارات ستاد ملی کرونا دریافت نکرده، بلکه در تخصیص اعتبارات مصوب مربوط به اوراق مشارکت و مالیات ارزش افزوده نیز با چالش‌هایی مواجه شده است.» او ادامه داد: «از ستاد ملی کرونا، بابت تصمیم هرچند دیرهنگام برای تعطیلی تشکر می‌کنیم. البته تصمیم دولت، تنها بخشی از اقدامات لازم برای متوقف‌کردن روند روبه‌رشد ابتلا به کرونا در کشور بوده و بخش مهم‌تر، رعایت‌کردن مسائل از سوی مردم است که خوشبختانه اصناف در تهران به‌صورت نسبی در روز نخست، این تعطیلی را رعایت کردند.»

هاشمی‌رفسنجانی تأکید کرد: «انتظار افکار عمومی از مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا در این شرایط، همگرایی و انسجام است؛ طرح موضوعات اختلافی در رسانه‌ها، موجب آسیب‌دیدن اعتماد عمومی به تصمیمات و کفایت مسئولان وزارت بهداشت می‌شود و مناسب است که این اختلافات در جلسات کارشناسی و در صورت لزوم با فصل‌الخطاب بودن رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی کرونا، حل شود.» او اضافه کرد: «اجرای تعطیلی چندروزه، راه‌حل مسئله نیست بلکه فرصتی را به مسئولان برای اندیشیدن تمهیدات لازم جهت اقدامات اصولی می‌دهد و مهم‌ترین این اقدامات در تهران، تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی برای کاهش ازدحام پس از تعطیلات است. باید بدانیم در این بحران که اکثر کشورهای جهان را فراگرفته است، مدیریت جزیره‌ای و سلیقه‌ای، موفق نخواهد بود، بلکه باید با همگرایی و اجماع و استفاده از همه توان و ظرفیت کشور راه عبور از مشکلات را هموار کنیم، اما مدیریت شهری تهران تاکنون نه‌تنها همراهی و حمایتی را از دستگاه‌های مختلف احساس نکرده بلکه با چالش‌ها و مشکلات جدیدی هم مواجه شده که امیدواریم با توجه ویژه مسئولان به‌ویژه سران قوا، مشکلات تهران در این حوزه ساماندهی شود.»

تصویب الزام طرح ایمنی

به‌گزارش همشهری در جلسه دیروز شورا به پیشنهاد زهرا صدراعظم نوری یک‌فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) بررسی و تصویب شد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: «ایمنی یکی از موضوعات خیلی جدی همه کلانشهرها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که ضریب ریسک بالایی دارند. در تبصره یک ماده16 قانون هوای پاک این الزام آمده است که واحدهای بالای 50نفر موظفند واحد سلامت، ایمنی و محیط‌زیست را فراهم کنند.»‌ او ادامه داد: «در شهر تهران واحدهای HSE در تونل‌های در دست ساخت مترو که ضریب ریسک بالایی دارند، وجود دارد اما در سایر بخش‌ها به‌خصوص در حوزه معاونت عمران، جاهایی که کار عمرانی انجام می‌شود یا حوزه‌های دارای پیمانکار به مسئله پیمانکاری، محیط کار، کارگر و خدمات آنها پرداخته نمی‌شود؛ حتی سازوکار لازم هم وجود ندارد. در واقع مسلئه ایمنی در شهرداری خیل متولی ندارد. به همین دلیل، هرازگاهی شاهد حوادث مختلف و اتفاقاتی در سطح شهر و شهرداری هستیم.»‌  نوری تأکید کرد: «مسئله مرگ و حادثه بسیار مهم است. وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد که منجر به مرگ می‌شود، عواقبش جبران‌ناپذیر است. به همین دلیل، بحث HSE نسبت به هر چیزی اولویت پیدا می‌کند.»‌  سید حسن رسولی اما در مخالفت با طرح پیشنهادی گفت: «این پیشنهاد برخلاف برنامه سوم است.»

سید آرش حسینی میلانی در موافقت با این طرح برآمد و گفت: «کرونا ثابت کرد که در بحث بهداشت باید به ساختارها خیلی توجه کنیم. بحث HSE یک موضوع بر زمین مانده بود که به لحاظ فوریت قابل توجیه است.» در ادامه ناهید خداکرمی فوریت HSE را خیلی لازم عنوان کرد و درنهایت با ۹رأی موافق اعضای شورای شهر تهران، یک‌فوریت این طرح مبنی بر راه‌اندازی اداره کل سلامت، ایمنی و محیط‌زیست به‌تصویب رسید.

همچنین در ادامه جلسه دیروز اعضای شورای شهر تهران به پیشنهاد بهاره آروین برای تجهیز موزه‌های سطح شهر به بخش‌های مناسب کودکان و امکانات چندرسانه‌ای، رأی موافق دادند. آروین در پیشنهادی الحاقی گفت: «پیشنهادم این است که موزه‌های موجود در سطح شهر در هماهنگی با نهادهای مربوطه و اقدام به افزودن بخش‌های مناسب کودکان و تجهیز به امکانات چندرسانه‌ای مناسب‌سازی شوند.» بدین‌ترتیب، این پیشنهاد با 11رأی موافق و 4رأی مخالف به تصویب رسید.

بازگشت نام خیابان عطار نیشابوری

هیأت تطبیق فرمانداری در شرایطی به تغییر 3نام عطار نیشابوری به سبزوار، رهی معیری به اسفراین و خواجوی کرمانی به جیرفت در معابر شهر تهران اشکالاتی وارد کرده بود که اعضای شورا تنها ایراد به تغییر نام عطار نیشابوری را وارد دانستند. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیته نامگذاری گفت: «اعتراض هیأت تطبیق باید مستند به مفاد قانونی و دارای استدلال حقوقی باشد اما در این 3ایراد مستندات قانونی ارائه نشده است.» در ادامه محمد سالاری با تأکید بر اینکه با توجه به حساسیت‌های ایجادشده در مورد تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار اصرار شورا به این مصوبه به مصلحت نیست، تأکید کرد: «بهتر است نام این معبر نیشابور بماند و یک معبر دیگر به نام سبزوار شود.» به این ترتیب، خیابان عطار نیشابوری که به خیابان سبزوار تغییر نام داده بود، همان عطار نیشابوری باقی ماند.

تذکر درباره بلند‌مرتبه‌سازی

محمد سالاری: بنده به معاونت مالی و اقتصاد شهری اعتراض دارم که چرا اجازه طرح برخی آرای صادره در کمیسیون ماده38 آیین‌نامه معاملاتی شهرداری تهران درخصوص بلندمرتبه‌سازی‌‌های منطقه22 را داده است. همچنین به نحوه صدور چنین آرایی که در برخی از آنها حقوق عمومی شهر و شهروندان رعایت نشده، تذکر می‌دهم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: