• يکشنبه ٢ آذر ١٣٩٩-١٥:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٧٨
اعضای شورای شهر تهران مصوب کردند:

الزام شهرداری تهران به تأسیس موزه کودکان

اعضای شورا، شهرداری تهران را به تأسیس موزه های کودکان شهر تهران ملزم کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، طرح طرح الزام شهرداری تهران به تامین زیرساخت‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری در طراحی، احداث و بهره‌برداری از موزه‌های کودکان در شهر تهران در دویست و پنجاهمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.

در طی بررسی این طرح، محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص طرح پرداخت و گفت:این طرح شامل پیشنهاد ماده واحده الزام شهرداری تهران به تامین زیرساخت ها، سرمایه گذاری، طراحی و احداث و بهره برداری از موزه کودکان است.

او ادامه داد: با استناد به مفاد ماده 80 قانون تشکیلات و وظایف شوراها و با استناد به مصوبه شورای شهر در خصوص موزه کودک، شهرداری تهران موظف است در راستای توزیع زیرساخت های آموزشی برای کودکان به ترتیب ذیل اقدام نماید: 

۱: بستر سازی از طریق تسهیلات و واگذاری عرصه های مناسب شهرداری به بخش های خصوصی و دولتی و عمومی به منظور جلب حمایت ایشان جهت سرمایه گذاری و طراحی و احداث و بهره برداری از موزه های کودک 

۲: ایجاد ترتیبات لازم در خصوص تعریف نحوه مشارکت شهرداری تهران در احداث و بهره برداری از موزه های کودکان با رعایت صرفه و صلاح شهرداری 

۳: مکان یابی مناسب عرصه ها با در نظر گرفتن ابعاد آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، بازی و سرگرمی با نامزد بر شناخت هویت ملی و آشنایی با سیر تاریخی فرهنگ و ادبیات کودکان و همچنین پیش‌بینی تاثیر ایجاد موزه بر ابعاد زیست محیطی و ترافیکی محیط پیرامون  

۴: پیش بینی تبصره لازم جهت جلب مشارکت در سرمایه گذاری بخش های خصوصی، دولتی، عمومی و مردمی در لوایح بودجه سنواتی 

همچنین این طرح دارای دو تبصره به شرح ذیل است.

تبصره ۱: شهرداری تهران مکلف است دستورالعمل اجرایی بندهای ۱، ۲ و ۳ این مصوبه را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این مصوبه تهیه و در قالب لایحه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

تبصره ۲: نظارت بر حسن اجرای این مصوبه بر عهده کمیته پیگیری و نظارت شهر دوستدار کودک خواهد بود.

در پایان گزارش حق شناس، ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران طی تذکری پیشنهاد کرد: چرا عنوان طرح عوض شده و ماهیت آن تغییر کرده است؟ بهتر است تیتر این به همان عنوان قبلی مبنی بر الزام شهرداری تهران به تأسیس موزه کودکان تغییر پیدا کند.

اما محمد جواد حق شناس در مخالفت با پیشنهاد او گفت: این موضوع به کمیته‌های تخصصی ارجاع داده و تایید شده است. بحث ما این است که آیا شهرداری وظیفه موزه داری دارد؟ طبیعتا نه. لذا قصد ما کمک شهرداری به ایجاد زیرساخت و امکاناتی برای توسعه موزه کودک با یاری بخش خصوصی است. 

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در موافقت با پیشنهاد خداکرمی متذکر شد: این طرح خواستار تاسیس موزه برای کودکان است و پرداختن به مسئله کودک به سلامت جامعه کمک می‌کند. اگر شهرداری زمینه را فراهم کند، بخش خصوصی هم آن را تکمیل و تجهیز می کند. اما اگر انتظار داشته باشیم که در آغاز بخش خصوصی ورود کند، کار پیش نمی‌رود. لذا خواهشمندم به خود طرح مبنی بر الزام شهرداری بازگردیم.

در همین راستا الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در مخالفت با پیشنهاد خداکرمی، گفت: وقتی طرحی را پیش میکشیم چگونگی اجرای آن به یک لایحه اجرایی نیاز دارد و در هنگام ارائه طرح جزئیات و چگونگی انجام آن بررسی نمی‌شود، بلکه به شهرداری داده می‌شود که آن را اجرا کند. لذا نیازی نیست که چگونگی اجرایی شدن این طرح در جلسه بررسی شود.

در نهایت پیشنهاد خداکرمی مبنی بر بازگشت به طرح سابق با ۹ مخالف به تصویب نرسید.

در ادامه بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد تغییر بند یک را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر چهار موزه کودک در سطح شهر وجود دارد و نیاز به موزه دیگری نیست. از طرفی موزه داری در تخصص شهرداری نیست و شهرداری موزه دار خوبی نیست و بهتر است این امر به عهده بخش خصوصی گذاشته شود. پیشنهاد میکنم موزه ها را ترکیب و چند رسانه ای کنیم.

ناهید خداکرمی در مخالفت با پیشنهاد آروین متذکر شد: چهار عدد ساختمان دویست متری را نمی‌توان موزه به حساب آورد. لذا ضرورت دارد که مکان آبرومندی در شأن کودکان ایرانی ایجاد کنیم که در آنجا آموزش غیر مستقیم دیده و با زندگی آینده آشنا شوند. در همه جای دنیا پر درآمدترین مکان‌ها برای شهرداری‌ موزه های کودک هستند و این وظیفه شهرداریست که مکانی برای این امر در نظر بگیرد.

الهام فخاری در موافقت با پیشنهاد آروین، گفت: یکی از اولویت‌های ما می‌تواند شبکه ای کردن زیرساخت‌ها و بهره‌وری از آن ها باشد و اینچنین نیازی به ساخت دوباره و پر هزینه ساختمانی به منظور موزه کودکان نیست. 

او با اشاره به اینکه با الزام تاسیس و فشار برای ساخت و ساز به شهرداری به هدفمان دست پیدا نمی‌کنیم، گفت: در عوض می‌توانیم زیرساخت های موجود را به کار ببریم. آنچنانکه در طرح هم اشاره شده است که شهرداری هم در تهیه امکانات ظرفیت‌ها حضور و نقش داشته باشد.

این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۱ مخالف به تصویب نرسید اما پیشنهاد دوم بهاره آروین مبنی بر اینکه به موزه های بزرگ بخش کودکان اضافه شود، بدون مخالف با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.

 ۲۵۰-۱۲

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: