• چهارشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٩-١٣:٠٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦٤٢
گزارش روزنامه همشهری از 249 جلسه شورای شهر تهران:

نام شخصیت‌های ملی در خیابان‌های پایتخت ماندگار می‌شود

دویست‌وچهل‌ونهمین جلسه پارلمان شهری روز گذشته برای نخستین‌بار به‌صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد و بررسی پرونده باغ‌های شهر تهران و مصوبات کمیسیون نامگذاری شورای شهر در دستور کار اعضا قرار گرفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری، محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز با بیان اینکه در ایام کرونا هیچ‌گاه جلسات کنسل نشده و جلسه کمیسیون‌ها و کمیته‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، در توضیح روش ترکیبی گفت: «در این روش کمتر از 15نفر به‌صورت حضوری در جلسه شرکت می‌کنند و سایر اعضا هم مجازی حضور دارند و جلسه را به‌صورت مجازی گوش می‌دهند، اسلایدها را می‌بینند، درصورت نیاز صحبت می‌کنند و رأی هم می‌دهند؛ بنابراین اگر ستاد مقابله با کرونا دستور دهد که جلسات برگزار نشود به‌راحتی می‌توانیم این کار را مجازی انجام دهیم و برای برگزاری جلسات مجازی هم از شورای‌عالی استان‌ها و هم از دولت مجوز گرفته‌ایم.
 
 آیین‌نامه هم این اجازه را به ما می‌دهد.
 او در ادامه عنوان کرد: «بیش از ۵۰درصد پرسنل شهرداری مانند نیروهای زحمتکش در بهشت زهرا، پسماند، نظافت شهر، مترو و اتوبوسرانی ناچارند سر کار باشند و به همین دلیل نمی‌توانیم به‌عنوان شورای شهر تعطیل کنیم و باید کارمان را انجام دهیم.»
هاشمی‌رفسنجانی گریزی هم به پرونده باغ‌ها زد و به حساس بودن این موضوع اشاره و عنوان کرد: «موضوع باغ‌های تهران حساس است و به همین دلیل اعضای شورا تمایل دارند در صحن آنها را بررسی کرده و در موردشان تصمیم‌گیری کنند. تمام تلاشمان این است که بتوانیم تعداد پرونده‌ها را کم کنیم، اما به نتیجه نمی‌رسد و پرونده‌ها همچنان به صحن می‌آید. حتی در کمیسیون‌ها بحث می‌کنیم محدودیت ایجاد کنیم، اما به نتیجه نرسیده و حدود ۱۰۰پرونده وجود دارد که باید به صحن بیاید؛ بنابراین سرعت عمل را بالا می‌بریم و تعداد جلسات را بیشتر می‌کنیم تا پرونده‌ها به نتیجه برسند.»
 بر این اساس پرونده باغ‌ها در جلسه روز گذشته پارلمان شهری توسط محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا مطرح و 14پلاک ثبتی تعیین تکلیف شدند.
 
بررسی دستور جلسه نامگذاری معابر
در ادامه دستور جلسه مربوط به نامگذاری معابر با 13پیشنهاد توسط محمدجواد حق‌شناس به‌عنوان رئیس این کمیته مطرح شد و او به مخالفت خانواده سرحدی‌زاده اشاره کرد و گفت: «براساس پیشنهاد خانه کارگر قرار بود خیابان نیایش در محدوده خیابان آزادی به نام ابوالقاسم سرحدی‌زاده نامگذاری شود، اما خانواده او با این نامگذاری مخالفت کردند؛ به همین دلیل پیشنهاد از دستور کار خارج می‌شود.»
مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در واکنش به صحبت‌های حق‌شناس، گفت: «برخی از افراد شخصیت و تأثیر ملی دارند و آیا درست است که نظر خانواده را در مورد این نامگذاری‌ها بپرسیم؟ این افراد تنها متعلق به خانواده نیستند.»
سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با تأیید اینکه برای نامگذاری معابر به نام شخصیت‌های ملی نیازی به رضایت خانواده نیست، گفت: «حتماً خانواده مرحوم ابوالقاسم سرحدی‌زاده از روی مناعت طبع این پیشنهاد را رد کردند، اما ما باید نام این شخص را با یک نامگذاری در تاریخ زنده نگه داریم.»
ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم با بیان اینکه احترام به‌نظر خانواده یعنی احترام به‌خود فرد گفت: «پیشنهاد می‌کنم این نامگذاری از دستور خارج شود تا با خانواده سرحدی‌زاده برای کسب رضایت مذاکره شود.»
احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اینطور اظهارنظر کرد که بهتر است به احترام خانواده به توافق برسیم و بعد این نامگذاری انجام شود.
بررسی این دستور جلسه با پیشنهاد محسن هاشمی‌رفسنجانی،  رئیس شورای اسلامی شهر تهران پایان یافت: «می‌توانیم این نامگذاری را تصویب کنیم، اما اجرای آن را منوط به شرط جلب نظر مثبت خانواده سرحدی‌زاده بگذاریم.» به این ترتیب، نامگذاری خیابان نیایش به نام ابوالقاسم سرحدی‌زاده مشروط به کسب رضایت خانواده تصویب شد. 
 
تغییر نام برخی از معابر
در جلسه دیروز پارلمان شهری با آرای اعضا خیابان فتح به نام دکتر طاهره صفارزاده، خیابان شقایق به نام خسرو احتشامی، کوچه یکم، خیابان‌های دوم و نیلوفر در محدوده خیابان کلاهدوز به‌ترتیب به نام‌های م- آزاد، شیون فومنی و م. موید نامگذاری شد. همچنین تغییر نام خیابان‌های گلچین به نام گلچین گیلانی، یاس به نام مظاهر مصفا و پوریا به نام ابوالحسن ورزی و فاطمی به نام پژمان بختیاری، که همگی در محدوده خیابان کلاهدوز قرار دارند، به تصویب رسید. خیابان گیتی در محدوده خیابان نلسون ماندلا هم به نام احمدرضا احمدی تغییر کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: