• دوشنبه ٢٦ آبان ١٣٩٩-١٤:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٦١٨
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:

رئیس شورای شهر تهران: شیوع ویروس تشدید شد

بعضی از تصمیماتی که برای کاهش کرونا گرفته می‌شود از همان اول، خبر از عجولانه و غیرمنطقی بودن آن می‌دهد، مثل تصمیم کاهش ساعت‌های حمل و نقل عمومی. اکنون این تصمیم غیرکارشناسی که چند روز از اجرای آن می‌گذرد بنا به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران سبب تشدید شیوع کرونا شده است موضوعی که از قبل هم مشخص بود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:
از روزی که قرار شد پایان کار حمل و نقل عمومی تا ساعت 20 باشد، مشخص بود که نه تنها در عدم گسترش کرونا موثر نخواهد بود بلکه باعث جولان بیشتر این ویروس و مشکلات فراوانی برای مردم خواهد شد. چرا که در ساعات اولیه صبح و بعد ازظهر، وسایل حمل و نقل عمومی با حجم زیادی از مسافر روبه رو خواهد بود که فضا را برای انتقال کرونا بازتر خواهد کرد از طرفی هم بسیاری از مشاغل هستند که تا دیر وقت مشغول فعالیتند از همین رو ضمن آنکه در این شرایط نمی‌توانند از مترو یا اتوبوس استفاده کنند مجبورند هزینه زیادی را متحمل شوند تا به منزل برسند. اینها نکات مهمی است که در زمان تصمیم‌گیری این طرح غیرکارشناسی نادیده گرفته شده است.
 
 به زودی آمار تلفات کرونا به هزار نفر می‌رسد
اکنون رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه پیشنهاد تعطیلی تهران کارشناسی شده است، گفت:« این تعطیلی با توجه به شرایط، نیاز مهمی است و از رئیس جمهور خواستار اجرای آن هستیم.» به گزارش فارس، محسن هاشمی در مورد روند افزایشی پاندمی کرونا در کشور، که به گفته مسئولین وزارت بهداشت، به زودی خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور وجود دارد، هشدار داد و گفت: «محدودیت‌هایی که در هفته گذشته توسط ستاد ملی کرونا، ایجاد شد عملاً تاثیر جدی در کاهش تردد و رفتار مردم ایجاد نکرده است.» وی ادامه داد: «با کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل ونقل عمومی، فقط موجب افزایش ازدحام که عامل تشدید شیوع کروناست فراهم شده است، پیشنهاد شورای شهر تهران، تعطیلی دو هفته‌ای کلیه فعالیتهای غیرضروری به شکل کامل است که تردد شهروندان را کاهش دهد و ریاست محترم جمهور اطمینان داشته باشند که این پیشنهاد توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پس از تایید در ستاد مقابله با کرونای تهران به تایید استانداری تهران نیز رسیده است و کاملاً پخته است.»هاشمی تاکید کرد: اجرای این نیاز مهم را از رئیس جمهور داریم.»
 
 درخواستی که نادیده گرفته شد
گفتنی است که پیشتر هم دیگر اعضای شورای شهر تهران، ضمن خواستار لغو کاهش ساعات حمل و نقل عمومی، آن را تصمیمی ناشایست و خلق الساعه عنوان کرده بودند. مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در این باره گفته بود:« بدون شک این تغییر ساعت، زمینه ساز تراکم بیش‌از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت.این تصمیم که زمینه سازعدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینه‌های رفت و آمد با سایر مدهای حمل و نقل به شهروندان می‌گردد تصمیم شایسته و مبتنی بر رعایت حقوق عامه نیست. از همین رو باید این طرح لغو گردد.» همچنین علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفته بود: «بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم، آنان را از حق استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کرده و هزینه هایشان افزایش خواهد یافت. این نوع تصمیم گیری‌های خلق الساعه، نه‌تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود. این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را با مشکل
مواجه می‌کند.»
 
می ترسیم ولی مجبوریم
چند روزی است که از اجرای این طرح می‌گذرد. همانطور که گفته شد کاهش ساعات حمل و نقل عمومی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است که فصل مشترک آنها با توجه به شلوغی مترو، ترس از مبتلا شدن به کروناست.
محمود یکی از افرادی است که این موضوع باعث ایجاد مشکل برای او شده است. او به آفتاب یزد می‌گوید:« کاهش ساعت کاری مترو ترددم را با مشکل روبه‌رو کرده به‌خاطر آنکه شرایط کاری من به گونه‌ای است که ممکن است به ساعت تعیین شده برای پایان کار مترو، نرسم. اما زمانی هم که سوار مترو می‌شوم با شلوغی عجیبی روبه‌رو هستم. اگرچه سعی می‌کنم در نقطه‌ای بایستم که کمی با مردم فاصله داشته باشم، اما بازهم با این شلوغی ترس از مبتلا شدن به کرونا ذهنم را درگیرکرده است.»
 
مژگان از دیگر افرادی است که با بی‌آرتی تردد می‌کند. وی در خصوص کاهش ساعت کاری حمل و نقل عمومی می‌گوید:« این طرح، بی‌آرتی‌ها را بسیار شلوغ کرده مخصوصا در زمان نزدیک به پایان کارشان. با توجه به این شلوغی ترسم از ابتلا به کرونا دو برابر شده اما مجبورم از بی‌آرتی استفاده کنم به خاطر آنکه اسنپ یا تپسی هزینه هاشان را با توجه به این شرایط زیاد‌تر کرده‌اند و با توجه به حقوق مان و شرایط سخت زندگی نمی‌صرفد که بخواهم از آنها استفاده کنم. البته گاهی هم نمی‌رسم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنم. به نظرم این کاهش ساعت کاری بیشتر برای بانوان شاغل سخت‌تر شده».

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: