• سه شنبه ٢٠ آبان ١٣٩٩-١٤:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٥٥٤
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران:

تصمیمات ستاد کرونا اقتصادی است نه ضامن سلامتی! / باعث ازدحام در مترو نشوید

شب گذشته ستاد مقابله با كرونا در شهر تهران، تمهیداتی را در راستای کاهش شیوع کرونا ابلاغ كرد كه يكى از آنها کاهش ساعات سرویس‌دهی اتوبوس و مترو است، اقدامی بدون اطلاع که انتقادات زیادی را نیز به همراه داشت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با شهرما با اشاره به تمهیدات این روزهای کرونایی می‌گوید: تمهیدات ستاد کرونا تا به امروز بیشتر بر مبنای اقتصاد شهری بوده که تبعات منفی زیادی داشت چراکه نه تنها به معیشت مردم كمك نکرده است بلکه با كنترل تدریجی و قطره چکانی مشکلات را پیچیده‌تر و در هم تنیده‌تر کرد‌.
به گفته او یکی از مشکلات ناشی از تصمیمات ستاد کرونا،بروز پیک سوم کرونا در موج اول است كه همچنان روند فزاينده دارد.
خداکرمی ادامه داد: بگونه‌ای که در یک موج سه پیک را تجربه کردیم که جان‌های زیادی را گرفت و هرچند در تصمیمات جدید، جدیت بیشتری می‌بینیم اما کافی نیست.
او افزود: متاسفانه هنوز توازن، هماهنگی و یکپارچگی در تصمیمات به ديده نمى شود، بطوري که شاهد هستیم شهرداری تهران و ستاد کرونا، بدون اطلاع و مشورت با کمیسيون سلامت در مورد اتوبوس و مترو تمهیدات زمانی اتخاذ می‌کند!
رییس کمیته سلامت شورا افزود:این تصمیم در حالی است که مرکز مطالعات شهرداری تهران دو فاز مطالعاتی گسترده در مورد مسیر گسترش کرونا با همراهى بیماران مبتلا انجام داده که تحقیقات نشان می‌دهد، تنها دو تا سه درصد بیماران کرونا در دو هفته قبل از بيمارى خود از اتوبوس و مترو ا‌ستفاده کردند و نه تنها مطالعات در ایران بلکه بررسی‌های جهانی نشان از تاثیر کم حمل و نقل عمومی بر شیوع کرونا دارد و ما باید یاد بگیریم که سخنان و تصمیمات‌مان را منطبق با داده‌های علمی اتخاذ کنیم.
ناهید خداکرمی افزود: متاسفانه باید بگویم که این تصمیم ستاد كرونا  در کاهش ساعت سرویس‌دهی در مترو و اتوبوس تنها موجب ازدحام در واگن ها و کابین ها می‌شود و مدیران شهری در اتخاد این تصمیم به نياز هاى مردم و مشاغل مختلف توجهى نشده است. برخی افراد شب‌کار هستند و یا مجبورند برای تامین معیشت و زندگی خود عصر و شب‌ نیز کار کنند و این افراد معمولا از اتوبوس و مترو برای تردد استفاده می‌کردند.
او با بیان اینکه مدیران می‌توانستند با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در تهران، زمان سرویس‌دهی را کاهش ندهند و اینگونه می‌شد پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در واگن و کابین رعایت کرد ادامه داد: اما حالا با کاهش زمان سرویس دهی تنها موجب تجمع و هجوم به مترو و اتوبوس می‌شوند و این تنها سبب افزایش سهم وسایل حمل و نقل در شیوع کرونا می‌شود.
خداکرمی افزود:مدیران ما باید یاد بگیرند که براساس مستندات و داده‌های علمی و با لحاظ تصميمات خود براى آينده سياستگزارى كنند، نه اینکه دور هم بنشینندو یكنفر پیشنهاد دهد و ستاد کرونا نیز آن‌را تایید و ابلاغ کند.
رییس کمیته سلامت شورا خاطر نشان ساخت:لزوم لغو اين مصوبه و بازگشت ساعات كار مترو و اتوبوسرانى به برنامه زمانبندى از پيش طراحى شده احساس مى شود و اميدوارم ستاد كرونا و دولت بكمك شهردارى بيايند تا به جاى كاهش ساعات فعاليت حمل و نقل عمومى ما بتوانيم مقدمات فاصله گذارى را در اتوبوس و مترو را فراهم كنيم و در ورودى ايستگاهها دستگاه مايع ضدعفونى دست تعبيه شود و داخل كابين اتوبوس و قطار فاصله گذاری شود.
 
بر همین اساس باید توجه داشت هر چند پروتكل جديد مقابله با كرونا نسبت به قبل بهتر است ، اما این تصمیم بدون در نظر گرفتن نياز هاى شهر است  و مغاير با  نياز هاى مردم به حمل و نقل عمومى است،  كاهش ساعات فعاليت مترو و اتوبوسرانى با اين شيوه سبب مى شود تا در پايان روز با ازدحام شديدى مواجه شويم و طبيعى است كه افراد برای رسیدن به آخرین قطار یا اتوبوس تلاش كنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: